InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van saffraan

De geneeskracht van saffraan

De geneeskracht van saffraan Saffraan zijn de stampertjes van de saffraankrokus. Safraan wordt sinds lang in Arabische landen geteeld; de saffraankrokus komt niet in het wild voor. Safra betekent in het Arabisch ´geel´. Saffraan is heel gezond en stimuleert de hersenfuncties waardoor je beter geheugen hebt en over een groter leervermogen beschikt. Er zijn 160.000 krokusbloemen nodig om een kilo saffraanpoeder te maken. Iran is het land waar met 185 ton per jaar de meeste saffraan ter wereld wordt geproduceerd. Een snelle rekensom leert dat Iran daar 12 biljoen 900 miljard krokusbloemen per jaar voor kweekt. Omdat het zoveel moeite kweekt om saffraan te kweken is het een duur kruid; 10 keer zo duur als vanille.
Saffraan / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)Saffraan / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Inhoud:

Voedingswaarde saffraan

In saffraan zitten veel fytonutriënten, vitaminen en mineralen. Omdat je maar heel weinig gebruikt heeft het weinig zin om de voedingswaarde per 100 gram te vermelden. Er wordt geadviseerd om niet meer dan 1.5 gram saffraan per dag te gebruiken. Meer dan 5 gram saffraan kan leiden tot onderhuidse bloedingen, neusbloedingen, baarmoederbloedingen bloed in de urine of bloederige diarree. Meer dan 20 gram saffraan kan dodelijk zijn. In ieder geval kan gezegd worden dat er veel mangaan, ijzer, magnesium, fosfor en koper in zit. Het bevat ook veel vitamine C en B6. Deze vitaminen en mineralen in combinatie met fytonutriënten zoals safranal, crocine, picrocrocine, cineool, phenethenol, pineen, borneol, geraniol, limonine, p-cymeen, linalol en terpine-4.

Veldje saffraan / Bron: Moka2002n, Wikimedia Commons (CC0)Veldje saffraan / Bron: Moka2002n, Wikimedia Commons (CC0)

Safrraan als gele kleurstof

Alfa-crocine is het component in de krokusbloem dat de gele kleur veroorzaakt. Crocine behoort tot de carotenoïden. Saffraanpoeder wordt gebruikt om eten geel te maken. In Aziatische landen zul je vaak gele rijst tegen komen. De stampers zelf zijn rood maar veroorzaken een gele kleur in het eten als je ze gebruikt. Doe drie draadjes saffraan in een pan waarin je rijst kookt en de rijst wordt geel.

Saffraan is een multi-inzetbaar medicijn. Het behoort tot de meest krachtige geneesplanten.

Kwaliteitsverschillen

Volgens de ISO 3632 standaard zijn er drie kwaliteitsklassen van saffraan gedefinieerd. De mate waarin een monster crocine bevat is bepalend voor de kwaliteitsklasse. Om de crocine-inhoud vast te stellen wordt de spektrofotometer gebruikt.
  1. Categorie I, crocine waarde groter dan 190
  2. Categorie II, crocine waarde tussen 150 en 190
  3. Categorie III, crocine waarde tussen 100 en 150
Categorie I volgens de ISO standaard is een vrij brede definitie want alle waardemetingen hoger dan 190 zijn als categorie I saffraan gedefinieerd. Sommige verkopers garanderen met een crocine-inhoud van 250 en noemen dit een premium kwaliteit saffraan.

Vervalsingen saffraan

Een kilo saffraan wordt geprijsd tussen de 30.000 en 40.000 euro en is daarmee vergelijkbaar in prijs met goud. Saffraan is zo duur dat het vervalst wordt. Er wordt soms kurkuma of saffloer gebruikt, wat ook natuurlijke geelmakers zijn. In het buitenland wordt er soms Indiase saffraan verkocht maar dat is geelwortel of kurkuma, waaarme je ook de rijst geel kunt maken. Spaanse saffraan is geen saffraan maar een gele of rode kleurstof gemaakt van de bloem van de saffloer. Met saffloer maken Spanjaarden de paëlla geel. Andere neppers die in valse saffraan kan voorkomen zijn gele paprika en goudsbloem.

Saffraankrokus / Bron: Serpico, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Saffraankrokus / Bron: Serpico, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Medicinale kracht van saffraan

Deze gele voedingssoort is een afrodisiac, een antidepressant en een antioxidant. Onderzoek heeft uitgewezen dat het verschillende hersenfuncties ondersteunt. Het doet het geheugen beter werken en de leerfuncties worden beter. Het is ook een anticarcinogeen, wat betekent dat het kanker bestrijdt. Leeftijdsgerelateerde staar wordt voorkomen of uitgesteld door het eten van saffraan omdat er zoveel antioxidanten in zitten die vrije radicalen bestrijden. Saffraan staat bij wetenschappers bekend als anti-mutageen wat betekent dat het mutaties voorkomt die tot tumors kunnen leiden. Saffraan werd in de traditionele geneeskunde gebruikt om maagpijn en galstenen tegen te gaan. Het werd ook gezien als middel om het bloed soepeler te laten stromen.

Saffraan bij menstruatieproblemen

Saffraan is traditioneel bekend om zijn goede werkingen tegen menstruatieproblemen. Het bevordert de menstruatie en kalmeert de baarmoeder. Het wordt daarom ingezet tegen pijnlijke menstruatie en het uitblijven van menstruatie.

Saffraan samen met andere kruiden op een Turkse markt / Bron: Martin Burns, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Saffraan samen met andere kruiden op een Turkse markt / Bron: Martin Burns, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Wetenschappelijke bevestiging van traditionele wijsheid

Wetenschappelijk onderzoek heeft de medicinale werkingen van saffraan zoals die eeuwenlang traditioneel is gebruikt, met bewijzen ondersteund. Het kruid werkt om kanker te bestrijden en is goed voor betere ogen. Crocine, evenals safranal en picrocrocine hebben antioxidanteigenschappen waar de ogen wel bij varen. Ook is aangetoond dat deze drie fytonutriënten kankertumors binnen dringen en daar een proces in gang zetten waardoor de kankercel ophoudt te bestaan. Safranal en crocine hebben aangetoond dat ze als natuurlijke antidepressiva werken.

Overige medicinale werking

Nog niet genoemde ziekten waarvan is vast gesteld dat saffraan goed helpt bij het genezen zijn astma, aderverkalking en kriebelhoest. Saffraan wordt soms in combinatie met andere kruiden gebruikt om indigestie, flatulentie, hoest, slapeloosheid en kaalheid te bestrijden. Omdat aderverkalking het begin kan zijn van vele hart- en vaatziekten werkt saffraan daar ook preventief tegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Specerij saffraan niet in alle keukensSpecerij saffraan niet in alle keukensDe smaak van het eten, dat door velen met zorg wordt bereid, is voor een groot deel afhankelijk van de smaak van de gebr…
Saffraan, het rode goudSaffraan is het duurstre kruid ter wereld en wordt daarom ook wel het rode goud genoemd. Saffraan wordt gemaakt van de s…
De bijzondere varianten van rijstDe bijzondere varianten van rijstHet eten van rijst lijkt misschien saai, maar er zijn veel vaiaties mogelijk en wist je dat er veel verschillende soorte…
Krokussen - crocus en saffraanKrokussen - crocus en saffraanEerst de winter, dan het sneeuwklokje en daarna komt de kleur. De krokus, of crocus, is een bijzonder populair bolgewas…
E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico'sE110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico'sDe gele kleurstof met de naam 'zonnegeel FCF' staat als E-nummer bekend onder E110. Zonnegeel FCF is een kleurstof die g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nick Perla, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.saffron-store.com/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22228962
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Saffraan
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Saffron
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocine
  • http://www.naturalnews.com/030763_saffron_spice.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/saffron.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Afbeelding bron 1: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
  • Afbeelding bron 2: Moka2002n, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 3: Serpico, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Martin Burns, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van saffraan"

Reacties

Laila, 19-04-2017 18:23 #3
Je weet pas als je echt saffraan hebt door een draadje of 3 in een glas met heet/kokend water te doen. Als de draadjes rood blijven is t echt. Worden ze geel/wit dan heb je nep saffraan.

Marga, 12-04-2017 18:53 #2
Vraagje ik heb strengels safraan wil daar thee mee zetten 1 kopje hoe ga ik dit doen hoeveel strengels in 1 kopje hoeveel water erbij?

Heleen Feenstra, 04-01-2017 15:54 #1
Beste redactie,
Er wordt geadviseerd om niet meer dan 1.5 gram saffraan per dag te gebruiken, gezien de prijs van saffraan zal het dan ook niet snel voorkomen dat je zoveel per dag gebruikt, maar hoeveel draadjes per dag is dan gewenst om b.v. staar tegen te gaan, en om je ogen te verbeteren, dus wat is de minimale gewenste hoeveelheid per dag om effect te hebben. En moet je dit elke dag gebruiken.
Ik bestel nu online mijn saffraan, en betaal ongeveer 7,- per gram. Is dit nu echte saffraan of is dit namaak, en hoe weet ik nu dat ik de goede saffraan heb.

Met vr groet, Heleen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!