InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Robertskruid, een plant met geneeskracht

Robertskruid, een plant met geneeskracht

Robertskruid wordt door velen als onkruid gezien maart het is een geneeskrachtig kruid. In de 17e eeuw beval Aartsbischop Robert van Salzburg mensen aan dit kruid te gebruiken. Sindsdien heet het robertskruid. Deze plant wordt hooguit een meter hoog en heeft vele roze bloemetjes die het hele seizoen door groeien. Bloemenliefhebbers vinden het een leuke plant, ook al zijn de bloemetjes piepklein.

Inhoud:

Wilde geranium

Robertskruid is eigenlijk wilde geranium en heeft vrije kleine roze bloemetjes. Wanneer je een balkon niet verzorgt dan komt het robertskruid snel tussen de tegels op. Robertskruid ruikt sterk naar de geraniumplanten die mensen normaliter voor het raam zetten. Deze geur schijnt muggen af te schrikken. Sommige mensen wrijven hun lichaam in met robertskruid om de muggen te weren.

De geneeskracht van Robertskruid

Robertskruid is een geneeskruid. Het wordt in de fytotherapie gebruikt. De plant wordt ontdaan van de wortels en het hele plantje wordt ingezet om er een thee, zalf, tinctuur, kompres of gorgeldrank van te maken. In de mondholte wordt het gebruikt als middel om tandvleesontstekingen tegen te gaan. Het gorgelen met een aftreksel of koude thee van robertskruid werkt goed tegen ontstoken amandelen. Robertskruid helpt tegen ontstoken ogen. Je moet dan een oogwassing doen met Robertskruid. Soms wordt Robertskruid voorgeschreven bij een kanker omdat het pijnstillende effecten heeft.

Werkt het tegen straling?

Robertskruid groeit vooral op plekken waar veel straling is. Het verlaagt het stralingsniveau, volgens sommige bronnen. Wat opvalt is dat de laatste jaren robertskruid overal opkomt, terwijl er steeds meer straling komt door gsm-verkeer en wifi. Misschien is deze werkzaamheid van robertskruid op waarheid gebaseerd. Er heeft hieromtrent nog geen wetenschappelijk onderzoek plaats gevonden. Het zou zelfs werken tegen radio-actieve straling.

Robertskruid voor het bloed

De wilde geraniumplant die overal voorkomt in Nederland en flink kan woekeren werkt als geneesmiddel voor ziektes die met het bloed van doen hebben. Zijn werkingen zijn bloedstelpend, bloedzuiverend en bloeddrukverlagend. Het wordt door kruidentherapeuten voorgeschreven bij hemofilie, leukemie en bij bloedarmoede.

Voor een gezonde huid

Huidziekten hebben vaak te maken met afvalstoffen die van binnenuit komen. Gifstoffen verwijderen gebeurt soms via de huid, in de vorm van een eczeem. Robertskruid kan de symptomen minder erg maken maar het is vooral van belang het lichaam minder te voorzien van afvalstoffen en de werking van de lever en de nieren, die afvalstoffen uitscheiden te versnellen. Robertskruid stimuleert de nieren, gal en blaas als het wordt ingenomen. Het kan de huid rust geven als er een zalf van wordt gemaakt. Onder andere steenpuisten, fistels, zweren, psoriasis, berg en dauwworm kan het tegengaan.

De geneeskrachtige waarde

Robertskruid herbergt vele vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Er zitten etherische oliën, bitterstoffen, tanninen en geranine in. Het is rijk aan vitamine A, B en C. Kwa mineralen bezit het plantje veel calcium, kalium, ijzer, fosfor en germanium. Robertskruid is een natuurlijk antibioticum wat tegen virussen en bacteriën werkt. Het werkt vochtafdrijvend, bloedstelpend, spijsverteringsbevorderend en pijnverzachtend. Daarnaast is het een sterke antioxidant.

Werkt robertskruid tegen kanker?

Op internet staan verschillende verhalen dat mensen genezen zijn van kanker met robertskruid. Een vrouw van 84 met een ernstige, uitgezaaide vorm van kanker was door artsen opgegeven en heeft op advies van een kruidendeskundige een kuur met robertskruid en eigeel gedaan waarna ze weer volledig kankervrij was. De artsen waren hogelijk verbaasd. Er zou eigenlijk wetenschappelijk onderzoek moeten gebeuren naar de antikankerwerking van dit kleine, sterk geurende plantje. Helaas is dat nog niet gebeurd.

Zelf thee maken van robertskruid

Je kunt zelf een theemix maken van de verse bladeren van robertskruid. Gebruik per 100 ml ongeveer 10 gram vers blad. De stammetjes mag je ook meekoken. Je kunt de roze bloemetjes plukken om deze te laten drogen en ze te verwerken in een theemix. Robertskruid heeft een sterk aroma. Het duurt enige tijd voordat je genoeg bloemetjes hebt; ze zijn erg klein.

Robertskruid als geneeskruid

In de loop van de geschiedenis is Robertskruid in Europa aangeprezen voor de volgende ziektes:

Diabetesverstoorde eetlustbloedinfectietoxinen (detox)oogirritatiesdiarreehuidaandoeningen
gordelroosontstekingenreumaartrosenierstoornissennierstenenherpes
verkoudheidlethargieimpotentieleverziektenaambeienmaagzweerjicht
slijmophopingmaagslijmvliesontstekingdarmontstekinginwendige bloedingengeïnfecteerde zweren ontstekingen rond de vinger- en teennagelskanker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Kernramp Japan: gevolgen overdosis straling op gezondheidKernramp Japan: gevolgen overdosis straling op gezondheidDe straling in en rond de door de aardbeving en tsunami zwaar getroffen kerncentrales in het Japanse Fukushima, blijft n…
Bronnen en referenties
  • http://www.astrologie.ws/kruiden/robertskruid.htm
  • http://thehealingjournal.com/node/153
  • http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/christelvds/robertskruid.htm
  • http://www.elohim-centre.org/site/mc/1/11/1182/201/radioactieve+straling+en+elohim+adviezen.html

Reageer op het artikel "Robertskruid, een plant met geneeskracht"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-08-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!