InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst

Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst

Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst Dr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytotherapeut en kruidengeneeskundige. Verhelst heeft van ruim 400 kruiden de meest up-to-date wetenschappelijke informatie verwerkt in het boek. Er staat een handzaam register in van welke ziektes genezen worden met welk kruid. Deze medische kruidenencyclopedie is een waardevolle schat aan kennis. Dit is met recht een kloek boek; het bevat ruim 3 en een halve kilo informatie.

Inhoud

Algemene informatie

Dit boek is verschenen in de vierde druk en bevat vele aanvullingen op de eerste, tweede en derde druk; voor wie een eerdere versie van dit boek heeft, is het ook mogelijk om voor 39 euro een bijlage te kopen voor de vierde druk.
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten
  • Auteur: Dr. Geert Verhelst,
  • Wetenschappelijk standaardwerk over geneeskrachtige planten, 718 pagina's, gebonden, met vele kleurenfoto's,
  • Uitgave: BVBA Mannavita, Wevelgem, België
  • ISBN 9789080778467,
  • Prijs: 145 euro,
  • Verschenen: april 2010

Must voor professionals

Dit boek is een must voor iedereen die professioneel met geneeskrachtige planten. Van een plant kunnen verschillende delen medicinale werkzaamheid hebben. De vrucht, het blad, de wortel, de bast en de bloem kunnen allemaal medicinale eigenschappen bezitten. Verhelst heeft exact onderzocht welke wetenschappelijke kennis er over bepaalde planten en delen van planten is verzameld. De beschrijving van ieder afzonderlijk kruid, de monografieën, zijn zeer informatief. Er staat precies in:
  • waarvoor en hoe een kruid kan worden gebruikt,
  • met welke reguliere medicijnen een kruid interacteert,
  • wanneer je het beslist niet moet gebruiken,
  • in welke hoeveelheid een kruid gebruikt mag worden,
  • wat de geschiedenis is van een kruid,
  • welke chemische samenstelling het heeft,
  • wat de werkzame stoffen zijn,
  • en hoe het kruid in de geschiedenis als geneeskruid is gebruikt.

Werkzame stoffen

De inleiding van dit handboek der geneeskrachtige planten is een heldere uitleg van de verschillende werkzame stoffen die in planten voorkomen. De werkzame stoffen worden wetenschappelijk onderverdeeld in verschillende categorieën. Enkele soorten inhoudsstoffen van kruiden zijn: bitterstoffen, looistoffen, flavonoïden, glycosiden, saponinen, alkaloïden, vitaminen, enzymen, fenolen en iridoïden. Van deze en nog meer categorieën legt Verhelst uit wat de chemische achtergrond is en in welke planten het voorkomt. Reguliere medicijnen zijn op soortgelijke stoffen gebaseerd. Kruiden en andere delen van bomen en planten zijn echter niet gepatenteerd waardoor ze veel goedkoper zijn. De farmaceutische industrie gebruikt de kennis over kruiden om er medicijnen van te maken. Het verspreiden en aanwenden van die kennis door kruiden te gebruiken, propageert zij niet, uit eigenbelang, terwijl het voor menig patient een goede oplossing tegen een ziekte biedt. Verhelst heeft als kruidenwetenschapper dit boek op eigen initiatief geschreven en geput uit vele wetenschappelijke bronnen.

Onmisbare bron

Het boek is schitterend uitgevoerd met stevig glimmend papier waardoor het geschikt is voor dagelijks gebruik in de praktijk van een fytotherapeut. Het biedt een massa informatie. Dr. Verhelst heeft er 5 jaar over gedaan om wetenschappelijke referenties en onderzoeken uit te pluizen. Dat heeft geresulteerd in een unieke en onmisbare bron van informatie voor herboristen, kruidenwetenschappers, artsen, apothekers en fytotherapeuten.

Verwerkingsvormen

In de zeer uitgebreide inleiding van dit prachtige naslagwerk staat hoe men de kruiden verwerkt tot geneeskrachtige hulpmiddelen. In de kruidentherapie worden verschillende manieren van het gebruik van kruiden onderscheiden. Enkele voorbeelden zijn de kruidenthee, afkooksel, tinctuur, vloeibaar extract, droog extract, kruidenpoeder, kruidenpap, kruidenlikeur, medicinale azijn en kruidenzalf. Van elke verwerkingsvorm geeft Verhelst voorbeelden. Iedere manier van het verwerken van kruiden tot medicijn wordt toegelicht.

Monografieën

Het belangrijkste deel van deze encyclopedische kruidenboek vormen de monografieën van kruiden. Elke monografie biedt duidelijke foto´s. Er staan in de vierde druk 240 monografieën van kruiden uitgebreid beschreven. Daarnaast staan er ruim 200 kruidenfiches in; dat zijn iets kortere beschrijvingen van kruiden. In elke monografie staan de namen in 4 talen; Nederlands, Frans, Duits en Engels, de synoniemen en etymologie van het kruid oftewel de herkomst van de benaming. Verder wordt de vindplaats beschreven, de kenmerken waaraan de plant herkend wordt en de ziektes waartegen het kruid soelaas biedt. Van belang voor medici is dat de chemische, werkzame stoffen van elk kruid vermeld staan. Er staan contra-indicaties in; waarschuwingen wanneer het kruid niet gebruikt moet worden. Het gebruik van sommige kruiden is net zoals medicijngebruik gevaarlijk, bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap, in combinatie met medicijnen of in te hoge doses.

Repertorium

Dit standaardwerk voor de fytotherapeut biedt een uitgebreid repertorium waarin beschreven staan welke ziektes met welke kruiden genezen kunnen worden. Aan de hand van dit makkelijk hanteerbare register kan de kruidenarts snel opzoeken welke kruiden voorgeschreven kunnen worden. De index is een goed instrument om informatie over de kruiden zelf te vinden. De ruim 400 geneeskrachtige planten die beschreven worden, staan op volgorde van hun Latijnse naam gerangschikt. In het register staan ook de Nederlandse en Engelse namen vermeld.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van wildemanskruidDe geneeskracht van wildemanskruidWildemanskruid groeide vroeger in Nederland maar vanaf de jaren 70 is hij niet meer gesignaleerd. In België groeit de pl…
Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)Duizendblad is een plant met een mooie bloem. Het groeit overal in Nederland in bermen. Duizendblad is een geneeskrachti…
De geneeskracht van gevlekt longkruidDe geneeskracht van gevlekt longkruidGevlekt longkruid is niet alleen een mooie plant om te zien maar het heeft bovendien een geneeskrachtige werking. Je kun…
De geneeskracht van Chinees vingerhoedskruidDe geneeskracht van Chinees vingerhoedskruidChinees vingerhoedskruid is een laag groeiend plantje met roodpaarse bloemen dat van nature voorkomt in China, Japan en…
De geneeskracht van scharleiDe geneeskracht van scharleiScharlei wordt ruim een meter hoog. Een groot deel van de lengte van de plant wordt in beslag genomen door de lila bloem…
Bronnen en referenties
  • Boek: groot handboek geneeskrachtige planten, vierde druk, Geert Verhelst
  • http://www.mannavita.be/assortiment-3.aspx?pid=3
  • http://www.plantaardigheden.nl/meer_info/boeken/verhelst.htm
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst"

Reacties

Lise Lotte Dekker, 06-10-2017 12:39 #14
Klopt het dat er inmiddels een 7e druk is?

Delien, 30-09-2017 14:28 #13
Is in dit boek een behandeling toegelicht voor een bepaalde ziekte van mens of dier. Vb. Jeuk en pijn bij anale klieren van hond. Welke behandeling van zalf of kruidenpil is hier van toepassing.

Driss, 08-10-2016 01:31 #12
Beste,
de nieren van onze lieve moeder hebben het al een paar jaar begeven (4 jaar) door het feit dat ze altijd een hoge bloeddruk had waar ze eigenlijk nooit over klaagde, maar des ondanks de dokter die haar opvolgde vond het zeer levensgevaarlijk dus gaven ze haar vollenbak medicatiepillen en nog eens pillen tot haar nieren het begaven. Nu lijdt ze nog meer onder die dialyse, echt afzien. Nu is de vraag is er mogelijkheid om de nieren terug te genezen? Graag hoor ik van jullie mvg

Wj de Bruijn, 12-05-2016 10:14 #11
Hallo, ik heb het boek in mijn bezit en heb er al veel plezier van gehad. Laatst kwam ik een plant tegen die ik niet in het groot handboek kan vinden. namelijk het in de volksmond genoemde " look zonder look". (Alliaria Petiolata). Ik vroeg me af of deze plant is te gebruiken in kruidenthee en wat dan de geneeskrachtige werking is.

Met vriendelijke groet
Willy de Bruijn Reactie infoteur, 13-05-2016
Ik heb een artikel geschreven over de geneeskracht van look zonder look: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/135575-de-geneeskracht-van-look-zonder-look.html

De jonge blaadjes van deze plant worden gegeten in salades en groentemixen. Het is niet gebruikelijk het als theekruid te bereiden. Het smaakt een beetje naar mosterd en knoflook. De meeste mensen vinden dat niet lekker als trhee.

Ellen, 16-03-2016 18:28 #10
Welke kruiden kan ik gebruiken voor mijn slokdarmontsteking en gastritis. Ik heb moeite met zingen door de slokdarmontsteking en veel last van angst, dus aan die angst moet ik ook wat doen dat weet ik. Ik las ergens over malva, maar welke malva en nu lees ik hier iets over smeerwortel maar welke smeerwortel en waar kan ik zoiets bestellen? En hoeveel en hoe lang neem je zoiets? Bestaan er nog kruidenvrouwtjes die met alleen kruiden werken? Zo jaar waar? Vroeger zat er 1 in blaricum met een winkel in Laren, maar die is helaas overleden. groetjes van Ellen Reactie infoteur, 24-03-2016
Dit zijn vragen voor een natuurgeneeskundige of liever nog fytotherapeut. Ik kan deze vragen niet beantwoorden naar aanleiding van deze reactie omdat er te weinig medische gegevens zijn. Daarnaast is het niet de bedoeling om via deze site persoonlijke medische problemen te behandelen.

Rudy, 30-10-2015 18:46 #9
Wie kan mij helpen met de vraag of het eten van oost -indische kers door wedstrijdduiven een stimulerend effect zou hebben.?
Als men de geneeskundige kracht van deze plant aanspreekt om duiven van allerlei kwalen te vrijwaren, is het nuttig en veilig te weten of wedstrijdduiven bij eventuele dopingcontroles niet positief zouden testen? Reactie infoteur, 11-02-2016
Ik denk niet dat daar veel wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Gewoon zelf uittesten dus.

Marielle, 15-06-2015 22:21 #8
@Caroline.

Ik raad u niet aan om pillen van curcuma te gebruiken tegen dit probleem.

Dit over smeerwortel: Let erop dat er ernstige bezwaren kunnen zijn tegen langdurig en overvloedig gebruik. Gebruik als groente was in zwang. Is opgenomen in het kruidenbesluit dus mag het niet als kruid of als preparaat vrij worden verhandeld. (zie ook bernagie) Dit drijft de smeerwortel mogelijk naar de zelfhulphoek waar het niet thuishoort.

Niet gebruiken bij erfelijke aanleg voor leverkanker. Kan onomkeerbare cirrose (afsterving) van de lever veroorzaken. In dierproeven is een verband gezien met leverkanker.

Gebruik het in overleg met arts en of therapeut.

Caroline, 27-05-2015 18:55 #7
Geachte,
Mijn nicht van 30 jaar heeft last van hevige pijn onderaan de slokdarm. Het is geen reflux, en de slokdarm is ontstoken volgens de dokter. Nu heeft mijn nichtje een blad van de smeerwortel opgegeten.
Kan je de bladeren inwendig gebruiken van de smeerwortel zelfs wanneer de plant in volle bloei staat?
Mag zij dagelijks een blaadje opeten, bijvoorbeeld een week lang?
Graag een antwoordje

Stafke, 16-04-2015 12:45 #6
Ik waardeer 100% het boek van Dh.Geert Verhelst. De vraag van mijn vroegere huisarts;
Kruiden zijn de beste geneesmiddelen maar de vraag?
Welke kruiden gebruiken en hoeveel?
Waarom onderzoekt men dit niet?
Waarom altijd die onderzoeken met vervangmiddelen die bijna altijd neveneffecten
hebben.

Achtingsvolle Groeten. Reactie infoteur, 18-04-2015
Tja, waarom gebeurt er niet genoeg onderzoek? Wie het weet mag het zeggen. Er zijn toch inmiddels wel allerlei wetenschappelijke onderzoeken naar plantaardige geneesmiddelen gedaan; mede daarom kon Geert Verhelst dit boek schrijven.

Van Bergen Luc, 14-02-2014 12:05 #5
Beste
Staat ook bij elke plant welke vitaminen er in zitten? Is ook vermeldt welk deel van de plant giftig en welk deel niet? Dit boek zou ik voor mijzelf gebruiken maar ook voor vogelliefhebbers

Grt Luc Reactie infoteur, 20-02-2014
Beste Luc,

Ja er staat bij welke delen van de planten de voedingsstoffen bevatten. Ook staat het vermeld als het een giftige plant betreft. Soms zijn giftige planten in minieme dosis van medicinale waarde. Het boek is voonamelijk gericht op geneeskundige toepassing op mensen.

Groet Thomas

Jacob van Hooff, 18-01-2014 16:05 #4
Sinds enkele weken eet (goed gekauwd)ik elke dag 1 gedroogde jeneverbes. Dit omdat mijn urinezuur regelmatig aan de hoge kant is maar ik liever geen medicijnen hiervoor inneem. Ik voel mij daar heel goed bij en heb het idee dat mijn hele gestel hier positief op reageerd. Nu lees ik regelmatig dat langdurig innemen van etherische olie problemen kan geven voor de nieren. Geld dit ook voor het eten van de gedroogde jeneverbes?
Met vriendelijke groeten,
Jacob van Hooff Reactie infoteur, 21-01-2014
Het innemen van etherische olie wordt over het algemeen afgeraden. Het innemen van de etherische olie kan alleen per enkele druppels per dag. Voor 100 ml etherische olie is 3.5 kilo bessen nodig. Het antwoord is daarom nee, van een jeneverbes per dag kun je geen nierproblemen krijgen.

Paul Vreeswijk, 03-11-2013 11:09 #3
Hoe viola tricolor te gebruiken voor hoofdhuid, schilfers en rode vlekjes? Reactie infoteur, 04-11-2013
Dat ligt eraan bij welke aandoening je het wilt gebruiken. Bij huidaandoeningen en bloedzuivering kun je een moedertinctuur gebruiken, maar ook een thee door 1.5 tot 3 gram per glas thee te drinken. Verder kun je het gebruiken als afkooksel, nebulisaat, totaalpoeder in een capsule en in zalven en cremes. Vraag een fytotherapeut welke optie voor jou het meest geschikt is.

Kathy Stalpaert, 20-06-2013 10:13 #2
Beste,
Is dit "Groot Handboek Geneeskrachtige Planten" vierde druk van Geert Verhelst online te koop? Of moet ik hiervoor naar de Standaard Boekenhandel?
vriendelijke groeten,
Kathy Reactie infoteur, 20-06-2013
Hoi Kathy,
Het boek is online te koop of via een betere boekhandel te bestellen. Er is zelfs een 5e druk uit.

L. C. Edelman, 16-10-2012 14:56 #1
Kunt u mij vertellen waar ik dit boek tweede hands kan kopen? Een bedrag van 145 vind ik wel erg veel.

met vriendelijke groet,

Louis Edelman Reactie infoteur, 16-10-2012
Beste Louis,
De hoge prijs is logisch want het is een wetenschappelijk naslagwerk. Ik zag dit boek vandaag tweedehands op marktplaats te koop staan voor 100 euro.
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!