InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Olmkruid voor ontspanning van de spieren

Olmkruid voor ontspanning van de spieren

Olmkruid voor ontspanning van de spieren Olmkruid wordt wel gebruikt bij gespannen spieren en pijnlijke gewrichten. Dit heeft te maken met de spierontspannende, ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen die aan de plant worden toegedicht. Ontdekking van de heilzame werking van olmkruid of moerasspirea leidde aan het einde van de 19e eeuw tot de ontwikkeling van de pijnstiller aspirine. Olmkruid bevat namelijk diverse asprine-achtige verbindingen die de pijnstillende werking van het plantje verklaren. Olmkruid kan in de vorm van capsules of tinctuur worden ingenomen. Tevens kan van gedroogde olmsprieten thee getrokken worden.

Olmkruid en spierontspanning

Wat is olmkruid?

Olmkruid ook wel moerasspirea of Filipendula ulmaria genoemd is een vaste plant uit de rozenfamilie. De plant groeit voornamelijk op vochtige plekken zoals langs de waterkanten van sloten en rivieren, in natte graslanden en in rietvelden. Olmkruid groeit voornamelijk in West-Azië en Europa, waaronder in Nederland. Olmkruid bloeit van het begin van de zomer tot aan het begin van het herfst en wordt dan bezocht door diverse insecten, vooral de musca. De plant ruikt sterk naar zoete amandel. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij in het Engels diverse liefkozende bijnamen kent zoals queen of the meadow en meadsweet. Het wordt ook wel gebruikt om wijn, bier en olijfolie smaak te geven.

Vroeger werd olmkruid veel gebruikt als alternatieve pijnstiller, onder meer voor de bestrijding van zenuwpijn. Ook werd het gebruikt tegen aandoeningen van de nieren en galwegen. Inmiddels is bekend dat olmkruid of moerasspirea diverse aspirine-achtige verbindingen bevat waaronder isosalicine. Wegens de pijnstillende, ontstekingsremmende en urinezuurafdrijvende eigenschappen die aan olmkruid worden toegedicht wordt het tegenwoordig vooral gebruikt als supplement dat een heilzame invloed heeft op de gewrichten.

Olmkruid gebruiken voor de spieren en gewrichten

Olmkruid bevat onder meer de chemische componenten salicylzuur, flavonoïden, glycosiden, tannines en essentiële oliën. Al aan het einde van de 19e eeuw slaagden wetenschappers erin uit olmkruid een synthetische vorm van salicine te isoleren. Dit leidde uiteindelijk tot de verdere ontwikkeling van de pijnstiller aspirine en andere niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's). Olmkruid heeft dus onmiskenbaar een pijnstillende werking.

Tegenwoordig wordt olmkruid als supplement ook wel gebruikt om de gewrichten soepel te houden en gespannen spieren te helpen ontspannen. Dat de verschillende chemische componenten een spierontspannende werking geven is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond (zie onder meer Krasnov, 2006). Olmkruid wordt binnen de natuurgeneeskunde daarnaast ook ingezet ter bestrijding van pijnklachten die het gevolg zijn van artritis en artrose. De spierontspannende, pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen van olmkruid of moerasspirea kunnen de klachten van artritis- en artrose-patiënten verlichten.

Hoe gebruik je olmkruid?

Een supplement op basis van olmkruid kan worden ingenomen in capsulevorm of als tinctuur. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 200 mg. Doorgaans bevatten capsules een dosis van 200 mg waardoor men per dag maar één capsule hoeft in te nemen. Dit kan met water maar wanneer je moeite hebt met het doorslikken van capsules dan kan ook gebruik gemaakt worden van bijvoorbeeld een hap vla of appelmoes. De tinctuur kan worden toegevoegd aan een glas water of sap en zo opgedronken worden. Daarnaast is het mogelijk om olmsprietjes in gedroogde vorm te kopen en hier thee van te trekken.

Gebruik van olmkruid wordt afgeraden tijdens de zwangerschap omdat het mogelijk kan zorgen voor contracties van de baarmoeder.

Verkrijgbaarheid

Olmkruid in capsulevorm is onder deze naam verkrijgbaar van het merk Lucovitaal en onder de naam moerasspirea van het merk Purasana Bio. Olmkruid in tinctuurvorm is verkrijgbaar van onder meer de merken Natura Sanat en Bioligophyt. Gedroogde olmsprietjes zijn in verpakkingen van 250 en 1000 gram verkrijgbaar van het merk Jacob Hooy (2019). Deze producten zijn verkrijgbaar bij diverse natuurwinkels en webshops.

Lees verder

© 2019 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
In de naam van... MoerasspireaIn de naam van... MoerasspireaNamen! Namen van mensen, van planten, van dieren. Namen, ze helpen ons om de wereld te ordenen. Met ouder worden begin i…
De geneeskracht van moerasspireaDe geneeskracht van moerasspireaDe blaadjes en de bloemetjes van deze plant zijn eetbaar. Moerasspirea is een geneeskrachtige plant die hoofdzakelijk wo…
Moerasspirea, onze reumaplant, nuchter bekekenMoerasspirea, onze reumaplant, nuchter bekekenFilipendula ulmaria is een overblijvende plant. Het wortelstelsel bestaat uit een dikke, vlak onder de grond kruipende w…
Ademhalingstechnieken, ontspanningstechnieken en meditatieAdemhalingstechnieken, ontspanningstechnieken en meditatieOp sommige moment ziet je lichaam of geest (of beiden) het tijdelijk even niet meer zitten. Ademhalingstechnieken, ontsp…
Slapeloosheid: hoe kun je er het beste mee omgaan?Slapeloosheid: hoe kun je er het beste mee omgaan?Er zijn erg veel mensen die last hebben van slaapproblemen. Slapeloosheid kan een grote impact hebben op je dagelijkse l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free Public Domain Illustrations By Rawpixel, Flickr (CC BY-2.0/bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Filipendula_ulmaria
  • http://gezondheidsweb.blogspot.com/2009/08/moerasspirea.html
  • https://issuu.com/orthofytomedia/docs/of103
  • https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10600-006-0064-z (Krasnov, 2006)

Reageer op het artikel "Olmkruid voor ontspanning van de spieren"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 09-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!