InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Fruitarisme: een veganistisch dieet

Fruitarisme: een veganistisch dieet

Fruitarisme is een dieet bestaande uit, zoals de naam al suggereert, fruit. Het klinkt erg gezond maar door het gebrek aan bepaalde stoffen en vitamines moet je toch oppassen met dit dieet.

Wat is fruitarisme

Fruitarisme is een voedingsprincipe dat gevolgd wordt door mensen die zich fruitariërs noemen. Zij volgen een dieet dat bestaat uit fruit, noten en zaden en waarbij je geen dierlijke producten, groenten en granen mag eten. Fruitarisme is een een subgroep van veganisme. Sommige mensen hebben een dieet dat niet voor 100% uit fruit bestaat maar noemen zich toch fruitariërs omdat toch 75% van wat ze eten fruit, noten of zaden zijn.

Fruitarische definitie van fruit

Gewoonlijk wordt de term fruit gebruikt wanneer men verwijst naar vruchten die zoet en vlezig zijn en die zaden bevatten (zoals appels, sinaasappels en pruimen). Toch is er ander voedsel dat normaal niet in het rijtje van 'fruit' past maar bij fruitariërs wel, zoals pepers, tomaten, komkommers, noten en granen.
Fruitariërs gebruiken verschillende definities voor wat zij beschouwen als 'fruit'. Zo vindt Herbert M. Shelton, een stichter van Orthopathie, dat niet-vlezige vruchten zoals noten ook binnen de definitie van fruit vallen.

Definitie van fruitariër

Sommige fruitariërs eten enkel wat natuurlijk van een plant valt (of zou vallen). Dit wil zoveel zeggen als voedsel dat alleen maar geoogst kan worden zonder de plant te vermoorden. Onder dit type voedsel valt dus fruit, noten en zaden. Sommige eten geen granen omdat ze geloven dat het onnatuurlijk is ze op te eten en sommige anderen vinden het ongepast om zaden op te eten omdat ze toekomstige plantjes bevatten. Dan weer anderen geloven dat ze alleen maar planten mogen eten als ze hierdoor zaadjes verspreiden. Sommigen eten wel zaden en gekookt voedsel. Nog enkele andere definities bevatten het eten van rauw fruit, gedroogd fruit, noten, honing, olijfolie of fruit, noten, bonen en chocolade.

Basis van fruitarisme

Sommige fruitariërs geloven dat fruitarisme het oorspronkelijke dieet van de mensheid was gebaseerd op Adam en Eva in Genesis 1:29. Ze geloven dat een terugkeer naar een paradijs zoals Eden een simpele levenswijze vereist met als basisdieet het eten van fruit. Andere fruitariërs willen vermijden dat ze iets 'vermoorden' waaronder dus ook planten vallen. Zij verwijzen naar het Ahimsa fruitarisme. Nog anderen zeggen dat het eten van bepaalde soorten fruit een hulp is voor de oorspronkelijke plant en dat vruchten geëvolueerd zijn zodat ze gegeten zouden worden door dieren, die dan zorgen voor de verspreiding van de zaden.

Klinische studies

In 1971 werd een korte termijn studie door B. J. Meyer gepubliceerd in 'the South Africa Medical Journal', waarin beschreven werd hoe glucose tolerantie verbeterde door een fruitarisch dieet. Een eerdere studie van dezelfde Meyer testte een 45jarige lerares die beweerde dat ze enkel fruit had gegeten in de afgelopen 12 jaar. Zij bleek in uitstekende gezondheid te verkeren. In verder onderzoek bleek dat een fruitarisch dieet het lichaamsgewicht van personen met overgewicht deed dalen naar het ,theoretisch gezien, ideale gewicht.

Gebrek aan voedingsstoffen

Omdat het een extreem veganistisch dieet is (fruitarisme is erg beperkt qua voedselinname) maakt fruitarisme het moeilijk om de gewenste hoeveelheid van bepaalde voedingsstofen op te nemen. Het 'Health Promotion Program' van Columbia University meldde dat een fruitarisch dieet tekortkomingen kan veroorzaken m.b.t. calcium, proteïnen, ijzer, zinc, vitamine D, de meeste vitamine B's (vooral B12) en essentiële vette zurgen. Ook meldde ze dat voedselbeperking kan leiden tot honger, hunkering naar voedsel, voedselobsessie, sociale verstoringen en sociale isolatie.

Vitamine B12

Vitamine B12, een bacterieel product, is niet terug te vinden in fruit. Volgens het U.S. Nationaal Instituut van Gezondheid zijn natuurlijke voedselbronnen die vitamine B12 bevatten alleen maar terug te vinden in producten afkomstig van dieren. Net zoals veganisten die geen B12 verrijkt voedsel eten ( zoals in ontbijtgranen) kan het zijn dat fruitariërs een B12 supplementen moeten toevoegen aan hun dieet.

Groei- en ontwikkelingsproblemen

Bij kinderen die een fruitarisch dieet volgen kunnen er groei- en ontwikkelingsproblemen opduiken. Nutritionele problemen kunnen inhouden dat een kind een tekort aan proteïnen inneemt, bloedarmoede krijgt en een variëteit aan vitamine en mineralen tekorten heeft. Verscheidene kinderen zijn gestorven door gevoed te worden volgens de principes van een fruitarisch dieet. Daardoor zijn al verschillende kinderen weggehaald bij ouders die hun fruitarische diëten oplegden.
© 2010 - 2019 Loen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vegetarisme vs veganismeVegetarisme vs veganismeGewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn t…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Wat eten veganisten?Wat eten veganisten?Een veganistisch dieet kan worden gezien als een streng vegetarisch dieet, waarin behalve vlees en vis ook geen eieren,…
Tips om thuis veganistisch te kokenBij de overstap op een veganistisch dieet zijn er veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Thuis veganistisch…

Reageer op het artikel "Fruitarisme: een veganistisch dieet"

Reactie

Vivigo (infoteur), 04-09-2010 23:33 #1
"Verscheidene kinderen zijn gestorven door gevoed te worden volgens de principes van een fruitarisch dieet. Daardoor zijn al verschillende kinderen weggehaald bij ouders die hun fruitarische diëten oplegden."

Aldus een passage in dit artikel.

Uiteraard kan bij de huidige relatieve onbekendheid van het Fruitarisme nog lang niet iedereen er op de vereiste manier mee overweg. Dus kan het voorkomen, dat sommige fruitarische ouders een kind niet goed genoeg voeden. Maar er zijn ook vele andere, waar het wél goed gaat en dus ligt het niet aan het principe zelf.

Maar hoeveel omnivore, oftewel met 'alles' gevoede, kinderen zijn er al niet gestorven? Men denke onder andere aan wiegedood en mishandeling door allesetende en dus niet-fruitarische ouders.

Infoteur: Loen
Gepubliceerd: 05-04-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!