InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Pulsatilla pratensis: gebruik bij menstruatieklachten

Pulsatilla pratensis: gebruik bij menstruatieklachten

Pulsatilla pratensis: gebruik bij menstruatieklachten Pulsatilla pratensis is een plant die binnen de homeopathische geneeskunde bekend staat als een effectieve remedie bij menstruatieklachten, emotionele klachten, stemmingswisselingen, lusteloosheid en hoofdpijn. Alhoewel de stelling dat Pulsatilla pratensis helpt bij het verlichten van menstruatieklachten niet door wetenschappelijk onderzoek wordt ondersteund wordt aan dit plantje van de ranonkelfamilie binnen de homeopathie erg veel waarde toegekend. Het zou vooral effectief zijn bij het bestrijden van emotionele- en stemmingsklachten die met het ongesteld worden gepaard gaan.

Pulsatilla pratensis

Over de Pulsatilla pratensis

De Pulsatilla pratensis is een overblijvende plant uit de familie van ranonkels. Hij komt voor in Midden-Europa en Oost-Europa, voornamelijk in Hongarije, Slowakije en Roemenië. De plant is onder te verdelen in enkele ondersoorten die elk hun eigen specifieke verspreidingsgebied in Europa hebben. De verschillende ondersoorten kunnen qua verschijningsvorm best wel flink van elkaar verschillen. De Pulsatilla pratensis lijkt wel erg veel op de Pulsatilla vulgaris, die in het Nederlands ook wel wildemanskruid genoemd wordt en ook veel verwerkt wordt in homeopathische middelen.

De Pulsatilla pratensis is een lage, kruidachtige plant met een onvertakte stengel. De plant bloeit in de maanden mei en juni en wordt dan door bijen en hommels bezocht, die zorgen voor de bestuiving. Na bevruchting vormt zich in de bodem van de bloem een vruchtje dat omgeven wordt door zijdeachtige haartjes. De zaden worden vervolgens door de wind verspreid. De oudst bekende naam van de plant is dan ook ánemos, wat 'wind' betekent. De plant kreeg deze naam in de 3e eeuw van de Griekse arts Theophrast, die er toen al over schreef.

Gebruik van Pulsatilla pratensis

Pulsatilla pratensis wordt voornamelijk gebruikt voor het bestrijden van klachten die samenhangen met de menstruatie bij de vrouw. Veel vrouwen hebben tijdens de menstruatie last van zowel lichamelijke als emotionele klachten. De menstruatie kan gepaard gaan met onder meer buikpijn, buikkrampen, rugpijn, hoofdpijn, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, vermoeidheid en veranderingen in het eetpatroon. Soms zijn de klachten zo vervelend dat ze de dagelijkse bezigheden danig verstoren. Gelukkig bestaan er diverse natuurlijke middelen die deze klachten kunnen helpen verlichten. Pulsatilla pratensis wordt hier vaak voor ingezet.

De klachten veroorzaakt door de menstruatie hebben hun oorsprong in de hormoonschommelingen waar je op dat moment als vrouw mee te maken krijgt. Van Pulsatilla pratensis wordt gezegd dat het vooral een positieve invloed heeft op de emotionele klachten die met het ongesteld worden gepaard gaan. De stelling dat Pulsatilla pratensis helpt bij menstruatieklachten wordt niet door wetenschappelijk onderzoek ondersteund. Binnen de homeopathie wordt het echter gezien als een zeer waardevolle remedie tegen de genoemde klachten.

Binnen de homeopathische geneeskunde wordt Pulsatilla pratensis tevens gebruikt om de volgende klachten te bestrijden:
  • Emotionele klachten
  • Stemmingswisselingen
  • Spanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Zenuwpijn
  • Hyperactiviteit
  • Slapeloosheid en problemen met inslapen of doorslapen
  • Lusteloosheid
  • Klachten van de urineweg

Verkrijgbaarheid en inname

Pulsatilla pratensis is via drogisterijen en webshops verkrijgbaar van het merk VSM. Bij natuurwinkels is het soms ook merkloos verkrijgbaar. Pulsatilla pratensis is verkrijgbaar in de vorm van tabletjes en druppels. Doorgaans wordt geadviseerd om hiervan twee doses per dag te nemen. Volg daarbij altijd de instructies met betrekking tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en manier van inname zoals beschreven op de verpakking of in de bijsluiter op.
© 2019 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjesHet gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjesDe periode dat baby’s tandjes krijgen, is geen gemakkelijke. Allerlei vervelende klachten kunnen voorkomen. Er zijn vers…
Homeopathie bij hooikoortsHomeopathie bij hooikoortsHooikoorts is een van de bekendste allergieën, die wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor stuifmeel (in het Latijn…
Homeopatisch geneesmiddel: PulsatillaPulsatilla is een van de meest gebruikte medicijnen voor mensen met allerlei soorten acute aandoeningen. Vaak wordt het…
Menstruatiestoornis? Vleesbomen? Veel bloedverlies? M-poli!Menstruatiestoornis? Vleesbomen? Veel bloedverlies? M-poli!Wat kan je doen tegen veel en overmatig bloedverlies iedere maand? Waar kan je heen als je denkt een ernstige menstruati…
Homeopathische middelen tegen StressHomeopathische middelen tegen StressStress en homeopathische middelen, specifiek afgestemd op jouw persoonskenmerken c.q. persoonlijkheidstype. Specifieke h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-633/pulsatilla
  • https://www.vereniginghomeopathie.nl/plant/pulsatilla-pratensis-wildemanskruid
  • https://www.homeopathischepraktijk.nl/middel-constitutietypes/homeopathie-en-pulsatilla/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Pulsatilla_pratensis

Reageer op het artikel "Pulsatilla pratensis: gebruik bij menstruatieklachten"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 06-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!