InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Knoflook, een medicinale lekkernij

Knoflook, een medicinale lekkernij

Knoflook, een medicinale lekkernij Knoflook is een ultragezonde groente die al millennia lang wordt gebruikt door de mensheid. De plant komt oorspronkelijk uit Azië en is via de wijze Egyptenaren bij de Grieken en Romeinen terecht gekomen. Deze oude culturen hebben het een vaste plek gegeven in de westerse keuken. De knoflook is nu niet meer weg te denken uit ons voedsel.

Inhoud:

Knoflook tegen demonen

Men hing vroeger het witte familielid van de ui op om demonen (ziektes) te verdrijven. Daar schuilde een logica in. Knoflook is een plantaardig antibioticum dat zo een sterke medicinale werking heeft dat de geneeskracht verspreid wordt als je het alleen ophangt. In vroegere tijden werden het ontstaan van ziektes toegeschreven aan demonen. Demonen zijn een soort zelfhandhavende krachtvelden die zich storten op een persoon om in leven te blijven. In Frankrijk kun je nog steeds prachtig aaneengevlochte knoflookstrengen kopen om in de keuken op te hangen. De knoflook blijft het hele jaar goed.

Belangrijkste werkzame stoffen

Tegenwoordig zijn er supplementen op basis van knoflook. Allicine en diallyldisulfide (DADS) zijn de meest heilzame stoffen die in knoflook zitten. Deze stoffen worden gebruikt voor knoflooksupplementen. Het eten van knoflook is echter te verkiezen boven een preparaat in pilvorm. Dat komt omdat er in de knoflook allerlei stoffen zitten die de echt werkzame stoffen helpen om opgenomen te worden in het lichaam.

Wat te doen tegen knoflookgeur

Tegen knoflookgeur kun je peterselie eten of peterseliethee drinken. Een kopje peterseliethee na een knoflookmaaltijd is erg lekker. Daarnaast kun je peterselie als garnituur serveren zodat je gewoon een takje peterselie kunt opeten. Verdere aanraders tegen knoflookgeur zijn groene thee, mintthee, verse citroen en alle groene kruiden zoals oregano en tijm. Doe bijvoorbeeld wat groene kruidenolijfolie op een stokbroodje.

Ijzeropnamebevorderende werking

De knoflook is veel gebruikt in de fytotherapie. Het is een zeer gezonde plant die allerlei ziektes de baas is. Diallyldisulfide zorgt ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen in het lichaam. Dat voorkomt allerlei ziektes die met ijzertekorten te maken hebben. Recent onderzoek toont aan dat knoflook eten positieve invloed heeft op mensen die te dik zijn. Omdat knoflook ontstekingsremmend werkt en obesitas te maken heeft met een lichte vorm van ontsteking op celniveau kan de witte stinkende roos helpen tegen obesitas.

Vitaminen en mineralen

In knoflook zitten de volgende vitaminen: B1, B6 en C. Daarnaast zit er een aantal mineralen in knoflook: seleen, mangaan, fosfor, koper en calcium. Voorts is dit ondergronds groeiende bolgewas een bron van het aminozuur tryptofaan. Knoflook is goed voor het hele immuunsysteem en heeft hiermee een medicinale werking tegen alle ziektes maar het werkt extra tegen de volgende ziektes:
  1. Verkoudheid,
  2. Griep,
  3. Bloedarmoede,
  4. Aderverkalking,
  5. Hoge bloeddruk,
  6. Hartaanval,
  7. Obesitas,
  8. Kanker.

Magnetron vermindert geneeskracht knoflook drastisch

Een magnetron gebruiken is eigenlijk geen slim idee omdat het voedsel wordt gekookt door straling. Elk voedsel heeft een eigen straling en dat wordt veranderd door de magnetron. De meeste mensen geloven de onderzoeken van de fabrikanten die juist zeggen dat magnetronvoer erg gezond is. In het geval van knoflook is bewezen dat de stoffen die kanker bestrijden binnen een minuut worden kapot gemaakt door de straling van de magnetron.

Diallyldisulfide tegen kanker

Knoflook wordt anti-kankervoedsel genoemd. Ten eerste spelen de vitaminen de rol van antioxidanten die vrije radicalen tegen gaan. Deze vrije radicalen zorgen voor DNA-schade wat in de loop der jaren tot kanker kan leiden. Daarnaast is er de werking van diallyldisulfide. Deze stof zorgt voor apoptose (plotselinge celdood) bij lichaamscellen die in een overgangsstadium zijn naar de kankercel. Een lichaamscel die een kankercel dreigt te worden kan alleen ophouden te leven doordat de cel getriggerd wordt zichzelf te vernietigen. Diallyldisulfide helpt de cel te realiseren dat het niet goed functioneert in relatie tot naburige gezonde cellen zodat de cel zichzelf ontmantelt en dood gaat. Knoflook past goed in een dieet tijdens de chemokuur.

Eet minstens 1 a 2 teentjes per dag

Voedselexperts raden aan elke dag 1 of 2 teentjes knoflook te eten teneinde optimaal gebruik te maken van de rijke geneeskracht. Dat lijkt veel maar is het niet. In landen als Italië en Zuid-Korea gebruikt men per persoon gemiddeld 12 knoflookteentjes per dag. Knoflook kun je op vele manieren gebruiken, door sladressings, in sauzen en in vrijwel elk gemengde groentegerecht.

Tips om knoflook te eten

Knoflook kun je persen met een knoflookpers. De ontstane knoflookolie kun je toevoegen aan olijfolie. Zo maak je je eigen olie voor dressings. Doe eens wat knoflookolie op de boterham; dat is veel gezonder dan roomboter of nepboter zoals margarine. Wanneer je je een beetje slap voelt en je denkt dat je ziek gaat worden kun je verse knoflook op je bord snijden. Snijd 2 teentjes in kleine stukjes en bak deze niet mee. Doe daaroverheen de maaltijd en eet je bord leeg. Zo blijven de geneeskrachten van knoflook beter werken want door het bakken verdwijnen een hoop stoffen. Knoflook is een toevoeging die al het eten lekkerder maakt mits je het met mate gebruikt. Wat je ook doet, kookt, bakt, gebruik altijd een teentje knoflook. Het kan door rijstgerechten, pastagerechten, stamppotten, soepen en sauzen. Wanneer je een knoflookteentje doormidden snijdt dan kun je een koekenpan insmeren met het halve teentje. Zo ontsmet je de pan extra, bovenop de normale afwas en geef je het eten wat je bakt in de pan een extra aroma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenKnoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenLast van erectieproblemen, een te hoog cholesterolgehalte of dichtslibbende kransslagaderen? Het eten van vier teentjes…
Koken met knoflook: de vieze geur tegengaanKoken met knoflook: de vieze geur tegengaanKnoflook (Allium Sativum) is een plant uit de lookfamilie. Knoflook wordt vaak door gerechten heen gedaan. Het geeft een…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Is knoflook gezond?Is knoflook gezond?Is knoflook gezond? Jazeker, het heeft veel voordelen voor de gezondheid. Dit door de sterke natuurlijke ingrediënten. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations / Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=60
  • http://www.garlicbreath.org/
  • http://well.blogs.nytimes.com/2007/10/15/unlocking-the-benefits-of-garlic/
  • Foto´s; Tom008

Reageer op het artikel "Knoflook, een medicinale lekkernij"

Reacties

Adriana, 17-06-2017 15:18 #2
Ik heb hele knoflookteentjes in honing gemaakt. Nu vroeg ik mij af of dit te bewaren is buiten de koelkast. Is er dan gevaar voor botulisme zoals bij zelfgemaakte knoflook olie? De tip kwam van Pinterest. Gaarne uw antwoord

Rinaldo, 04-06-2015 15:45 #1
Is het goed als een suikerpatiënt knoflook gebruikt? Hoe is de werking er van bij zo'n suikerpatiënt? Reactie infoteur, 17-06-2015
Knoflook kan heel goed zijn bij suikerziekte, vooral om de risico´s op hart- en vaatziekten te verminderen. Toch is het verstandig om dit middel alleen in overleg met een natuurgeneeskundige of fytotherapeut te gebruiken. Medicinaal gebruik is net iets anders dan culinair gebruik.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!