InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snotterpoli voor kind met chronische verkoudheid

Snotterpoli voor kind met chronische verkoudheid

Snotterpoli voor kind met chronische verkoudheid Kleine kinderen worden vaak snel verkouden of benauwd. In de meeste gevallen gaat de klacht ook weer snel over. Maar kinderen blijven soms ook hardnekkig snotteren en lijken chronisch verkouden. Als je daar een goed advies over wilt kun je met je kind een bezoek brengen aan de snotterpoli in Amsterdam. Het betreft een polikliniek waar kinderen met chronische luchtwegproblemen gezien worden door zowel een KNO-arts als een kinderarts.

Snotterpoli bij chronische verkoudheid

De snotterpoli is een polikliniek, waar kinderen van nul tot 16 jaar die met langdurige luchtwegproblemen te kampen hebben, grondig en uitgebreid onderzocht kunnen worden. Dat onderzoek gebeurt door zowel een KNO-arts als een kinderarts. De kinderen worden tevens aanvullend onderzocht door een CARA-verpleegkundige op astma e.d. Ook is er een uitgebreid team aanwezig voor longfunctieonderzoek, bloedonderzoek en huidtesten op allergie.

Wat zijn langdurige luchtwegproblemen

Wanneer kinderen langere tijd snotteren of hoesten, benauwd zijn, snurken, last hebben van een piepende ademhaling en periodes van koorts ondergaan, is er sprake van langdurige (chronische) luchtwegproblemen. Dus Astma en bronchitisachtige klachten.

De voordelen van de snotterpoli

Het grote voordeel voor de ouders en de kinderen ligt vooral in de efficiënte en gecoördineerde aanpak. Alle noodzakelijke onderzoeken worden namelijk binnen een ochtend afgehandeld. In principe is er eerst een bezoek aan de kinderarts en de KNO-arts en, afhankelijk van de bevindingen, wordt er de zelfde ochtend aanvullend onderzoek afgesproken en ook daadwerkelijk verricht. Vervolgens worden binnen 2 weken de uitslagen met de ouders besproken. Natuurlijk een grote winst voor patiëntje en ouders dat alle onderzoeken binnen een ochtend zijn afgewikkeld.

Hoe verloopt het onderzoek

Afhankelijk van het ziekenhuis, loopt zo'n onderzoek globaal als volgt:
  • allereerst een uitgebreid intakegesprek
  • kinderarts en KNO-arts onderzoeken vervolgens het kind lichamelijk
  • het aanvullende onderzoek bevat bijvoorbeeld huidtesten op allergie, zweettest, röntgenonderzoek, bloedonderzoek, longfunctie-onderzoek, en zo nodig een gesprek met de CARA-verpleegkundige
  • vervolgens een vakkundig behandeladvies, met indien nodig snelle medicatie of zelfs operatieve oplossingen
  • en natuurlijk een terugkoppeling en rapportage naar de verwijzer, meestal de huisarts

Hoe aanmelden

Of zich in uw omgeving een ziekenhuis met snotterpolikliniek bevindt kunt u wellicht via Google ontdekken, en anders weet uw huisarts wellicht meer. Heeft u al behoefte aan een bezoek aan de snotterpoli dan kan dit in overleg met de huisarts, maar het is ook mogelijk rechtstreeks contact opnemen met bijvoorbeeld het Deventer ziekenhuis en te vragen naar de snotterpolikliniek.

Sinds 2009

De snotterpoli is een nieuwe trend. Het Slotervaart ziekenhuis te Amsterdam is er in het jaar 2009, maar inmiddels weer mee gestopt Via de website van deze medische instelling kunt u nog wel een uitgebreide folder bekijken of downloaden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Luchtwegproblemen bij paardenChronische luchtwegproblemen, is een veelvoorkomend probleem bij paarden. Wat is bronchitis? Wat is astma? Wat is dampig…
Astma: wat te doen bij een acute astma aanvalAstma: wat te doen bij een acute astma aanvalBij een astma aanval voelt men een voortdurende belemmering van een vrije ademhaling. Dit is meestal door een overgevoel…
Moeite met uitademen en hoesten bij uitademenMoeite met uitademen en hoesten bij uitademenTijdens of net na een verkoudheid kun je moeite hebben met het uitademen van lucht. Het inademen is dan vaak geen proble…
Salbutamol: een medicijn bij astma en COPDSalbutamol: een medicijn bij astma en COPDTijdens een astma-aanval verkrampen de spieren van de luchtwegen, waardoor er ernstige benauwdheid kan ontstaan. Astma w…
Bronnen en referenties
  • Slotervaart ziekenhuis te Amsterdam, januari 2016

Reageer op het artikel "Snotterpoli voor kind met chronische verkoudheid"

Reacties

Joan, 06-05-2019 17:01 #2
Kunnen jullie aangeven in welk ziekenhuis een snotterpoli is? Ik heb op internet gezocht maar kan niets vinden.
Mijn kind is chronisch verkouden en ik zou graag eens mee willen weten over deze poli.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 07-05-2019
Er was er een in het Slotervaart ziekenhuis in Adam, maar die is failliet. Kijk eens op www.zgt.nl want in Twente o.a. Ziekenhuis Almelo heeft men een kinderpoli. Maar inderdaad is het aanbod klein. Succes.

Isa Darets, 22-05-2018 12:52 #1
Hallo, mijn kind heeft een chronische verkoudheid. Ik kwam dit artikel tegen en mijn leven is veranderd. Ik wilde jullie even bedanken daarvoor.

Met vriendelijke groet
Isa Darets Reactie infoteur, 23-05-2018
Reuze bedankt voor dit mooie bericht.

Vriendelijke groet,
Robbie

Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gelukkig kind
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!