InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van quinoa, Plant van het jaar 2013

De geneeskracht van quinoa, Plant van het jaar 2013

De geneeskracht van quinoa, Plant van het jaar 2013 De Verenigde Naties heeft 2013 uitgeroepen tot het jaar van quinoa omdat deze plant veel kan bijdragen voor de biodiversiteit. Quinoa wordt gerekend tot de graansoorten hoewel het daar geen familie van is. Je ziet steeds vaker quinoa in de westerse keuken. Vooral biologische winkels verkopen het. Deze pseudograansoort komt oorspronkelijk uit Zuid Amerika. Francisco Pizarro, een Spaanse conquistador, laadde zijn schepen op de terugweg naar Spanje vol met mais en aardappelen maar hij vergat het veel gezondere quinoa. De Spanjaarden hebben zich zelfs wreed misdragen door quinoavelden te verbranden in een poging te Inca-cultuur te vernietigen.
Quinoa / Bron: Pom², Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Quinoa / Bron: Pom², Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Voedingswaarde quinoa

Er zit 106% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan het gezonde mineraal mangaan in 100 gram van deze pseudograansoort. Het aminozuur tryptofaan is met 50% van de ADH vertegenwoordigd in quinoazaad. Ook magnesium, foliumzuur of B11 en fosfor kennen allemaal een percentage van 50% van de ADH. Overige vitaminen en mineralen zitten wel in dit zaad maar allemaal in kleine hoeveelheden.

Bloeiende quinoaplant / Bron: Maurice Chédel, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bloeiende quinoaplant / Bron: Maurice Chédel, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Fytonurtiënten quinoa

In de voedingswaardetabellen van quinoa komt niet naar voren hoe gezond dit graanproduct is. Dat komt omdat fytonutriénten niet in de ADH-standaardwaarden voorkomen. Deze zorgen voor een groot deel voor de geneeskracht van quinoa. In quinoa zit meer kaempferol en quercetine dan in de als superfood beschouwd bessensoort cranberry. Er zitten verder nog vele andere fytonutriënten in zoals arabinanen, rhamnogalacturonanen, hydroxykaneelzuren en hydroxybenzoëenzuren. Verder bevat quinoa de saponinen oleanolzuur, hederageninen en serjaanzuur. Er zitten omega3 vetzuren in quinoa in de vorm van alfa-linoleenzuur. De combinatie van al deze antioxidanten samen zorgen voor positieve onderzoeksresultaten als het gaat om het meten van het effect van quinoa in het menselijk lichaam.

Quinoa is geen graan

Quinoa past in een glutenvrij dieet omdat het geen familie is van graansoorten. Quinoa was oorspronkelijk een Zuid Amerikaanse plant en werd bij de Inca´s veel op het menu gezet. Quinoa wordt een pseudograan genoemd. Quinoazaad wordt op dezelfde manier gegeten als gerst, tarwe, rogge en haver maar het is in tegenstelling tot deze graansoorten geen graanproduct. Quinoa is familie van spinazie en bietjes. Onderzoekers hebben aangetoond dat er in de Andes volop quinoa werd gegeten. 3000 Jaar voor Christus waren er 250 soorten quinoa bekend onder de oorspronkelijke bevolking van Zuid Amerika. In het westen eten we alleen het zaad van quinoa waar meel van wordt gemaakt. Je kunt alle delen van de plant eten, ook de bladeren en de jonge loten. Er bestaat quinoa met roodachtig blad en er zijn soorten met paarse, oranje, bruine en zwarte bladeren.

Quinoa-oogst in Equador / Bron: Dider Gentilhomme, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Quinoa-oogst in Equador / Bron: Dider Gentilhomme, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Diabetes en quinoa

Quinoa bevat veel vezels en proteïnen. Daarom is dit voedsel bij uitstek geschikt voor diabetespatiënten. Vezelrijke voeding zorgt er voor dat de bloedsuikerniveaus niet in hoge mate fluctueren. Daarnaast zijn alle fytonutriënten gezamenlijk werkzaam om de diabetes niet te laten verergeren. De antioxidantwerking zorgt ervoor dat diabetesgerelateerde ziekten minder snel voorkomen. Ook helpen deze voedingstoffen om diabetes te voorkomen.

Inca´s supervoedsel

Quinoa is een bron van 9 belangrijke aminozuren. Er zit evenveel proteïne in als vergelijkbaar gewicht in melk. Het is een compleet proteïnepakket wat in het quinoazaadje huist waardoor het wat eiwitten betreft zich kan meten met eieren, vlees en melkproducten zoals Hollandse kaas en roomboter.

Champignon opgevuld met onder andere quinoa / Bron: Pfctdayelise, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Champignon opgevuld met onder andere quinoa / Bron: Pfctdayelise, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Quinoa als proteïnebron

Het heeft meer proteïne dan zilvervliesrijst of tarwe. De inca´s gebruikten de quinoazaden om hun uithoudingsvermogen te vergroten. Daarom wordt het een supervoedsel van de inca´s genoemd. De bladeren werden door de inca´s gebruikt om wonden sneller mee te genezen; wat wetenschappelijk wordt onderbouwd door het hoge aantal saponinen wat het quinoablad bevat.

Eettips quinoa

Als je quinoazaden regelmatiger in je eetpatroon wilt opnemen, volgen hier een paar interessante tips. De zaden zelf kun je koken en eten in plaats van rijst. Wanneer je de volgende dag een beetje gekookte quinoa over hebt dan is het lekker dit door een zelf gemaakte muesli of havermout te doen. Gekookte quinoazaden passen in een gemengde salade. Je kunt quinoazaad door soepen doen of er groenten zoals champignon en paprika mee opvullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Quinoa: Quinoa is glutenvrij eten van de Inca’sQuinoa is glutenvrij en werd ontdekt door de Inca's. Het is een voedingsmiddel dat rijst, aardappelen of pasta kan verva…
Is quinoa glutenvrij?Quinoa is een echte powerfood en steeds meer mensen ontdekken wat de voordelen van dit graan zijn. Zo kun je er bijvoorb…
Superfoods quinoaSuperfoods quinoaDe rage rondom de superfoods blijft maar doorgaan en wordt vooral gekenmerkt door een klein aantal bekende superfoods zo…
Quinoa (ganzevoet)Quinoa (ganzevoet)Quinoa (spreek uit als kienwah) is een populaire plant uit Zuid Amerika. In Nederland staat quinoa ook wel bekend onder…
Quinoa, superfood of onzin?Quinoa, superfood of onzin?Quinoa is een van de obscure superfoods. Het zou vooral voor sporters en vegetariërs goed zijn, omdat het zaad veel prot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben pcc, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=142&tname=foodspice
  • http://www.care2.com/greenliving/8-health-benefits-of-quinoa.html
  • http://www.livestrong.com/article/4695-need-health-benefits-quinoa/
  • http://www.mnn.com/food/healthy-eating/stories/quinoa-health-benefits-tips-and-recipes
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Pom², Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Maurice Chédel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Dider Gentilhomme, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 4: Pfctdayelise, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van quinoa, Plant van het jaar 2013"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!