InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)

Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)

Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium) Duizendblad is een plant met een mooie bloem. Het groeit overal in Nederland in bermen. Duizendblad is een geneeskrachtig kruid. Je kunt het eten en er thee van bereiden. Het blad wordt gebruikt om wonden te stelpen. Timmermannen gebruikten vroeger duizendblad om op de wond te doen; het bloeden houdt dan sneller op. Het werd daarom ook timmermanskruid genoemd. Dat is goed om te weten als je een bloedende wond krijgt ergens in de natuur en je hebt geen verbanddoos bij je.

Inhoud

Geert Verhelst

De meeste informatie in dit artikel is gebaseerd op het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Dr Geert Verhelst. Als Informatie uit een andere bron komt, heb ik dat vermeld. Het boek van Geert Verhelst is een bundeling van wetenschappelijk onderzoek naar geneeskrachtige planten. Het wordt gebruikt door fytotherapeuten (kruidengeneeskundigen).

Gewoon duizendblad

Volksnamen voor dit kruid: hazengras, hazenkervel, hondenkervel, Duust, witte blomme, weversblad, koekenkruid, trendekensbloem,trissem, stoelbloem, tabaksbloem, nesenbloede, timmermanskruid, ribbenkwaad, ogenbloem, garte, rijstepapbloem, schapenribbe, velddragon, witte reinevaar, zeere, gerwe, cheeskruid.

Duizendblad uit de historie

Zowel de Indianen als de Soemeriërs maakten al gebruik van duizendblad. de meeste gebruikte toepassing is het stelpen van bloed. In plaats van watjes deed men duizendblad in de neus tegen neusbloedingen. Het blad is uitstekend geschikt om een propje van te maken dat in de neusopening past. Er werd eerst op de bladeren gekauwd om de bladeren te kneuzen; zo komen de werkzame stoffen beter vrij. Soldaten op veldslagen behandelden hun wonden met duizendblad. Duizendblad werkt ontstekingsremmend en bloedstollend door de looistoffen en alkaloïden die het bevat.

Volgens Mellie Uyldert

Naast wetenschappelijke informatie wil ik in dit artikel ook melden wat Mellie Uyldert over duizendblad zegt. Mellie Uyldert was een spirituele vrouw en kruidendeskundige uit de vorige eeuw. Mevrouw Uyldert beval mensen aan thee van duizendblad te gebruiken om het gezicht mee te wassen. Met name mensen die last van meeëters hebben zijn hierbij gebaat. Meeëters zijn verstopte talgkliertjes. Hierna spoel je het gezicht met schoon water. Duizendblad wordt net als knoflook een verjongingskruid genoemd. Het reinigt de bloedvaten inwendig van aanslibsels en verkalking. Duizendblad werkt bloeddrukverlagend en het werkt tegen nerveuze hartkloppingen. Duizendblad werkt tegen maagontsteking Mellie zei het zo: duizendblad maakt een nieuw mens van u.

Cosmetisch gebruik

Cosmetisch gebruik van duizendblad kan door middel van een stoombad. Duizendblad wordt vooral ingezet tegen een vettige huid en couperose. Karin Hubbeling geeft in haar boek ´Het is groen en het geneest´ een recept voor een gezichtsmasker voor een vette huid: het kamille-duizendblad-wortel-eiwit masker. De kamille en duizendblad laat je eerst trekken in een kopje heet water. Van beide gebruik je drie eetlepels. Je pureert een wortel en klopt eiwit op. Van dit mengsel maak je het masker.

Van signatuurleer naar moderne wetenschap

Volgens de signatuurleer is het blad goed voor de bloedvaten omdat het blad veel vertakkingen heeft, net als bloedvaten. Signatuurleer behelst dat het uiterlijk van planten iets zegt over de geneeskundige toepassing. Dodoens, de bekende kruidendeskundige uit de 16e eeuw, vermeldt in zijn cruydeboek dat het kauwen op duizendblad werkt tegen tandzweren. Deze werkzaamheden zijn geverifieerd door modern wetenschappelijk onderzoek. Duizendblad werkt ontsmettend en antibacteriëel door de sesquiterpeenlactonen die het bevat.

Duizendblad als maaltijdverrijking

Van duizendblad kun je dagelijks 4.5 gram eten zonder bijverschijnselen. Dit kruid kun je dus niet in grote hoeveelheden gebruiken; je kunt er dan hoofdpijn van krijgen. De versnipperde blaadjes worden gebruikt om soepen, sauzen, kruidenpannenkoeken, omeletten te kruiden. Daarnaast kun je het een salade doen en door groenteschotels. De bloemetjes zijn eetbaar en kunnen een salade mooi versieren.

Uitwendig gebruik van duizendblad

Het gebruik van duizendblad is goed voor vele ziektes. Je kunt er bijvoorbeeld een bad van nemen. Gebruik dan 100 gram duizendblad op 20 liter water. Dit helpt goed tegen menstruatiepijn. Een afkooksel van duizendblad kan worden gebruikt om wonden, aambeien, zweren en spataderzweren mee te behandelen. Je kookt dan een liter water met 60 gram duizendblad. Duizendblad wordt gebruikt in diverse kruidenmengsels. Zo kun je een kruidenpap maken en dit op een wond leggen. Het bloeden houdt dan snel op en de wond krijgt geen infectie door de ontsmettende werking van duizendblad. Door het kauwen op het blad krijg je een snel bereide kruidenpap die in noodgevallen helpt.

Contra-indicaties

Wanneer je duizendblad gebruikt als medicijn dan moet je het niet langer dan een maand aaneengesloten gebruiken. Bij zwangerschap en zogen ook niet gebruiken. Sommige mensen zijn allergisch voor duizendblad maar dat is een kleine minderheid. Allergie tegen kruiden komt net zo goed voor als allergische reacties ten gevolge van reguliere geneesmiddelen. Bij combinatie met medicijngebruik zoals warfarine, aspirine, bloeddrukverlagers en ibuprofen wordt geadviseerd een arts te raadplegen omdat duizendblad interacteert met stoffen uit die geneesmiddelen. Kruidenartsen weten met welke medicijnen je geen duizendblad moet innemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)Door zijn fijn verdeelde bladeren lijkt het of dit kruid wel duizenden blaadjes heeft. Duizendblad, of Achillea, werd ge…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Duizendblad tegen winterhandenIn de winter, hebben meer mensen last van dat vervelende verschijnsel winterhanden en wintervoeten. Ten gevolge van de k…
In de naam van... DuizendbladEen plant van wegen en wegbermen, zoals Duizendblad heeft de mens door de eeuwen altijd begeleid en is dus ook veel gebr…
Kruidentips van oma: over kruiden, gezondheid, smaak en geurKruidentips van oma: over kruiden, gezondheid, smaak en geurDat er vele soorten kruiden zijn, weten we al langer dan vandaag. Maar wist u dat vele kruiden ook bekend staan om hun g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CLM-bv, Pixabay
  • Dr. Geert Verhelst Groot Handboek Geneeskrachtige Planten
  • Mellie Uyldert geneeskruiden
  • MC Blöte-Obbes De geurende Kruidhof
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)"

Reacties

Mirjam, 10-12-2018 21:53 #3
Waarom mag je duizenblad niet langer dan een maand gebruiken als je het als medicijn wil gebruiken? Of wordt daarmee bedoeld dat je dan bv 1 week moet stoppen en dat je het daarna weer 1 maand kan gebruiken.

Maria, 05-09-2016 15:10 #2
Dank voor de adviezen!
Sommige kruiden groeien bij ons op het land (van de kruidentuin midden in de stad) en kunnen geplukt worden, andere zitten in een pot en kunnen daar gekocht worden, dat is het antwoord.
Over de combinatie van duizendblad en de ijzerhuishouding van de mens, zoek ik nog even verder op internet.
Op internet vind je ook informatie over die andere kwestie die je noemt.

Maria, 13-08-2016 13:50 #1
Een heel bijzondere plant, deze duizendblad! Heb er al op onze kruidentuin een paar keer mee in mijn handen gestaan en nu ik je artikel lees, vind ik het nog interessanter worden om deze te kopen. Want het kan verwerkt worden in soepen, salades enz. toch? Dus heb ik daar nóg een vraag over: deze plant bevat een aantal mineralen, waar kalium het sterkst vertegenwoordigd in is én schijnt het de ijzerhuishouding te verstoren, te blokkeren. Weet je hoe het zit?

Ik heb alle boeken van M. Uyldert gelezen en ook alle publicaties over haar gevolgd. Zij was vele jaren omstreden vanwege haar rassentheorie en uitspraken. Maar ook gedurende haar lange leven o.a. een expert op het gebied van kruidengeneeskunde en gezonde voeding. Terecht dat je haar noemt! Reactie infoteur, 26-08-2016
Bedankt voor het compliment. Maar waarom kopen als je het kan plukken?

In ieder geval kan je het inderdaad in soepen en salades verwerken.

Wat de mineraalhuishouding betreft wordt door sommige fytotherapeuten het gebruik van duizendblad afgeraden als je mineraalsupplementen inneemt. Dat vanwege de diuretische werking van duizendblad. Wat kalium betreft kan het de werking van sommige diuretische medicijnen verstoren, dat komt vooral omdat duizenblad zelf ook een diureticum is. Als je medicijnen gebruikt is het goed om het gebruik van duizendblad alleen in overleg met een fytotherapeut te doen.

Ik heb ook wel eens begrepen dat M Uyldert contacten hield met mevr. Rost van Tonningen maar wat nu precies haar theorieën in deze waren, daar weet ik niets van.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!