InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Alfred Vogel, Zwitsers kruidendeskundige

Alfred Vogel, Zwitsers kruidendeskundige

Alfred Vogel is de bekendste natuurdokter uit Zwitserland die geen dokterstitel heeft. Misschien is de kennis die hij heeft opgebouwd en verspreid wel ruimer en en groter dan de kennis van menig academisch arts. A. Vogels filosofie is gegrondvest op het inzicht dat gezondheid te meten is aan hoeverre je als mens in harmonie met de natuur leeft. Alfred Vogel overleed in 1996 op 94-jarige leeftijd.

Inhoud:

Gezondheidstest Alfred Vogel

Op de site avogel.nl kun je een korte gezondheidstest doen om na te gaan in hoeverre je in harmonie met je omgeving leeft. Voeding, stressfactoren en gewoontes hebben invloed op je gezondheid. Behalve het gebruik van kruiden is volgens Vogelsfilosofie het belangrijk om goed te slapen, goed te bewegen en een vrolijk gemoed te hebben; veel lachen dus. Het positief-zijn wordt inderdaad door wetenschappers erkend als een factor die je minder snel ziek maakt en die een ziekte sneller geneest.

Dunbevolkte berggebieden

In Zwitserland groeien veel kruiden. Hier is kruidenkennis belangrijker dan elders omdat de bergen het land moeilijk toegankelijk maken voor artsen zodat in noodgevallen men hun werk niet snel kan aanvangen. In de bergen ben je soms alleen op kruiden aangewezen als je met een ziekte of blessure te maken hebt. Een bergbeklimmer of wandelaar dient te weten hoe hij een wond kan verzorgen met bladeren en kruiden. Het is handig om te weten hoe je een maaltijd kunt plukken uit de natuur als je door een weersomslag wordt overvallen. Kruiden- en plantenkennis is een noodzakelijke voorwaarde om te overleven in dunbevolkte berggebieden.

Voeding en gezondheid

Gezondheid en gezonde voeding staan in rechtstreeks verband met elkaar. Vogel kende vele medicinale werkingen van kruiden, zaden, noten, paddenstoelen, groenten en fruit. Deze kennis heeft zijn weerslag gekregen in de schappen van menig drogist; er staan medicijnen gebaseerd op de kruidenkennis van A.Vogel. Hij schreef een reeks boeken die boordevol kennis over de kruidengeneeskunde staan. Het bekendste werk van Vogel is voor het eerst verschenen in 1958 en heet ´De kleine Dokter´ .

Medicijnen ontdekken

Vogel is een bijzondere arts omdat hij de hele wereld afreisde op zoek naar kruiden die genezen. Tijdens zijn verblijf in Noord-Amerika sprak hij met de Sioux-indianen. Ze vertelden hem over de geneeskrachtige eigenschappen van de Zonnehoed of de echinacea. Vogel kreeg bij zijn vertrek zaden van deze bijzondere bloem cadeau. De zaden bleken het uitstekend te doen in Zwitserland. Hij ontwikkelde er het medicijn Echinaforce mee, wat later zou uitgroeien tot één van de meest bekende medicijnen uit de natuurgeneeskunde. Vogel geldt als ontdekker van het feit dat echinacea het immuunsysteem versterkt.

Optimale geneeskracht

Alfred Vogel leeft na zijn dood door als bekend merk in de kruidengeneeskunde. In tegenstelling tot andere kruidendeskundigen wist Vogel zijn kennis om te zetten in een handelsmerk wat medicijnen maakt op natuurbasis. Het belangrijkste onderdeel van Vogels kruidenfilosofie is dat de kruiden binnen 24 uur na het plukken verwerkt moeten worden in een medicijn. Dan is de geneeskracht het sterkst.

Vogeltuinen

Op de Veluwe, dichtbij ´t Harde bevinden zich de Vogeltuinen. Hier groeien kruiden en fruit op ecologische wijze op. Je kunt de tuinen gratis bezoeken. Je kunt ervoor kiezen om met een gids door de tuin heen wandelen. Er worden activiteiten georganiseerd zoals een rondrit per huifkar. De tuinen zijn leerzaam om te bezoeken tijdens een schoolexcursie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
A. Vogel Echinaforce druppels: gebruik en werkingEchinaforce van Dr. A. Vogel is een homeopathisch geneesmiddel en is verkrijgbaar zonder doktersvoorschrift of recept. E…
Homeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktHomeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktMet de griep die er aan komt of er al is: Echinaforce biedt uitkomst. Bescherm u met Echinaforce ofwel rode zonnehoed. B…
Natuurlijke Middelen Lichaamsverzorging - Huid Haar & MondLichaamsverzorging met natuurlijke plantaardige producten geeft een gezond en weldadig effect. Crème en olie, huidverzor…
Griep voorkomen met echinaceaGriep voorkomen met echinaceaWanneer er sprake is van een uitbraak van de griep in Nederland wil iedereen zich zo goed mogelijk beschermen en bij voo…
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.nl
  • Boek:A,Vogel, De Kleine Dokter
  • Foto zonnehoed en bij: Tom008

Reageer op het artikel "Alfred Vogel, Zwitsers kruidendeskundige"

Reactie

Jpm van de Vreugde, 19-04-2013 16:01 #1
Hier in Portugal voor mijn huis groeit veel de roze akkerwinde, voor wat dient deze plany? Voor welke klachten b.v. Kan ik hier thee van maken en massage olie?

Hartelijk dank
janny van de vreugde

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!