InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat kristallen je te melden hebben?

Wat kristallen je te melden hebben?

Wat kristallen je te melden hebben? Kristallen zijn natuurproducten en ieder stukje kristal is dus verschillend. Dit maakt het enerzijds mooi om te zien en anderzijds heeft ieder stukje kristal een eigen verhaal. Het is een natuurproduct dat in vele jaren gevormd is tot de steen die je nu in je hand hebt, in een sieraad verwerkt hebt of gewoon op een tafeltje ligt te pronken. Maar er zijn manieren om er achter te komen wat die steen voor jou kan betekenen.

Welke steen voor welke mens?

Stenen hebben een historie, maar stenen kunnen niet spreken. Dat zou het een stuk gemakkelijker maken. Als je dus meer wilt weten over de betreffende steen en niet zozeer over de herkomst, want deze is eigenlijk altijd wel te herleiden, dan moet je op een andere manier inzoemen. Dat kan je doen door als het ware af te stemmen op de golflengte van de steen. Voor sommige mensen gaat dit een deurtje te ver. Echter, als je er serieus mee aan de slag wilt gaan, kan je er voor gaan zitten en afstemmen, zodat je dat ook doet voor een ander radiokanaal. Het mooie is dat iedereen het eigenlijk kan.

Stenen kopen

Stenen koop je online, bij de natuurkundige therapeut (verschillende disciplines) of bij de gespecialiseerde winkeltjes. Fysieke winkeltjes zitten meestal in de grotere steden, maar soms gaat het samen met een webwinkel en dan tref je ze wel in de kleinere plaatsen aan.

Hoe koop je stenen?

Strikt genomen heeft iedere steen je iets te zeggen, maar niet iedere steen is goed voor je of heb je op dat moment nodig. Afstemmen, wat hieronder beschreven staat, is eigenlijk het beste. Echter, dat wordt achter de computer of in een drukke winkel net even iets lastiger. Dus de praktijk is dat we kijken naar de betekenis en/of we vinden stenen gewoon mooi en kopen ze. Maar dat is allemaal niet erg, zeker niet als je verschillende stenen (getrommeld of ruw, het maakt niet uit) koopt. Dan kan je altijd thuis in alle rust afstemmen en kijken welke steen je op dat moment nodig hebt.

De kosten voor stenen lopen sterk uiteen, want de ene steen is een stuk zeldzamer dan de andere. Maar als je kleine ruwe stenen of getrommelde (glad) koopt, ben je echt niet veel geld kwijt. De werking moet niet uitmaken, dus je hoeft echt geen grote keien te kopen. Bijvoorbeeld voor 25,- heb je zo een flink aantal kleinere stenen in je bezit.

Afstemmen

Afstemmen doe je door even alle dingen van de dag buiten te sluiten. Het maakt niet uit of het negatieve zaken zijn, leuke of ontroerende gebeurtenissen of gewoon een boodschappenlijstje wat nog in je hoofd zit. Kom tot een nulpunt door in een gemakkelijke houding te gaan zitten, precies zoals jij dit prettig vindt. Alle geluiden om je heen even te dimmen (blaffende honden, liedjes op de radio etc.) en je te concentreren op jezelf.

Ontspan en laat alle hoge gedachten aan je voorbij drijven en adem in alle rust door. Adem dieper (zodat je het ook in je buik voelt) als je daar behoefte aan hebt en concentreer je op je ademhaling. Je wordt steeds rustiger en alle gedachten verdwijnen langzaam. Je bent ontspannen... (wat bij de een binnen één minuut kan en de ander heeft er misschien met vijf of tien minuten voor nodig).

Pak je steen

Loop nu langs je verzameling stenen en kijk welke je intuïtief pakt, niet op kleur, schoonheid of wat dan ook kiezen dus. Neem deze steen je hand, ga weer lekker ontspannen zitten en bedenk voor jezelf wat er op het moment dat je de steen in je hand hebt, in je opkomt. Strikt genomen kan dit alles zijn, zoals:
  • Een lichaamsdeel dat warm of koud wordt of misschien gaat tintelen
  • Een woord of zin dat plots in je opkomt
  • Een algeheel gevoel (positief of negatief)

Wat zegt de steen?

Soms kunnen stenen heel heftig zijn en bijvoorbeeld op je adem slaan, je hoofdpijn bezorgen of je een vermoeid gevoel geven. Maar het kan ook heel positief zijn en je een prettig en fijn gevoel geven, je rustig maken of energie geven.

Maar als je zuiver de steen pakt, heeft de steen je eigenlijk altijd iets te zeggen. Niet dat dit het altijd gemakkelijker maakt, want hetgeen in je opkomt of het gevoel dat je krijgt kan een metafoor zijn voor datgene wat in je leven speelt en op een antwoord wacht (soms onbewust). Een beslissing die je uitstelt, een te nemen actie of bijvoorbeeld iets rond je gezondheid. Dit maakt dat het belangrijk is dat je ook in alle rust na moet denken over de betekenis en niet direct bij het niet kunnen plaatsen van wat de steen je wilt zeggen, de steen terzijde leggen. Soms is het beter het even laten bezinken en kan er zomaar een dag of wat later iets te binnen schieten waar je mee verder kunt. Maar soms kom je er echt niet uit en dan kan je altijd een professional raadplegen. Diezelfde professionals in de natuurgeneeskunde combineren het gebruik van stenen meestal ook met andere zaken uit het natuurgeneeskundige spectrum. Het type professional waar je mee verder kunt/wilt is heel persoonlijk.

Tot slot

Waar het voor de een abracadabra is, is het voor de ander machtig interessant en zinvol zich er in te verdiepen. Je moet wel dicht bij je gevoel durven komen en iets willen doen met wat de steen je te zeggen heeft. Natuurlijk mag je de stenen ook gewoon mooi vinden en als sieraad ergens neer te leggen. Geniet er vooral ook van!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kristallen en uw Chakra'sAls de fijne energietrillingen in kristallen overeenstemmen met uw eigen vibraties, kunnen uw lichaam en geest ontspanne…
Zo activeer je geneeskrachtige stenenZo activeer je geneeskrachtige stenenAl duizenden jaren zijn mensen ervan overtuigd dat stenen en kristallen geneeskrachtig zijn en dat ze lichaam en geest p…
De magie van kristallenAlleen al de schoonheid van kristallen zorgt voor een bepaalde magie, maar we kunnen veel meer met kristallen doen dan z…
Stenen, sterrenbeelden en kleurentherapieEdelstenen kunnen worden gebruikt om mee te helen, maar kunnen ook persoonlijk zijn toebedeeld door het karakter van die…
Inukshuk, wat is dat nu weer?Inukshuk, wat is dat nu weer?De Inukshuk is een teken dat de Inuit vroeger gebruikte en kan nu nog steeds langs de weg in alle vormen en maten gevond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alusruvi, Pixabay
  • A. Cornelisse www.niiraja.nl

Reageer op het artikel "Wat kristallen je te melden hebben?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneeskunst
Medische informatie…
Schrijf mee!