InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat zijn geneesplanten?

Wat zijn geneesplanten?

Wat zijn geneesplanten? Geneesplanten zijn planten waarmee je van ziekten kan genezen. Onder geneesplanten worden delen van bomen, planten en verschillende soorten plantaardige voeding verstaan. Vruchten en noten kunnen ook genezende werking hebben. Zo heeft de paranoot veel seleen in zich en bevat een acerola de meeste vitamine C van alle vruchten, waardoor het goed is tegen tal van ziekten.

Inhoud:

Genezen met planten, groente, noten en fruit

In de fytotherapie worden geneesplanten voorgeschreven om ziekten te verhelpen en voorkomen. Veel ziekten kun je voorkomen door de juiste voeding te eten. Een voorbeeld hiervan is vezelrijke voeding; dat helpt om darmkanker te voorkomen maar ook om te zorgen dat het bloedsuikerniveau niet te veel schommelt. In de oudheid zeiden artsen dat voeding het beste medicijn is. Daar hadden deze gelijk in; het is net zo logisch als dat de warmte op aarde van de zon komt. Onder de noemer geneesplanten vallen de volgende categorieën:

Voorbewerkte, moderne voeding

De meeste geneesplanten zijn eetbare planten. Tegenwoordig is ons voedsel veel veranderd. Voedsel dat voorbewerkt is en in potjes, pakjes, blikjes, zakjes en diepvries komt, verliest veel van zijn voedingswaarde. Vetten die eerst ingevroren en later weer ontdooid zijn, worden door het lichaam moeilijker verteerd; invriezen is ook een bewerking van voedsel. Voedsel in blik oxideert vanaf het eerste ogenblik dat het wordt ingeblikt. Een open blik doet het voedsel nog sneller oxideren; een half blikje voedsel in de koelkast bewaren is funest voor de voedingswaarde; er komen erg veel oxidanten in. Blikwaar met witte wandbekleiding veroorzaakt allerlei ziekten. Veel beter is het om verse producten te kopen en daarvan een maaltijd te bereiden. Dat komt niet alleen de voedingswaarde maar ook de smaak ten goede. Tomatensaus van verse tomaten is veel lekkerder dan tomatensaus van bliktomaten. Wie groenten als geneesplanten wilt gebruiken heeft helemaal niets aan potjes en ander mooi verpakt voedsel; alleen verse producten tellen.

Voeding heeft geneeskracht

Veel mensen weten dat sommige voeding geneeskracht heeft. Wanneer je verkouden bent en met een halve ui op het nachtkastje slaapt, kun je ´s nachts gewoon vrijelijk ademhalen. Dat is een onderdeel van de volksgeneeskunde. Dat betekent niet dat het een mindere vorm van geneeskunde is. Deze geneeswijze met een halve ui is bevestigd door de wetenschap. Zo zijn er tal van geaccepteerde geneeswijzen die uit de traditionele geneeskunde komen. Een ander voorbeeld van een kruid dat uit de volksgeneeskunde komt is valeriaanwortel. Daar word je lekker rustig van zonder aan scherpte en concentratievermogen te verliezen. Medicijnen met valeriaan behoren thans tot de reguliere geneeskunde en kun je kopen in een drogist.

Verschil plantengeneeskunde en synthetisch-industriële geneeskunde

De geneeskracht van planten is wetenschappelijk onderzocht, zij het dat lang niet alle aspecten zijn meegenomen door wetenschappers. Wanneer de chemische farmaceutische industrie op zoek gaat naar nieuwe medicijnen, wordt vrijwel altijd de traditionele kennis onderzocht. De industriële medicijnindustrie is er altijd op uit om een stof te onttrekken uit een plant, deze synthetisch na te maken en op de synthetische variant een patent aan te vragen. Door gebruikmaking van een patent heeft een bedrijf het alleenrecht op de verkoop en kan het medicijn zeer duur worden. Op geneesplanten mag geen patent worden aangevraagd; daarom is deze geneesmethode een stuk goedkoper. Bovendien kan genezen door middel van planten beter werken aangezien de werkzame stof wordt ondersteund door andere stoffen die in de plant zitten. Door een concentratie van synthetische, werkzame stoffen wordt een medicijn tevens een vergif, zoals vrijwel iedereen weet. Een groente met geneeskracht kan door iedereen gegeten worden maar een medicijn niet.

Niet-eetbare medicinale planten

Niet elke medicinale plant is eetbaar. Sommige planten zoals groot hoefblad of de klimplant hedera helix zijn giftig als je het als groente zou eten. in kleine concentraties echter kunnen het prima geneesplanten zijn. Voor geneesplanten geldt dat je een natuurarts of liever een fytotherapeut in de arm moet nemen. Dat heeft te maken met bijwerkingen en contra-indicaties.

Een stof of vele stoffen

Overigens hebben medicinale planten veel minder bijwerkingen dan medicijnen. Dat komt omdat in een plant alle stoffen van een plant samen werken en in een medicijn slechts één werkzame stof zit. de reden dat er slechts één werkzame stof in medicijnen zit is dat de wetenschap helaas nog niet kan onderzoeken wat de werkzaamheid van een veelheid aan stoffen is. Medicinale planten kenmerken zich door een geneeskrachtige werking van alle gezamenlijke stoffen in die plant en het is jammer dat de wetenschap nog altijd niet bij machte is de ware geneeskracht van een medicinale plant te onderzoeken. Ze kunnen alleen één voor één de stoffen extraheren en controleren om werkzaamheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wisniowy, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst
  • Kopfoto: wikimedia commons

Reageer op het artikel "Wat zijn geneesplanten?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 12-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!