InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Duizendblad tegen winterhanden

Duizendblad tegen winterhanden

In de winter, hebben meer mensen last van dat vervelende verschijnsel winterhanden en wintervoeten. Ten gevolge van de kou kunnen vingers en tenen zelfs helemaal gevoelloos worden, alsof er geen bloed meer stromen wil. De armen, de handen, de benen en de voeten worden door artsen de extremiteiten, de uitersten, genoemd. U kunt zich wellicht voorstellen dat de extremiteiten, waar het de doorbloeding betreft, veel kwetsbaarder zijn dan bijvoorbeeld organen die dicht bij het hart gesitueerd zijn, zoals lever, nieren en hersenen. Het bloed moet een aardig eindje afleggen om de vingers en de tenen te bereiken. Afhankelijk van de conditie van de bloedvaten, kan er wat drukverlies optreden, wat zeker een vermindering van de doorbloeding tot gevolg kan hebben. Bij winterhanden gaat het echter niet alleen om een slechte doorbloeding maar om een combinatie van samentrekken en uitzetten van de kleine bloedvaten.

Veel wetenschappelijk bewijs is er nog niet voor het gebruik van kruiden voor deze problemen, maar de praktijk bewijst dat vele planten voor de bloedvaten kunnen helpen. Ik zou hier toch vooral het duizendblad willen adviseren. Achillea millefolium, heeft een enorme invloed op de doorbloedingsprocessen, juist waar het de extremiteiten betreft. Het duizendblad behoort tot de familie der Samengesteldbloemigen. Geen enkel lid van deze familie heeft in haar bladeren zoveel en zulke fijne insnijdingen als het duizendblad. Het blad van Millefolium geeft als het ware de eindeloze vertakkin­gen weer van hetgeen we ook zien in het bloedvatstelsel.

Duizendblad voor de bloedvaten

Duizendblad werd in het verleden op de slagvelden toegepast als bloedstelpend en wondgenezend middel. Een oude legende verhaalt hoe de heilige Jozef, die timmer­man was, zich verwondde en dat Jezus, die in zijn nabijheid speelde, de wond genas door er duizendblad op te leggen. Ach, het zijn legenden ... of ze waar zijn ge­beurd weten we niet en zullen we ook nooit te weten komen. Een ding is echter wel heel bijzonder: won­den aan handen, voeten en onderbenen genezen, zeker bij oudere men­sen, soms heel slecht. Een wond aan het onderbeen kan bij een bejaard iemand soms het begin van het einde van het levensverhaal betekenen. Niet zo vreemd, als we ons realiseren dat de doorbloeding van de extre­miteiten afneemt naarmate we ouder worden.
Duizendblad is ook dan een eenvoudig onkruid dat als thee of tinctuur, de circulatie kan bevorderen, maar natuurlijk zijn er nog meer planten die nuttig kunnen zijn.

Rozemarijn en Helychrisum als massage-olie of in voetbaden is een zeer goede aanvulling op Millefolium. Verder zijn het dus vooral de planten voor hart en bloedvaten die gebruikt worden: Meidoorn, Knoflook, Ginkgo maar ook Arnicagelei kan nuttig zijn. Ook planten voor het veneuze vaatstelsel, Paardekastanje en Toverhazelaar zijn zowel in- als uitwendig goed werkzaam.

Mijn kruidenmengsel

  • Duizendblad kruid / Millefolium herba
  • Meidoornbloesem / Crataegus flores
  • Herderstasje kruid / Capsela bursa pastoris herba
Bereiding en dosering: 1 eetlepel per kopje 10 min. laten trekken in warm water, 3 maal daags 1 kopje drinken gedurende 2 tot 3 weken.

Hoe winterhanden voorkomen?

  • Zorg voor alles dat de extremiteiten goed beschermd zijn
  • Draag dus handschoenen en warme wollen sokken,
  • Geen knellende schoenen
  • Voorkom temperatuurwisselingen

Mogelijke andere eenvoudige behandelingen, preventie

  • wisselbaden ( handen of voeten 2 à 3 minuten in koud en daarna in warm water ondergedompeld worden). Best voor de winter.
  • Zachte massage met Sintjanskruidolie
  • UVB therapie in het begin van de winter
  • Beweging
  • Voeding: vette vis en noten (omega-3 vetzuren) en cacao?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fytotherapiecursus Herboristen opleiding 'Dodonaeus' KruidMail Bloedvaten. Maurice Godefridi

Reageer op het artikel "Duizendblad tegen winterhanden"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 21-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!