InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van olijven

De geneeskracht van olijven

De geneeskracht van olijven Olijven zijn een supergezonde boomvrucht. Hoewel in de keuken de olijf meer als groente wordt gebruikt is het biologisch gezien fruit. De olijf is wereldwijd gezien een veelgebruikt natuurproduct. Olijven zijn pas sinds de jaren 60 van de vorige eeuw in supermarkten van alle landen gesignaleerd. In de jaren 70 en 80 heeft het olijfje zich een vaste plek veroverd in de eetgewoonten van westerlingen. Nog bekender dan de olijf zelf is misschien wel de olijfolie, een gewaardeerd en ultragezond bakmiddel of slatoevoeging.
De olijfboom / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsDe olijfboom / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Inhoud:

Het Mediterrane dieet

Er zijn verschillende soorten olijven en elke soort heeft aangetoond over waardevolle voedingsstoffen te beschikken in ongeveer dezelfde verhoudingen dus kunnen we in het algemeen spreken over de medicinale werking van olijven zonder ons te beperken tot één soort. Het Mediterrane dieet staat erom bekend zeer gezond te zijn. Mensen die dit dieet eten krijgen beduidend minder welvaartsziekten dan mensen die zich helemaal overgeven aan voorbewerkte fabrieksproducten. Olijven staan centraal in het Mediterrane dieet wat gegeten wordt in Spanje, Portugal, Zuid Frankrijk, Italië en Griekenland.

Olijven en allergiebestrijding

In olijven zitten natuurlijke histamineblokkers. Deze stoffen verhinderen dat histaminereceptors zich binden aan histamine. Daardoor kunnen allergische reacties uitblijven. Van olijven is bekend dat ze sterke ontstekingsremmende eigenschappen op celniveau hebben. Hoe dit mechanisme exact werkt op celniveau is voorlopig onontgonnen onderzoeksterrein voor wetenschappers maar het is zeer waarschijnlijk dat de ontstekingsremmende werking en de histamineblokkerende werking een toekomstige rol kunnen vervullen voor mensen die gevoelig zijn voor allergische reacties.

Olijven op een Algerijnse markt / Bron: Gwili / Wikimedia CommonsOlijven op een Algerijnse markt / Bron: Gwili / Wikimedia Commons

Voedingswaarde olijven

Olijven behoren tot de voedselsoorten waarvan de gezondheid niet goed kan worden afgemeten in vitaminen en mineralen tabellen. Er zit 16% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan ijzer in een ons olijven. Dat is een mooi percentage maar daarmee is ijzer het meest voorkomende mineraal. De meeste andere plantaardige producten bezitten vitaminen of mineralen in veel hogere percentages. Verder bevat het nog 12% van de ADH aan koper en 12% voor de ADH aan vezels. En dat is het dan. Daar staat tegenover dat olijven bijzonder rijk zijn aan fytonutriënten die niet in ADH-tabellen voorkomen.

Fytonutriënten olijven

Oleuropeïne, anthocyaninen, hydroxytyrosol, kaempferol, quercetine, het is slechts een greep uit de vele tientallen fytonutriënten in olijven. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor de antibacteriële en ontstekingsremmende werkingen.

Olijven, aderverkalking en andere hart- en vaatziekten

Olijven hebben de eigenschap dat ze de oxydatie van cholesterol verminderen waardoor er minder plaque zich hecht aan de wanden van de aders. Dat komt onder meer door de oleuropeïne en diverse andere flavonoíden in olijven. Het werkt preventief tegen angina
Groene gevulde olijven / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsGroene gevulde olijven / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
pectoris of hartkrampen doordat oleuropeïne de bloedvaten een klein beetje verwijdt wat de doorstroming vergemakkelijkt. Olijven gaan ook hartkloppingen tegen. Deze genezende werkingen samen zorgen ervoor dat de olijf en olijfolie preventieve medicijnen zijn tegen hart- en vaatziekten.

Olijfblad als geneesmiddel

Wanneer je uit onderstaande ziektebeelden concludeert dat olijven of olijfblad wel eens een medicijn voor jou kunnen zijn dan wordt het aangeraden om naar een fytotherapeut te gaan die wetenschappelijk onderbouwd je het beste medicijn in de vorm van een tinctuur, afkooksel of extract aan jou kan voorschrijven. Het is altijd mogelijk en verstandig om olijfolie in je dagelijks voedingspatroon op te nemen. Je kunt twee eetlepels olijfolie over een salade doen. Je kunt je brood begieten met olijfolie in plaats van roomboter of margarine. Bakken in olijfolie is gezonder dan bakken in boter. Let wel op het soort olijfolie dat je gebruikt. Op de fles staatof het geschikt is om mee te bakken of alleen in salades te doen.

Olijfblad als diureticum

Olijfblad kun je niet eten maar wordt alleen in speciale bewerkingsvorm door een fytotherapeut vorgeschreven. Olijvenbladeren werken als een diureticum, een vochtafdrijvend middel. Daardoor wordt het ingezet tegen oedeem. Het is een medicijn tegen hyperuricemie of verhoogd urinezuurgehalte. Omdat het vochtverdrijvend werkt kunnen ook de opgehoopte afvalstoffen die jicht veroorzaken sneller worden afgevoerd en werkt olijfblad als medicijn tegen jicht. Om dezelfde reden werkt het blad goed tegen niergruis en nierstenen.

Eeuwenoude olijfboom / Bron: Tbc / Wikimedia CommonsEeuwenoude olijfboom / Bron: Tbc / Wikimedia Commons

Ontstekingsremmende werking van olijfblad

Doordat olijvenbladeren ontstekingen remmen wordt het ingezet tegen diverse infectieziekten zoals herpes genitalis, gordelroos, bijholte-ontsteking, bronchitis, keelpijn, amandelontsteking, tandontsteking en candida schimmelinfecties.

Extra vierge of vierge olijfolie tegen hart- en vaatziekten

Behalve dat de bladeren van de olijfboom medicinale werking hebben, leveren de olijven en de daaruit geperste olijfolie ook medicinale effecten. Let er bij olijfolie op dat je alleen van de eerste, koude persing gemaakte olijfolie gebruikt. Olijfolie helpt vooral goed tegen hart- en vaatziekten, diabetes en maag/darmbezwaren. Regelmatig olijfoliegebruik in de keuken zorgt ervoor dat deze ziekten minder snel voorkomen.

Overige ziekten waarbij olijfolie helpt

Olijfolie werkt tegen een scala aan ziekten. Fytotherapeuten schrijven het onder andere voor ter preventie van degeneratieve ziekten zoals kanker, vooral borstkanker en prostaatkanker worden ermee voorkomen. Verder werkt het eten van olijven of olijfolie om:
Rijpende olijven / Bron: Chez loulou / Wikimedia CommonsRijpende olijven / Bron: Chez loulou / Wikimedia Commons
  • galstenen te voorkomen en te elimineren,
  • ouderdomsverschijnselen zoals vroegtijdige rimpels te voorkomen,
  • galkoliekpijn te verminderen,
  • flatulentie te verminderen,
  • hypertensie of hoge bloeddruk tegen te gaan,
  • diabetes, zowel bij type 1 als type 2, te behandelen,
  • de bloedsuikerspiegel te verbeteren,
  • constipatie te voorkomen en
  • een maagzweer te voorkomen.

Uitwendig gebruik van olijfolie

Olijfolie wordt sinds jaar en dag uitwendig gebruikt in de Mediterrane landen. De oude Grieken beschreven hoe ze hun lijf insmeerden om het te beschermen tegen de verwoestende stralen van de zon. Veel Spanjaarden verkiezen olijfolie boven nieuwerwetse zonnebrandcremes. Olijfolie is een goed middel om egaal bruin te worden. Het voorkomt een droge huid en gaat kloven tegen. Olijfiolie helpt goed tegen de jeuk. Sommige mensen met eczeem gebruiken olijfolie om de jeuk tegen te gaan omdat dit beter helpt dan dure cremes van de farmaceutische industrie. Het wordt zelfs wel eens in het haar gedaan om verdroging van de haren tegen te gaan. Olijfolie is veelal de basis voor zalven oor- en neusdruppels en massage-oliën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Olijven, gezond en veelzijdigOok in Nederland worden er steeds meer olijven gebruikt in ons eten. Hoe komt het dat wij kunnen genieten van deze lekke…
Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond? Ja, het eten van olijven heeft meerdere voordelen voor uw gezondheid. In dit artikel kunt u meer le…
Olijfboombladeren voor je gezondheidIedereen kent olijven, en weet dat ze erg gezond zijn. Zo wordt er tegenwoordig ontzettend veel olijfolie geconsumeerd v…
Olijfolie, het vloeibare goudOlijfolie, het vloeibare goudOlijfolie wordt dagelijks toegepast in de landen rond de Middellandse Zee. Zij kennen de geheimen van het vloeibare goud…
Hoe gezond zijn olijven?Hoe gezond zijn olijven?Olijven zijn niet meer weg te denken uit ons eetpatroon, maar dat is niet altijd zo geweest. Olijven hebben lang dat exo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van olijven"

Reactie

D-Nice, 02-06-2013 11:10 #1
Wel apart dat er hier wordt gezegd dat olijven en olijfolie helpen tegen angina pectoris ed, maar in Portugal staat cholesterol op nr. 1 van ziektes en aandoeningen betreft hart en vaatziekten… Reactie infoteur, 03-06-2013
Hart en vaatziekten staan in vrijwel alle westerse landen op plaats 1, 2 of 3. Portugal komt er in vergelijking met andere landen juist zeer goed van af. In 2011 maakte de Wereledgezondheidsorganisatie bekend dat in Portugal 62.7 mensen op de 100.000 mensen per jaar sterven aan een hartaanval; het is doodsoorzaak nummer 1 in Portugal. Het land staat - kwa aantal mensen die hartaanval krijgen per 100.000 mensen- op plaats 131. Dat betekent dat er 130 landen zijn waar mensen vaker een hartaanval krijgen. Deze statistiek toont in feite aan dat in Portugal relatief veel mensen overlijden aan een hartaanval, maar relatief weinig in vergelijking met in andere landen. (statistiek van: www.worldlifeexpectancy.com )

Overigens was er de laatste tijd in Portugal veel te doen over de gewoonte om in restaurants olijfolie in een open potje te bewaren. Dat mag nu niet meer. Wie olijfolie in een open, hervulbaar flesje bewaart loopt een grotere kans op de aanmaak van antioxidanten. Misschien dat over 10 jaar blijkt dat minder mensen aan een hartaanval overlijden.

Wat cholesterol betreft: dat heeft niets te maken met hart- en vaatziekten, in tegenstelling tot wat vele artsen en gezondheidsmedia beweren! Cholesterol vervoert vetten naar de lichaamscellen. Het zijn de vetten die slecht kunnen zijn, bijvoorbeeld transvetten en derivaten van omega 3 en omega 6 welke door de voedingsindustrie gebruikt worden; die veroorzaken hart- en vaatziekten. Bewerkte vetten als margarine en frituurvet zijn grote boosdoeners.

Helaas wordt olijfolie ook steeds vaker verhard waardoor hartziektevoorzakende transvetten ontstaan, ook in Portugal. De juiste vetten zijn: basis omega 3 en basis omega 6 welke in onbewerkte, biologische notenolie, zadenolie en olijfolie zitten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!