InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van spinazie

De geneeskracht van spinazie

De geneeskracht van spinazie Spinazie is een supergezonde groente. Dat weet iedereen van Popeye, hij werd sterk van blikspinazie. Verse spinazie is echter nog beter. Popeye heeft twee generaties geleerd uit blik te eten maar wetenschappers constateren telkens weer dat in versproducten meer voedingswaarde zit. Blikspinazie mist ook de knapperigheid en de diepgroene kleur van verse spinazie. Tegenwoordig eet vrijwel niemand meer spinazie uit blik maar we eten nog wel diepvriesspinazie, wat verassend genoeg wel een vergelijkbare voedingswaarde heeft als met versproducten.

Inhoud:

Bomvol vitaminen

Spinazie barst van de gezonde vitaminen en mineralen. 180 Gram gekookte spinazie bevat maar liefst 1110% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine K. Het kan geen kwaad om veel meer dan de ADH te eten. Het is eerder een ondergrens, een grens waarvan geadviseerd wordt het dagelijks op zijn minst te eten. Verder zit er 377% aan vitamine A in. Van deze vitamine is het vrij moeilijk om een tekort op te lopen aangezien het in veel verse groente en fruit zit. Er zit ook 65% van de ADH aan foliumzuur(B11) in. Dat is vooral interessant voor zwangere vrouwen maar iedereen heeft het nodig.

De opvallend hoge percentages

Vitamine B2 bevat 25% van de ADH, Vitamine C 29% en B6 22%. Vitamine E bevat 19% van de AD en vitamine B3 11, 3% en vitamine B3 4.4%. Dat zijn allemaal hele hoge waarden in vergelijking met andere groenten. Maar daar houdt het niet bij op want het zit ook nog eens tjokvol met mineralen. Mangaan(84%ADH), magnesium(39%ADH), ijzer(36%ADH), calcium(24%ADH), kalium(24%ADH), koper(15%ADH), fosfor(10%ADH), zink(9%ADH) en seleen(4%ADH) zijn de mineralen die spinazie rijk is.

Samen met de VS behoort Nederland tot de grootste spinazieproducenten ter wereld

Eet spinazie zo vers mogelijk

Voorts zit er veel tryptofaan in spinazie. Tryptofaan is een aminozuur. Mooie groene spinazie bevat meer vitamine C dan vale, bleke spinazie. Dat kun je op je klompen aanvoelen maar het is ook bevestigd in wetenschappelijk onderzoek. Het is dus belangrijk om spinazie vers te eten.

Spinazie tegen kanker

Wetenschappers hebben uitgebreid onderzocht wat de werking is van spinazie tegen kanker. Ze ontdekten dat deze groene bladgroente meehelpt prostaatkanker te voorkomen. Een studie uit Engeland wees uit dat de inname van spinazie een omgekeerd rechtevenredig verband heeft met het voorkomen van borstkanker. In gewone taal betekent dat hoe meer spinazie je eet, hoe kleiner de kans op borstkanker. Een ander wetenschappelijk onderzoek heeft verschillende groenten onderzocht op hun werking tegen kanker en de werking met elkaar vergeleken. Broccoli, mosterdzaad, spruitjes, boerenkool, bloemkool en knolrapen werden onderzocht. Dat zijn uiteraard allemaal gezonde groenten maar spinazie sprong er bovenuit omdat het veel meer vitaminen, mineralen en fytonutriënten heeft. De antikankerwerking van spinazie was duidelijk meetbaar en bij de overige onderzochte groente werd deze bijzondere medicinale eigenschap door de wetenschappers niet aangetroffen.

De geneeskracht van spinazie

Spinazie helpt tegen een grote variëteit aan ziekten. Aderverkalking kan tegen worden gegaan met het eten van spinazie. Er zitten veel anitoxidanten in spinazie. Seleen, zink, mangaan en de vitamine A, C en E zijn uitstekende antioxidanten die helpen tegen oxidatieprocessen waar ook de oorzaak van aderverkalking onder valt. Alle vitaminen en mineralen versterken het immuunsystem waardoor je beter gevrijwaard bent van ziektes. Gifstoffen worden sneller afgevoerd uit het lichaam als je regelmatig spinazie eet.

Vitamine K

Vitamine K zit erg veel in spinazie. Alleen in boerenkool zit nog meer. Deze vitamine is goed voor de botopbouw. De productie van osteocalcine, een lichaamsstof die samen met calcium voor de botaanmaak zorgt, wordt geactiveerd door vitamine K.

Eetips voor spinazie

De ideale kooktijd van spinazie is 1 minuut. Je bent lekker snel klaar als je deze groente kookt. Spinazie kan rauw gegeten worden; het valt onder de alternatieve slabladeren. Door het kort te koken of rauw te eten blijven alle voedingsstoffen het best bewaard. Wanneer je spinazie rauw eet, doe het dan door een salade. Het is ideaal om te mengen met kropsla, ijsbergsla, paardenbloemblad, geraspte wortel en rucola. Spinazie kun je uitstekend rauw mixen in een groentesmoothie. Verrder is het lekker om een biologische boterham met Hollandse kaas te voorzien van een paar blaadje spinazie onder de kaas.

Popeye, de reclamemaker voor blikvoer

Wat vooral sterk wordt van spinazie is het immuunsysteem. Je kunt allerlei ziektes te lijf. Er zijn geen onderzoeken die wijzen op een spierversterkende werking van spinazie. Maar dat je jezelf aansterkt is wel degelijk een feit. Popeye als reclameman voor blikvoer heeft zijn langste tijd gehad. Blikvoer is altijd een stuk minder gezond dan verse producten. Van versproducten word je immuunsysteem sterker dan van blikvoer. Spinazie is een heerlijke groente als je hem vers eet en niet uit de diepvries, blikjes of potjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is spinazie ongezond in combinatie met vis, zoals zalm?Is spinazie ongezond in combinatie met vis, zoals zalm?Producten en gerechten, waarin spinazie en vis worden gecombineerd, zijn erg populair in Nederland. Zo liggen er in het…
Gezonde Indiase curry met spinazie en 'superfood' linzenDeze Indiase curry is makkelijk te bereiden en is bovendien nog erg gezond ook! Het geheel bevat veel eiwitrijke product…
Wat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjokWat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjokAls je op je lijn wilt letten en tegelijkertijd gezond wilt eten, dan zijn er vele mogelijkheden. Sommige mensen stellen…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/536751-fresh-spinach-vs-frozen-spinach/
  • Whfood,com
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van spinazie"

Reacties

Gert Snijders, 07-08-2017 11:06 #3
Mijn leeftijd is 76. Heb mijn hele leven heel heel heel veel spinazie gegeten altijd vers heerlijk. Maar toch prostaat kanker gekregen!

Caroline Rhodes, 28-01-2015 13:34 #2
Kan je te veel spinazie eten. is het kankerverwekkend? Reactie infoteur, 02-05-2015
Van alles kan je te veel eten. Hou het bij maximaal 5 ons en eet het niet dagelijks

Kimberkey Pex, 07-04-2013 11:01 #1
Spinazie is ook goed voor de maag en alvleesklier. Is ook sterk basisch -28 mg.!-, dus dat is fijn tegen verzuring, en alle ziektes t.g.v. verzuring ( dat zijn er veel) Fijn, dit soort site's, voor je gezondheid.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!