InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van spelt

De geneeskracht van spelt

De geneeskracht van spelt Het gebruik van spelt is minstens 7000 jaar oud. Spelt komt oorspronkelijk uit het gebied dat zich uitstrekt van Zuid-Oost Europa tot Iran. Spelt is een zeer gezond graan. Sommige mensen met een graanallergie hebben geen problemen met spelt. Speltbrood is de laatste jaren steeds vaker te koop bij bakkers, vooral biologische bakkers. Speltmeel is verkrijgbaar in biologische winkels. Je kunt dit meel gebruiken in plaats van bloem.

Inhoud:

Vitaminen spelt

Er zit veel niacine(vitamine B3) in spelt. Een ons spelt bevat 13% van de Aanbevolen Dagelijkse
Hoeveelheid(ADH)
aan niacine. Van thiamine(B!) zit er 7% van de ADH in spelt. Voor vitamine B6 of pyridoxine geldt dat er 5% van de ADH in zit. Foliumzuur of B11 is vertegenwoordigd met 3% van de ADH. Overige vitaminen hebben een lager percentage dan 3%.

Ongepelde speltkorrels / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ongepelde speltkorrels / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Mineralen spelt

Meestal zitten er hogere percentages voor vitaminen dan voor mineralen in een voedingsstof. Bij spelt is dit andersom. Op het gebied van mineralen heeft spelt juist veel hogere percentages. Er zit maar liefst 54% van de ADH aan het supergezonde mineraal mangaan in spelt. Van fosfor zit 15% van de ADH in een ons spelt. Overige mineralen met hoge voedingswaarden zijn: magnesium(13%), koper(10%), ijzer(9%), zink(8%), seleen(6%) en kalium(4%).

Spelt tegen hart- en vaatziekten

Het voorkomen van hart- en vaatziekten heeft voor een deel te maken met voeding. Een onderzoek door de Harvard universiteit toont aan dat spelt goed is tegen ziektes die te maken hebben met het hart. Wanneer iemand hele granen consumeert in plaats van wit brood, is de kans dat men overlijdt aan een hartziekte met 29% verkleind, zo concluderen de onderzoekers. Er deden ruim 21.000 mensen aan dit onderzoek mee. Spelt verkleint de kans op atherosclerose; dat is het aankoeken van de bloedvatwanden met geöxydeerde cholesterol. Doordat cholesterolafzettingen wordt tegen gegaan is de kans op het krijgen van een hartinfarct of beroerte verkleind. Het consumeren van hele graanproducten is door diverse wetenschappelijk onderzoekers als oorzaak aangewezen dat hartziekten minder vaak voorkomen. Het eten van vezels is één van de oorzaken dat speltbrood gezond is. Verder zitten er veel lignanen in graansoorten. Deze lignanen zorgen voor antibacteriële en antivirale eigenschappen. Dat maakt spelt extra gezond en te prefereren boven ander bruin brood.

Speltbrood / Bron: Silar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Speltbrood / Bron: Silar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Spelt goed tegen galstenen

Het wetenschappelijke medische tijdschrift American Journal of Gastroenterology heeft een onderzoek gepubliceerd wat als conclusie heeft dat vezelrijke voeding het krijgen van galstenen voorkomt. De reden hiervoor is dat er minder galzuur wordt aangemaakt. Een andere reden is dat het voedsel sneller zich door de ingewanden verplaatst. Vezels zitten uiteraard niet alleen in graanproducten maar ook veel in peulvruchten en groenten zoals komkommer, tomaten en pompoenen en fruit zoals peren, appels en kersen.

Spelt verkleint kans op borstkanker

Vrouwen hebben een 52% kleinere kans op het ontwikkelen van borstkanker als vezelrijke graanvoeding dagelijks op het menu staat. In een cohort-studie gehouden in het Verenigd Koninkrijk en gepubliceerd in het International Journal of Epidemiology bleek dat vrouwen na de menopauze meer baat bij granen hadden dan vrouwen voor de menopauze. Vrouwen die de menopauze nog voor zich hadden, ontwikkelden een verkleinde kans van 42% op het krijgen van borstkanker. De positieve werking van granen kan te maken hebben met het vezelgehalte omdat voedingsvezels ervoor zorgen dat alle andere voedingsstoffen, met name antioxidanten, beter door het lichaam worden opgenomen. Vezels verkregen uit fruit verkleinden ook de kans op borstkanker maar minder namelijk een verkleinde kans van 29% voor de vrouwen in de pre-menopausale fase. De andere reden dat spelt goed is tegen borstkanker en andere hormoongerelateerde kankers zoals prostaatkanker is dat dat er veel lignanen in zitten.

Spelt op het land / Bron: Böhringer friedrich, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Spelt op het land / Bron: Böhringer friedrich, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Astma bij kinderen

Het eten van hele granen werkt zeer goed voor kinderen met astma. Wanneer kinderen dagelijks hele granen eten, verkleint de kans op het krijgen van astma met 50%, blijkt uit een internationaal onderzoek gepubliceerd in Thorax. Een onderzoek wat gedaan is in Nederland van de universiteiten van Utrecht en Groningen onderzochten 598 kinderen tussen de 8 en 13 jaar. De onderzoekers zagen geen link tussen de consumptie van melkproducten, fruit en groente. Dat is op zich vreemd omdat andere onderzoeken wel een verband zagen in de vitamine C en E-inname en astma. De Nederlandse onderzoekers toonden aan dat er een relatie bestaat tussen astma en het eten van granen en vis. Hoe minder granen en vis kinderen aten hoe meer kans er is dat astma ontwikkelt bij het kind. Er is een 20% grotere kans op astma als men weinig vis en hele granen eet. Dat heeft vooral te maken met het vitamine E-gehalte uit granen en omega3 vetzuren uit vis.

Diabetes en spelt

Spelt bevat bijzonder veel magnesium en vezels. Van vezels is bij de meeste mensen wel bekend dat het de kans op diabetes type 2 verkleint. Magnesium reguleert vele processen in het lichaam, waaronder de processen in enzymen. Het reguleert ook enzymen die te maken hebben met de totstandkoming van glucose. Dat is de reden dat spelt een effectief preventiemiddel is tegen het krijgen van diabetes.

Eettips spelt

Speltbloem kan gebruikt worden in plaats van gewone bloem. Maak eens volle granen pannenkoeken met speltmeel. Hele speltkorrels kunnen ook gebruikt worden in plaats van rijst. Ze worden op dezelfde manier gekookt als zilvervliesrijst. Bij de biologische bakkers Zoals Iambe-bakkers is speltbrood of zijn speltkoekjes te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, een graansoort dat je steeds meer in de schappen kunt vinden. Zeker het speltbrood raakt steeds meer in trek. Spe…
Lekkere recepten met spelt om zelf te bakkenLekkere recepten met spelt om zelf te bakkenVan spelt en speltmeel kunnen diverse lekkere dingen gebakken worden. Van brood tot pannenkoeken en nog veel meer. Spelt…
Speltbrood voor een betere gezondheidSpeltbrood voor een betere gezondheidHet eten van speltbrood is erg populair tegenwoordig. Steeds meer mensen ontdekken de gezonde eigenschappen van dit graa…
Zelf goedkoop, lekker speltbrood bakken in de ovenZelf goedkoop, lekker speltbrood bakken in de ovenZelf je eigen speltbrood bakken klinkt alsof je er uren de tijd voor moet hebben. Maar niets is minder waar. Het is echt…
Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodSpeltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodIs speltbrood gezond? Het wordt steeds duidelijker vanuit verschillende diëten zoals het Dr Atikins dieet en de revoluti…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van spelt"

Reacties

Cees van Zwieten, 22-05-2018 15:27 #6
Er wordt vermeld dat onderzoekers van Harvard uit een onderzoek concluderen dat het eten van spelt het aankoeken van de bloedvatwanden met geöxydeerde cholesterol tegen gaat. Niet wordt vermeld op basis waarvan dit gebeurt. Uit vele onderzoeken blijkt vervolgens: "Het consumeren van hele graanproducten is door diverse wetenschappelijk onderzoekers als oorzaak aangewezen dat hartziekten minder vaak voorkomen." Ik zie niet in wat spelt op dit punt toevoegt vergeleken met andere granen. Dat wordt hier ook niet duidelijk gemaakt.

Even verder: "Verder zitten er veel lignanen in graansoorten. Deze lignanen zorgen voor antibacteriële en antivirale eigenschappen.". Dat zou spelt extra gezond maken en te prefereer boven ander bruin brood. Een warrige en niet logische conclusie.

Ik betwist niet dat Spelt gezond is. Maar deze alinea overtuigt niet helemaal om spelt in gezondheidseffect te verheffen boven andere granen.

Kimberley Pex, 12-04-2017 08:48 #5
Spelt is een basisch graan! Ik las 't bij info reformwinkel. Is dus niet verzurend. En nu, jaren later, wordt t dus wél gewoon in supermarkten verkocht. Bij de A.H. bijvoorbeeld.

Herve Verlet, 22-10-2015 17:52 #4
Hallo, dochter diabeet type1. Mensen pas op met speltbrood toevoegingen van… Suiker, dextrose, bakkershoning in de bloem.prachtige marketing 100 procent spelt, gezond, enz.en daarbij nog zeer duur, proef eens puur speltbrood… Zoet he Eet volkeren, 7 10 Granen van 900 gram ook vezelrijk. Groetjes van een warme bakker 56 jaar.

Else, 09-07-2015 06:45 #3
Vanaf vandaag eten wij spelt meergranen brood. Het is heel goed voor ons gezin omdat mijn man een dialysepatient is en notabene ook diabeet is.

Mia Vergoossen, 26-05-2014 12:44 #2
Sinds een paar dagen eet ik spelt brood doet dit ook vocht afdrijven? Reactie infoteur, 26-05-2014
Beste Mia,
Bij mijn weten werkt spelt niet vochtafdrijvend. Wat vochtvasthoudend werkt zijn graan- of witmeelproducten. Het kan zijn dat je overtollig vocht verliest als je overstapt op speltbrood.
Hartelijke groet,
Thomas Dijkman

Kimberley Pex, 20-01-2014 14:27 #1
Zo'n geneeskracht. Geweldig. Fijne beschrijving hierboven over spelt. 't echte 100% speltbrood zou eigenlijk in supermarkten verkrijgbaar moeten zijn. Nog niet helaas, 't wordt daar nog altijd met tarwe (gemanipuleerd) vermengd.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!