InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van westerse levensboom

De geneeskracht van westerse levensboom

De westerse levensboom is een altijd groen blijvende coniferensoort uit de cipressenfamilie. Deze boom werd voor het eerst beschreven door Carolus Linnaeus in 1753. De boom wordt normaal zo´n 10 tot 20 meter hoog maar er zijn exemplaren aangetroffen van maar liefst 30 meter. Het allerhoogste voorbeeld van een westerse levensboom is in de V.S. aangetroffen op een eilandje dat South Manitoba wordt genoemd en in de staat Michigan ligt. Deze boom is beschreven door een Franse onderzoeker in 1731. De boom had toen al de bijnaam The Witch tree, oftewel de tovenaresboom. Ongelooflijk genoeg leeft deze boom nog steeds en heeft inmiddels een hoogte van 34 meter bereikt. Van oorsprong komt deze boom alleen voor ten oosten van de grote meren in Canada en de Verenigde Staten.
Blad westerse levensboom / Bron: Joshua Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Blad westerse levensboom / Bron: Joshua Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn wordt westerse levensboom Thuja Occidentalis genoemd. De boom heeft zijn naam gekregen omdat hij op vele terreinen in het leven werd toegepast. De kokosnootpalm is de levensboom van Polynesische en Melanesische culturen omdat deze boom tientallen tot honderden gebruikstoepassingen heeft. Dat laatste geldt ook voor de thuja occidentalis of westerse levensboom. Een levensboom is multifunctioneel op meerdere terreinen van het leven.

Traditioneel gebruik westerse levensboom

Allereerst kan opgemerkt worden dat in de bladeren veel vitamine C zit; het genas scheurbuik. In tijden dat men maandenlang op zee zat en geen verse groenten at was dit een belangrijk gegeven. De indianen gebruikten deze boom als één van de vier bomen in het medicijnwiel. Deze boom werd voor het zuiden gebruikt. Het hout wordt gebruikt om kano´s huizen en meubels van te maken. De etherische olie van deze boom heeft vele toepassingen: het is een reinigingsmiddel, ontsmettingsmiddel, haarverzorgingsmiddel, insecticide, linement of zalf, huisspray tegen bacteriën, insecten en onaangename geuren en een zachte zeep. De binnenbast en de zachte twijgjes werden gebruikt door de indianen om een soep te maken. Twijgen werden ook als thee verwerkt om constipatie en hoofdpijn mee te bestrijden. In de 19e eeuw was het een alom geaccepteerd geneesmiddel bij wratten, ringworm en spruw, een vorm van mondslijmvliesontsteking met witte plekken op de tong.

Werkzame stoffen

Van westerse levensboom wordt voor fytotherapeutische doeleinden de naalden en de jonge takjes gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: etherische olie met de monoterpenen thujone, isothujone en sabineen, de monoterpenolen terpinen-1-ol-4, occidentalol en occidol, flavonglycosiden, slijmstoffen en tanninen.

Thuja voor de slijmvliezen van de luchtwegen

Thuja is een geneesmiddel dat niet gespeend is van gevaar. De dosis die tot medicinale resultaten leidt ligt erg dicht bij de dosis die tot vervelende bijwerkingen voert. Daarom is het gebruik van levensboom vrijwel volledig verlaten. Vroeger werd het gebruikt om slijmen op te lossen. Het was een middel dat een slijmvliesontsteking van de luchtwegen verhelpt. Overigens kan de etherische olie van westerse levensboom nog altijd voor dit doel gebruikt worden.

Bij wratten

Een tinctuur of een druppeltje etherische olie wordt op wratten gedaan zodat deze sneller verdwijnen. Voor dit doel breng je het ´s morgens en ´s avonds aan op het wratje. Wratten worden veroorzaakt door virussen van het type humaan papillomavirus. Thujo werkt tegen dit virus zodat de oorzaak van wratten wordt weggenomen. In de praktijk blijkt dat het met name werkt bij kleine wratjes terwijl voor de grotere exemplaren geen werkzaamheid wordt geconstateerd.

Overige medicinale aanwendingen

  • Thuja heeft een zweetdrijvende eigenschap en helpt op deze manier een koorts uit te zweten.
  • Thuja Occidentalis of westerse levensboom / Bron: USDA-NRCS PLANTS Database, Wikimedia Commons (Publiek domein)Thuja Occidentalis of westerse levensboom / Bron: USDA-NRCS PLANTS Database, Wikimedia Commons (Publiek domein)
    Deze geneesplant heeft een emmenagoogwerking; het helpt de menstruatie te bevorderen.
  • Levensboom heeft een diuretische of vochtafdrijvende werking.
  • Er zijn wormdodende eigenschappen in thuja aan te wijzen.
  • Thuja kan ook worden ingezet bij schimmelinfecties van huid en nagels.
  • Verder is het een inwrijfmiddel bij reuma en jicht.

Veiligheid

Inwendig gebruik is vrijwel volledig verlaten. Mocht het toch gewenst zijn dan is supervisie van een fytotherapeut noodzakelijk. Tijdens de zwangerschap kan het in geen geval gebruikt worden. Thujone is de werkzame stof die in te hoge concentraties vergiftigingen veroorzaakt. Het leverweefsel kan ernstig worden beschadigd. Verder symptomen van een overdosis thujone zijn:
  • Tremoren.
  • Stuipen,
  • Nierschade,
  • Hallucinaties,
  • Hersenschade,
  • Coma,
  • De dood.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Homeopathie: WrattenWratten zijn overmatig gegroeide huidcellen. wat door een virusinfectie wordt veroorzaakt. Wanneer het lichaam op het vi…
Volkse middelen tegen wrattenWratten! Een populaire ziekte zou ik het willen noemen, waar, door de eeuwen heen oneindig veel volkse middelen tegen ge…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Thuja_occidentalis
  • Afbeelding bron 1: Joshua Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: USDA-NRCS PLANTS Database, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van westerse levensboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!