InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vegetarisme vs veganisme

Vegetarisme vs veganisme

Vegetarisme vs veganisme Gewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn tal van redenen waarom mensen ervoor kiezen om veganist of vegetariër te zijn. Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere argumenten die mensen er toe leiden deze bepaalde keuze te maken. Gezondheid is een van de argumenten. We vragen ons echter niet af “waarom” maar eerder “wat” maakt het dat iemand kiest voor een vegetarische of veganistische levensstijl.

Algemeen

Als je vegetarisch bent omvat je dieet een rijk patroon aan vers fruit, groenten en granen, die op hun beurt gezond zijn voor hart en lichaam. Het heeft naast fysieke eigenschappen ook een positieve invloed op de emotionele, psychologische en mentale gezondheid van de mens. In tegenstelling tot deze gezondheidsredenen zijn er ook mensen die kiezen om strikt veganistisch te leven om ethische en milieu redenen en nog vele andere. Veel mensen gaan er vanuit dat er niet echt een verschil is tussen beide diëten. Om je te helpen begrijpen wat het werkelijke verschil is tussen beide lichten we de definities even toe.

Definities

Velen weten niet wat het betekent om vegetariër of veganist te zijn. Natuurlijk zijn er specifiekedieet beperkingen die een persoon moet volgen. De lijn tussen wat het omvat en wat verboden is lijkt echter wazig. Volgende definities zullen deze waas van een veganistisch versus vegetarisch dieet verduidelijken.

Vegetarisme

Dit lijkt heel eenvoudige te begrijpen maar er zijn vele lagen binnen het vegetarisme. Per definitie onthouden mensen die vegetarisch eten zich aan elke vorm van vleesproducten (rood vlees, gevogelte, vis, schaaldieren, producten die voort komen uit dierlijke slachting) maar consumeren wel zuivel- en eiproducten. Dit dieet omvat ook fruit, groenten, noten, zaden en granen. Naast de gezondheidsredenen die mensen ertoe leiden een dergelijke levensvorm aan te nemen, wordt vegetarisme ook uitgelokt vanwege ethische, religieuze, politieke en culturele redenen. Hoewel het concept van vegetarisme vrij duidelijk is over de hele wereld wordt het nog onderverdeeld in verschillende subcategorieën.

Pescatarian

Een pescatarian is iemand die zich onthoudt van het eten van alle soorten vlees en voedsel uit dierlijk vlees. Dit geldt niet voor de consumptie van vis. Vis, schaal- en schelpdieren zijn opgenomen in het dieet net zoals groenten, noten, fruit, granen, bonen, zuivelproducten en eieren. Hoewel de term "pescatarian" niet zo openlijk wordt gebruikt en nog vrij onbekend is wordt het door heel wat mensen toch nageleefd in de hoop vegetariër te worden op termijn.

Flexitarian of Semi-vegetarisch

Het klinkt grappig om iemand horen zeggen dat hij / zij een semi-vegetarisch is maar toch is deze term heel populair. Een nieuwe term voor "bijna" vegetariërs, beschrijft diegene die een grotendeels vegetarisch dieet naleven maar soms toch nog vlees eten. Dit dieet is heel flexibel maar de meeste semi-vegetariërs houden het bij vis en kip (geen rood vlees).

Lacto vegetarisch

Deze vorm van vegetarisme beschrijft mensen die geen eieren, rundvlees, varkensvlees, gevogelte, vis, schaaldieren en andere dierlijke producten eten. Zoals de naam al doet vermoeden, "lacto" betekent melk in het Latijn, komt het basis-verbruik van deze mensen uit het eten van zuivelproducten. Dit omvat melk, kaas, boter, room en yoghurt.

Ovo vegetarisch

"Ovo" betekent ei in het Latijn, vandaar dat het dieet bestaat uit eieren, terwijl ze het verbruik vermijden van vlees en zuivelproducten. De eieren komen bij voorkeur wel van vrije dieren in plaats van legbatterijen.

Ovo-lacto vegetarisch

Wanneer je een lacto-vegetarisch en een ovo-vegetarisch dieet combineert krijg je een ovo-lacto vegetarisme dieet. Dit omvat de consumptie van melk, boter, kaas, eieren en andere zuivelproducten.

Veganisme

Veganisme is veruit de meest strikte subcategorie van het vegetarisme. Afgezien van veganisme als een manier van leven dekt het ook filosofische argumenten. Een veganistisch dieet ook bekend als zuiver en volledig vegetarisch dieet omvat de strikte onthouding van het gebruik van dierlijke producten, dit gaat zowel over voedsel, kleding en andere. Ook zijn zuivel- en eiproducten en bewerkte voedingsmiddelen zoals gelatine ook uitgesloten. Elk type van rauw veganistisch dieet bestaat uit onbewerkte veganistisch eten dat verwarmd is boven 50°C voor het geconsumeerd wordt. De meest voorkomende redenen die veganisten drijven zijn gezondheid, ethische, morele, ecologische, spirituele en religieuze waarden. Dit, gepaard met de rechten van dieren en welzijnsproblemen.

Macrobiotisch veganistisch

Deze sub-categorie van vegetarisme kan beter geplaatst worden onder de term veganisme. Dit houdt in dat je enkel onbewerkt veganistisch voedsel, volle granen, zeegroenten, fruit, peulvruchten, bonen, natuurlijk bewerkte voedingsmiddelen en groenten consumeert Af en toe staat er wel vis op het menu.

Voordelen voor de gezondheid

Als je je nu afvraagt hoe je een keuze kunt maken tussen beide levensstijlen kan het volgende lijstje over de gezondheidsvoordelen per dieet je misschien wel helpen.

Vegetarisme

  • Helpt verlagen van de cholesterol
  • Minder risico op hart-en vaatziekten, beroertes, en aanvallen
  • Langere levensduur in vergelijking met diegene die vlees consumeren
  • Helpt bij het afvallen
  • Minder kans op diabetes
  • Helpt het voorkomen van galblaasproblemen en galstenen

Veganisme

  • Verbetert de cardiovasculaire gezondheid
  • Gezonder hart door minder vet en cholesterol in het dieet
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Helpt in de strijd tegen diabetes type 2
  • Voorkomt borstkanker, leeftijdsgebonden masculaire degeneratie, artritis, katarakt en osteoporose
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
Verschillende soorten vegetariërsVeel mensen denken aan vegetariërs als een homogene groep die gewoon geen vlees eet. Maar niets ligt verder van de waarh…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ovo-lacto-vegetarier#Varianten

Reageer op het artikel "Vegetarisme vs veganisme"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!