InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van wildemanskruid

De geneeskracht van wildemanskruid

De geneeskracht van wildemanskruid Wildemanskruid groeide vroeger in Nederland maar vanaf de jaren 70 is hij niet meer gesignaleerd. In België groeit de plant nog wel, net als in de rest van West- en Midden-Europa. In Nederland wordt wildemanskruid thans verkocht als sierplant die van maart tot mei bloeit. Wildemanskruid heeft paarse bloemen en bladeren die bedekt zijn met veerachtige haartjes. Het is een geneesplant maar er zitten geen eetbare onderdelen aan wildemanskruid.
Botanische tekening wildemanskruid / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening wildemanskruid / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn wordt wildemanskruid Pulsatilla vulgaris genoemd. Als de bloem half gesloten is lijkt hij op een koebel, In het Latijns betekent pulsare ´slaan´; dat komt van de gelijkenis van deze plant met een koebel. Vulgaris betekent ´gewoon´.

Werkzame stoffen

Van wildemanskruid wordt voor fytotherapeutische doeleinden het bovengrondse deel van de plant gebruikt. In deze plant zitten de volgende belangrijke werkzame stof: ranunculine. Ranunuculine wordt door hydrolyse, oftewel een chemische reactie met water, omegzet in de hemiterpenoïde lactone protoanemonine. Deze stof wordt vervolgens weer omgezet naar dimeer anemonine. Dat is weer een stof die op zijn beurt door chemische reactie uiteen valt in de volgende werkzame stoffen: tanninen, fenolen en heterosiden.

Wildemans kruid, goed voor de genitaliën

Wildemanskruid werkt ontkrampend op het genitale stelsel, zowel bij de man als bij de vrouw. Door deze medicinale werkzaamheid wordt wildemanskruid door fytotherapeuten voorgeschreven bij de volgende indicaties:
  • Dysmenorrhee of pijnlijke menstruatie,
  • Ovulatoire pijn of pijn bij de eisprong,
  • Ovaritis of eierstokontsteking,
  • Orchitis of testikelontsteking.

Wildemanskruid, goed voor de zenuwen

Wildemanskruid werkt laxerend en versterkend voor de zenuwen. Dat is aanleiding om het bij allerlei soorten ziekten voor te schreven waarbij zenuwen een belangrijke rol spelen. In de fytotherapie wordt het aangewend bij:
Pulsatilla vulgaris / Bron: Mg-k, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pulsatilla vulgaris / Bron: Mg-k, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Neuralgie of zenuwpijn,
  • Insomnia,
  • Neurosen,
  • Migraine,
  • Spastische hoest,
  • Kinkhoest,
  • Spasmodische rinitis,
  • Hooikoorts.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Wortelpoeder: 150mg tot 400mg per dag.
  • Alcoholatuur (hydrolisch alcoholaftreksel: 5 tot 20 druppels per dag
  • Infuus of thee: 2 tot 3 koppen van 5 gram kruid op een liter water of 1 gram kruid per kopje. De thee wordt normaal gesproken gedronken met toevoeging van munt om overprikkeling van het maagslijmvlies te voorkomen.

Hoewel hierboven staat dat je een thee van de wortel kan drinken, wordt dit sterk afgeraden. Het best wordt alleen een preparaat van anemonine gebruikt. Sommige stoffen in de wortel, met name ranuculine kunnen bij overinname leiden tot ernstige verschijnselen zoals overprikkeling en verlamming van het zenuwstelsel. Zelfs de therapeutische dosis kan tot prikkeling van het maagdarmslijmvlies leiden; daarom wordt dit altijd met het neutraliserende muntblad ingenomen. Zwangere vrouwen mogen geen geneesmiddelen gebruiken op basis van wildemanskruid omdat het de baarmoeder stimuleert. Ook zogende vrouwen mogen het niet gebruiken omdat de gifstoffen nare bijwerkingen voor de baby kan hebben.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Wildemanskruid, een licht giftige anemoonWildemanskruid, een licht giftige anemoonWildemanskruid is een anemoonsoort met licht giftige eigenschappen en bevat beslist geen eetbare delen. Sommige mensen k…
Homeopatisch geneesmiddel: PulsatillaPulsatilla is een van de meest gebruikte medicijnen voor mensen met allerlei soorten acute aandoeningen. Vaak wordt het…
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jerzy Opioa, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Pulsatilla+vulgaris
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wildemanskruid
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Mg-k, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van wildemanskruid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!