InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van mosterd

De geneeskracht van mosterd

De geneeskracht van mosterd Snoep je graag kaas? Gebruik mosterd erbij. Dat zorgt voor een snellere afbraak van vetten. Dit is de ideale manier om op gewicht te blijven. Mosterd is een supergezonde toevoeging aan het eten. Er zitten allerlei belangrijke mineralen en fytonutriënten in. Er zijn gele en zwarte mosterdzaden. De zwarte worden vooral in India en het Midden Oosten gebruikt. Deze zijn iets scherper dan de gele. Tegenwoordig haalt Abraham zijn mosterd ook in Nederland. Zaanse mosterd, Groninger mosterd en Doesburgse mosterd zijn begrippen in de culinaire wereld.

Inhoud:

Jezus en de mosterdplant

In het piepkleine mosterdzaadje schuilt grote geneeskracht. Het is een wonder dat uit zo´n klein rond zwart zaadje dat nog kleiner is dan een speldenknop een reusachtige plant tevoorschijn kan komen. Jezus maakte een mooie vergelijking met wat de goddelijke kracht in de mens kan doen en het hoe mosterdzaad in de aarde kan ontspruiten tot een plant die duizenden mosterdzaadjes voortbrengt. Jezus zal zeker op de hoogte zijn geweest van de geneeskracht van mosterdzaad.

Mineralen in mosterd

Mosterdzaad bevat de mineralen seleen, fosfor, mangaan en magnesium. Voorts is het een bron van tryptofaan, wat een essentieel aminozuur is.Er zitten zelfs omega3-vetten in. Dat zijn de gezonde vetten waarvan je helemaal niet aankomt. Mosterdzaad is juist een afslanker. Het bevordert de verbranding van vetten in het lichaam, de hydrolyse. Het kan dus geen kwaad om mosterd op je kaas te doen. Er zitten wel allerlei vitaminen in mosterd zoals vitaminen uit het B-complex en vitamine K maar de hoeveelheid is relatief weinig. Toch zorgen deze vitaminen voor de algehele gezondheidsbevorderende werking van mosterd.

De antikankerwerking

Het mosterdzaad is vele malen wetenschappelijk onderzocht op zijn werking tegen kanker. Het blijkt dat mosterdzaad zowel de ontwikkeling van bestaande kankercellen vertraagd als de aanmaak van nieuwe kankercellen voorkomt. Het helpt met name tegen darmkanker en maagkanker. De werkzame stoffen in mosterdzaad heten glucosinolaten. Deze worden de door de in mosterdzaad voorkomende myrosinase enzymen afgebroken tot nuttige fytonutriënten voor het lichaam. Mosterd past uitstekend in een dieet tijdens de chemokuur.

Invloeden van mosterd op het lichaam

De mineralen in mosterd samen zorgen voor een sneller metabolisme. Dat betekent dat je eten beter verteerd wordt. De gemalen mosterdzaden werken laxerend. Mosterd zorgt ook voor een lagere bloeddruk en een verminderde kans op aderverkalking. Mosterd heeft een ontstekingsremmende werking. Het zorgt dat je ingewanden gezond blijven. Het immuunsysteem van het lichaam wordt aangesterkt door mosterd.

Wanneer je aan de lijn bent dan kan mosterd goed helpen. Lees hier 10 tips om gewicht te verliezen.

Medische toepasingen

Volgens wetenschappelijk onderzoek kan het eten van mosterdzaden en bladeren of mosterd zelf migraine verlichten. Het wordt in Indiase traditionele geneeskunde reeds millennialang op de huid aangebracht om spierpijn te verzachten. Suske en Wiske-lezers weten misschien dat tante Sidonia soms een mosterdvoetbad maakte. Er zit een piepkleine hoeveelheid zwavel in mosterd en dat kan huidinfecties verminderen. De huid van je voeten kan dus wel degelijk opknappen na een voetbad met dit gelige wondermiddel. Of Sidonia daadwerkelijk lekker rustig werd van een mosterdbad is niet wetenschappelijk bevestigd. Misschien berustte dat op inbeelding.

Bladeren van de mosterdplant

Wie de mosterdplant in zijn tuin heeft staan kan ook genieten van zijn bladeren. Deze zijn net als de zaden heel voedingsrijk. De bladeren kunnen prima in een gemengde salade met bijvoorbeeld paardenbloemblad, zevenblad, kropsla, zonnebloempitten en sesamzaad. De bladeren van de mosterdplant smaken een beetje peperachtig, maar minder scherp als mosterzaad. Je kunt ze koken als een groente.

Hippocrates gebruikte mosterd als geneesmiddel

Hippocrates, een geleerde uit het oude Griekenland, was op de hoogte van de geneeskracht van mosterdzaad. Deze Griekse wetenschapper heft het fundament gelegd van de moderne geneeskunde. Een van zijn beroemde uitspraken is het beste medicijn eten is en het beste eten medicijn. De antieke Romeinen hebben voor het eerst een mosterdzaadpasta gemaakt dat nu bekend is als mosterd. Mosterd is een aangenaame, beetje scherpe toevoeging bij gerechten.

Eettips mosterd

Hier volgen een hele rits eettips voor mosterd. je kunt deze regelmatig opovolgen wanneer je wilt profiteren van de geneeskracht van mosterd. Mosterdzaad is lekker door een salade. Maak eens een mosterdsoep. Mosterd past goed bij alle soorten jonge, oude en belegen kaas. Zorg dat er een dipsaus bij kaas staat van pure mosterd. Wanneer je van gefrituurd eten houdt, weet je dat je ongezond bezig bent. Je kunt dit enigszins compenseren door een kroket in mosterd te dopen. Mayonaise kun je verrijken met een theelepeltje mosterd. Normaliter zit er ook mosterd in mayonaise. Kies er ook eens voor zelf mayonaise maken met extra mosterd. Over een salade kun je een heerlijke honing-mosterddressing doen, met alleen de ingrediënten honing, azijn en mosterd. Overigens zijn honing en azijn naast mosterd heel gezonde ingrediënten. Je kunt mosterd ook gewoon op je bord leggen om gekookte aardappelen door heen te halen. In een stamppot is het lekker om een eetlepel mosterd te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zwarte mosterdDe geneeskracht van zwarte mosterdDe zwarte mosterdplant kennen we als bron voor het maken van mosterd maar het heeft zaad, bladeren en bloemen die gegete…
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gokalpiscan, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=106
  • http://www.naturalnews.com/030916_mustard_health_food.html
  • http://ezinearticles.com/?Mustard-for-Health---Speed-Up-Your-Metabolism-and-Improve-Digestion&id=718352
  • http://www.nutrition-and-you.com/mustard-seeds.html
  • http://aliciac.hubpages.com/hub/Mustard-Seeds-and-Greens-as-Part-of-a-Healthy-and-Nutritious-Diet
  • http://rawdiet.com/359
  • Afbeelding van Suske en Wiske, De Droevige Duif(187)
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van mosterd"

Reacties

Sofia, 26-08-2015 18:26 #3
Beste redactie

Ik heb gehoord dat mosterdzaadjes ook helpen tegen haaruitval. Klopt dit? Zo ja, welke zaadjes helpen dan en welke kan ik het beste gebruiken (kleur) en hoe moet ik die bereiden? Mosterdolie is irriterend voor de hoofdhuid anders was dit ook een optie!
Dank je wel! Reactie infoteur, 27-08-2015
Mosterdolie wordt op de hoofdhuid gedaan voor betere haargroei. Volgens deze site http://www.livestrong.com/article/285702-what-are-the-benefits-of-mustard-oil-for-hair-growth/ komt dat doordat er omega 3 en proteïne in deze olie zit die goed zijn voor haargroei. Na het inwrijven kun je met een lauwwarme natte handdoek de hoofdhuid afdekken zodat de olie beter in de hoofdhuid trekt.

Laila, 14-04-2014 14:32 #2
Ik heb de `echte zaanse mosterd` grof gemalen, maar tis rete scherp, krijg niet eens een eetlepeltje weg door mijn voeding heen, tis net wasabi… heb ik verkeerde pot of moet ik wennen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 19-04-2014
Een eetlepel is erg veel!

Hans Berkel, 12-11-2012 10:07 #1
"Wanneer je van gefrituurd eten houdt, weet je dat je ongezond bezig bent."

Na het lezen van bovenstaande zin was ik in het begin sceptisch over of dit wel nut had om te doen. Toch heb ik het geprobeerd en het heeft grandioos gewerkt. Ik ben zelfs afgevallen. Nu probeer ik naast al mijn gefrituurde eten ook mosterd met groente en fruit te combineren. Ik ben van mening dat er een heilzamewerking in mosterd verschuil gaat. Aan iedereen die mij nu nog niet geloofd: Probeer het eens, het is echt de moeite waard! Reactie infoteur, 12-11-2012
Bedankt Hans!
Wat goed dat je het zelf hebt ontdekt.
Een salade met een dressing van azijn, mosterd, honing en olijfolie is een delicatesse! Dit is een dressing uit de Franse keuken. Het leuke is dat je niet alleen van mosterd afvalt maar ook van azijn en olijfolie, als deze van eerste persing is. Ook honing is niet echt slecht, in tegenstelling tot suiker.

Fruit met mosterd zie ik zelf niet echt zitten. Fruit is al gezond genoeg en daar kun je eigenlijk niet dik van worden. Men haalt vruchtensuiker en fructose wel eens door elkaar. Fructose uit de industrie is dikmakend maar fructose uit fruit niet! Fructose of fructosestroop zit in veel koekjes, jams enzo. Daar wordt je dik van. Van fruit heeft nog nooit iemand obesitas gekregen.
Groet en succes!
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!