InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van snijbiet

De geneeskracht van snijbiet

De geneeskracht van snijbiet Er zijn verschillende soorten snijbiet. In biologische winkels kun je in het goede seizoen, medio september, snijbiet kopen wat in feite het loof van bieten is. Het loof heeft net als de knol rode kleuren in zich. Daarnaast is er groene snijbiet wat in het Duits mangold wordt genoemd. Deze soort is iets anders. Hiervan kun je alleen het loof eten en niet de knol. Mangold kun je het hele jaar afknippen als het in een moestuin staat. De plant maakt telkens nieuwe bladeren.

Inhoud:

Snijbiet in de antieke tijd

Snijbieten werden zowel door de antieke Grieken als de antieke Romeinen gebruikt als medicijn. Hippokrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde beval snijbiet aan om wonden mee te verbinden. In de antieke Romeinse tijd stond snijbiet bekend als afrodisiac en laxeermiddel. In de Middeleeuwen was deze grootbladige groente bekend als medicijn voor ziekten die te maken hadden met het bloed en de spijsvertering. Een ander middel waarvoor snijbiet werd geadviseerd is het tegengaan van de ademlucht na het eten van knoflook.

Voedingswaarde snijbiet

Snijbieten zijn familie van quinoa en spinazie. In snijbietblad zitten bijzonder veel vitaminen. Voor de waarde van de vitaminen is een richtlijn opgesteld die de minimumwaarden aangeven. Deze richtlijn, de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) is een algemene standaard die wordt gehanteerd in de Europese Unie en de VS. In 100 gram snijbiet zit maar liefst 692% van de ADH aan vitamine K. Vitamine A zit ook in ruime mate in snijbiet: 204% van de ADH. Voor vitamine C geldt dat er in een ons snijbiet 50% van de ADH zit. Andere vitaminen in snijbiet zijn: vitamine E(12.5%), pyridoxine of B6(7.5%), riboflavine of B2(7%) en foliumzuur of B11(4.5%). De overige vitaminen in snijbiet hebben een percentage van 3% of lager.

Mineralen in snijbiet

IJzer is het mineraal dat het meest in snijbiet zit: 22.5% van de ADH. Van koper en magnesium zit beide 20% van de ADH in het snijbietje. Mangaan is met 16% van de ADH ook volop aanwezig in deze bladgroente. Natrium zit met 14% van de ADH erin. Verder zit er kalium(8%ADH), fosfor(6%ADH) en calcium(5%ADH) in het stevige snijbietblad. De overige mineralen kennen percentages van 3% of lager.

Roodaderige snijbiet van de bietenplant / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Roodaderige snijbiet van de bietenplant / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Fytonutriënten in snijbietjes

In snijbietblad zitten meer fytonutriënten dan in bietjes. In de bladeren zit weer meer dan in de stelen. Er zitten 13 polyfenolen in waaronder de zeer gezonde kaempferol, isorhamnetin en syringazuur. Kaempferol zit onder andere ook in broccoli, boerenkool en aardbeien. Het zeer gezonde quercetine is een catechol die in snijbieten voorkomt. Verder zitten er gezonde flavonoïden in snijbiet zoals luteïne, beta-caroteen, alfa-caroteen en zeaxanthine. Deze stoffen hebben alle een ontstekingsremmende werking doordat het antioxidanten zijn. Hierdoor werken ze effectief om ziekten zoals hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker te bestrijden. Bovendien zitten er in snijbieten betalaïnen, die ook in gewone bietjes zitten. Deze stof zorgt voor de rode kleur van het bietje. Soorten betalaïnen in de snijbietbladeren zijn: betanine, isobetadine, betanidine, isobetanidine en 19 verschillende soorten betaxanthinen.

Snijbiet en detox

Het hoge aantal fytonutriënten in snijbietjes zorgen voor een ontstekingsremmend effect wat goed is voor het immuunsysteem als geheel maar het heeft nog een meer specifieke werking. Betalaïnen helpen het lichaam om te ontgiften; ze zijn detoxificatiebevorderend. Detoxen gebeurt in twee fasen en de betalaïnen zijn geschikt voor fase 2 van de detoxificatie.

Alzheimer en snijbiet

In 100 gram snijbiet zit bijna 700% van de ADH aan vitamine K. Deze vitamine is vooral goed voor de hersenen. Sommige artsen behandelen mensen met Alzheimer met snijbiet zodat de hersenen weer beter gaan functioneren. Vitamine K houdt de schade die aan neuronen in het brein wordt aangericht in de hand. Verder is vitamine K goed voor de osteoporosische activiteit in de botten. Het maakt de botten sterker.

Diabetes en snijbiet

Syringazuur in snijbiet zorgt ervoor dat er minder suikers worden omgezet in vetten. Het bloedsuikerniveau blijft daardoor stabieler, wat voordelen heeft voor diabetespatiënten. Daarnaast helpt het hoge vezelgehalte de suikerpatiënt. Een unieke eigenschap van snijbieten is dat deze groente de celgroei van de alvleesklier stimuleert. Diabetespatiënten hebben een minder goed werkend pancreas of alvleesklier die normaliter de insuline produceert. Door de verminderde werking wordt er zo weinig insuline aangemaakt dat artsen dringend adviseren om insuline-injecties toe te dienen. Een andere oplossing die wellicht tot meer blijvende genezing leidt is het eten van voeding dat de groei en de werking van de alvleesklier stimuleert. Snijbiet kan daarin een uitkomst zijn.

Snijbiet zoals dat meestal in de winkel ligt / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Snijbiet zoals dat meestal in de winkel ligt / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Snijbiet goed voor de botten

Vitamine K, calcium en magnesium zijn alledrie stoffen die de botgroei bevorderen. Calcium uit melk stimuleert de botgroei niet omdat er een overkill aan calcium in het bloed terecht komt door melk te drinken waarna het lichaam reageert door zoveel mogelijk calcium uit het lichaam af te voeren. Snijbieten leveren vitamine K en magnesium, wat samen met calcium voor een gezonde stofwisseling in de botten vormt. De botten worden sterker door het eten van plantaardig calcium wat gepaard gaat met de inname van andere benodigde stoffen voor botgroei. Dat spreekt zich ook uit in de statistieken voor het voorkomen van een ziekte per land. In landen waar ze geen of weinig melk drinken zijn er minder gevallen van osteoporose en minder botbreuken. Daaruit blijkt dat mensen die minder of geen melk drinken steviger botten hebben dan fervente melkdrinkers zoals de Nederlanders en de Duitsers.

Eettips snijbiet

Jonge snijbiet kun je rauw eten als slablad. Was ze onder stromend water want sommige fytonutriënten zijn in water oplosbaar en wanneer je ze in een bak water zou wassen, gaan deze gezonde stoffen verloren. Grote snijbietbladeren zijn meestal wat stug en kun je rauw eten maar het is lekkerder om deze kort te koken. Je kunt ze in stukjes snijden en door een aardappelpuree mengen samen met gebakken uitjes, knoflook, peper en zout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode biet uit eigen tuinRode biet uit eigen tuinRode bieten of kroten, vers uit eigen moestuin. Ook vers te kopen in het seizoen (herfst of zomer) bij de groenteboer of…
De geneeskracht van bietjesDe geneeskracht van bietjesBietjes, ook wel krootjes geheten, zijn ondergronds groeiende knollen die zowel gekookt als rauw zeer lekker kunnen zijn…
De groententuin: blad- en stengelgroentenZelf groenten kweken is leuk. Je bent afhankelijk van de weeromstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Biet, groente en geneeskruidBiet, groente en geneeskruidBieten, rode biet, snijbiet, warmoes! Beta vulgaris heeft, net zoals vele andere groenten al een lange geschiedenis van…
Het zaaien en oogsten van groenten met een korte teeltijdHet zaaien en oogsten van groenten met een korte teeltijdTeel je eigen groenten met snel resultaat. Snelgroeiende groenten zoals sla, tuinkers, raapstelen, spinazie, andijvie, r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efraimstochter, Pixabay
  • http://www.phenol-explorer.eu/reports/40
  • http://www.nutrition-and-you.com/swiss-chard.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=16
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyfenol
  • Foto´s groene snijbiet: Tom008
  • Foto´s rode snijbiet: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van snijbiet"

Reactie

Pink, 24-06-2014 21:58 #1
"Syringazuur in snijbiet zorgt ervoor dat er minder suikers worden omgezet in vetten. Het bloedsuikerniveau blijft daardoor stabieler, "
okee, minder suiker wordt omgezet in vetten, dus de suiker blijft in het bloed? Hoezo wordt daar de bloedsuiker stabiel van? Stabiel hoog misschien?
Ik hou van snijbiet, ik denk dat het heel gezond is, maar ik lees ook graag logische artikelen. Kan iemand uitleggen hoe dit in zijn werk gaat, met die suikers? Reactie infoteur, 29-06-2014
Beste Pink,
Het omzetten van suikers gebeurt in de darmen. Misschien dat deze informatie de door jouw aangehaalde redenring logischer maakt.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!