InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van acacia catechu

De geneeskracht van acacia catechu

De geneeskracht van acacia catechu Acacia catechu is een acaciasoort die 15 meter hoog kan worden uit Pakistan, India en Zuidoost-Azië. Delen van deze boom worden lokaal al eeuwenlang als medicijn gebruikt, vooral bij keelaandoeningen. De zaden van catechu worden gegeten en vormen een prima bron van eiwitten. Fytotherapeuten uit de hele wereld gebruiken tegenwoordig de traditionele kennis van de medicinale werking van catechu om mensen te genezen. Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar catechu die de empirisch opgedane kennis van de geneeskracht van catechu staven.
Botanische tekening catechu / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening catechu / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving catechu

In het Nederlands wordt deze acaciasoort kortweg ´catechu´ genoemd, net zoals de Latijnse benaming. Ook in het Frans, Engels en Duits houdt men de Latijnse benaming Acacia catechu aan. Catechu komt van het Maleise woord Khachu. In het Hindi wordt de boom Khair genoemd.

Inhoudsstoffen catechu

Van catechu wordt een waterig extract uit het kernhout gebruikt als medicijn. Hierin zitten met name flavonoïden in de vorm van looistoffen, catechine, epicatechine, quercetine en slijmstoffen. Verder zit er veel kamfoor en fytol in catechu. Deze stoffen zorgen samen met terpenen voor de sterke antibacteriële en antischimmel werkzaamheid.

Hoe wordt het ingezet?

Er wordt een moedertinctuur gemaakt van catechu. De voorgeschreven dosis kan liggen tussen de 3 en 30 druppels. Catechu is een geneesplant zonder veel bijwerkingen. Het wordt afgeraden om catechu te gebruiken in combinatie met preparaten van ijzerzouten en alkaloïden. Verder is het niet verstandig om tegelijkertijd met catechu een voedingssupplement in te nemen omdat het de opname van supplementen mogelijk kan verminderen.

Medicinale werking in de mond

Catechu heeft een astringerende werking. Dat betekent dat het samentrekkende eigenschappen heeft. Het wordt met name bij ziekten in de mond gebruikt. Zo is het een gorgelmiddel of aanstrijkmiddel bij stomatitis of mondslijmvliesontsteking. Daarnaast kan het aangewend worden bij tandvleesontsteking en keelpijn.

Catechu bij diarree

Catechu wordt eveneens inwendig gebruikt. Het is een middel bij diarree en dysenterie. Voor dit doel kunnen zowel volwassenen als kinderen het gebruiken. De samentrekkende tanninen zijn goed voor de slijmvliezen die met de spijsvertering te maken hebben waardoor diarree eerder stopt.

Catechu bij slechte mondgeur

Catechu heeft een sterke desodoriserende of ontgeurende werking. Om deze reden zit het dikwijls in tandpasta´s, tandpoeders en kauwtabletten. Mensen met halithosis of slechte ademgeur zijn er extra mee gebaat. Catechu bestrijdt de bacteriën in de mond die een vervelende mondgeur veroorzaken. Het is dus niet slechts een stof die de geur maskeert; het pakt de oorzaak van het probleem aan.

Catechu tegen inwendige bloedingen

Catechu bevat vitamine P en vele bioflavonoïden die goed zijn om bloedingen van zwakke haarvaten te bestrijden. Haarvaten zijn vrij fragiel maar stoffen in catechu maken ze steviger zodat ze niet open knappen. Als haarvaten in de hersenen scheuren kan dat tot allerlei degeneratieve hersenziekten leiden zoals de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson en multiple sclerose.

Catechu bij kanker?

Uit een onderzoek uit 2012 dat werd gehouden aan de Jaypee universiteit in India bleek dat catechinen in catechu het niveau van lipidenoxidatie in de lever verminderen. Levercellen oxideren minder snel waardoor ze minder makkelijk een bron van kankertumors kunnen worden. Het onderzoek werd gedaan op muizen. De uitkomst van het onderzoek betekent dat catechu niet noodzakelijkerwijs een kankerbestrijdend effect op mensen hoeft te hebben.

Catechu als verjongingskuur

Hierboven werd al beschreven dat een eigenschap van catechu is dat het de oxidatie van vetcellen tegengaat. Dat is de medische basis om catechu te gebruiken als verjongingskuur, met name voor de huid. In de ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde wordt catechu al geruime tijd aangewend als verjongingskuur onder de naam: rasayana.

Ayurvedisch gebruik catechu

In de ayurveda wordt catechu gebruikt om wormen mee te verdrijven, infecties mee te behandelen en jeuk mee op te lossen. Verder heeft het een anti-diuretisch effect. Dat wilt zeggen dat het lichaam meer geneigd is vocht vast te houden. Het geldt in het algemeen als verkoelend middel dat eveneens de eetlust stimuleert en de smaak vergroot. Huidproblemen worden opgelost met catechu.

Catechu als reumamedicijn

Uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in september 2013 in het magazine Pharmacognosy research blijkt dat catechu behulpzaam kan zijn bij reumatoïde artritis. De ontstekingsremmende werking van de catechinen is hier vooral verantwoordelijk voor, volgens het onderzoek. De wetenschappers hielden geen rekening met het feit dat catechu een anti-diureticum is. Sinds de onderzoeken van dr Batmanghelidj weten we dat een vochttekort de belangrijkste oorzaak van artritis is, maar deze kennis is nog niet alom opgenomen in de medische consensus. Water als medicijn is ondergewaardeerd door de huidige geneeskunde.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Keelpijn en stemproblemenKeelpijn en stemproblemenIedereen heeft weleens keelpijn gehad. Dit kan in verschillende maten voorkomen. Van een simpel hoestje tot aan ernstige…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Fytochemische analyse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3209846/
  • Bij leverkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23394444
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Acacia_catechu
  • Bij artritis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3719252/
  • Foto boom: http://barbarapijan.com/bpa/Nakshatra/05mrigashira.htm
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van acacia catechu"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!