InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Momordica charantia (bitter melon) gebruiken bij diabetes

Momordica charantia (bitter melon) gebruiken bij diabetes

Momordica charantia (bitter melon) gebruiken bij diabetes Momordica charantia of bitter melon is een vrucht die groeit in met name Azië en Zuid-Amerika. De vrucht wordt gebruikt om een supplement te maken dat gebruikt kan worden om klachten als gevolg van diabetes of suikerziekte te bestrijden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat momordica diverse hypoglycemische of bloedsuikerverlagende effecten kan hebben. Zo is het in staat glucose-gebruik van de perifere en skeletspieren te stimuleren, de intestinale glucoseopname te remmen en belangrijke gluconeogene enzymen te onderdrukken met een stabiliserend effect op het bloedsuiker. Het wordt veel gebruikt binnen inheemse gemeenschappen waar men niet of nauwelijks toegang heeft tot reguliere diabetesmedicatie.

Gebruik van Momordica charantia bij diabetes

Over Momordica charantia

Momordica charantia - ook wel bekend onder de benamingen bitter melon, bittermeloen, sopropo en balsempeer - is een kruidachtige klimplant uit de komkommerfamilie. De vrucht die door de plant wordt voortgebracht ziet eruit als een kleine, groene komkommer met een wat bobbelige, wratachtige schil. De Chinese variant van de vrucht is wat gladder en wat lichter van kleur. De onrijpe vrucht kan gegeten worden en is sappig en bitter van smaak. Ook kan er sap van gemaakt worden. Als de vruchten rijp worden dan verkleuren de zaadjes naar rood en vanaf dat moment kunnen deze maagklachten veroorzaken. Het is daarom belangrijk deze zaadje voor consumptie te verwijderen. Door de vrucht een aantal uren in zout water te laten weken wordt de stof momordicine eruit verwijderd en verdwijnt ook de kenmerkende bittere smaak.

Momordica charantia komt voor in met name de tropische delen van Azië en Zuid-Amerika en delen van het Caraïbisch gebied. Hij groeit tevens in Suriname. Hier wordt doorgaans de benaming sopropo gebruikt. In Nederland is de vrucht veelal te koop bij toko's en bij enkele supermarktketens met een uitgebreide groenteafdeling. In Azië kun je de vrucht onder meer tegenkomen onder de namen karela, kakara, kaipakka, pavakka en pare.

Gebruik in supplementvorm bij diabetes

Naast dat de vrucht gegeten kan worden wordt deze ook verwerkt in voedingssupplementen waarvan gebruik in de alternatieve geneeskunde vooral wordt aangeraden bij diabetes. Onder inheemse volkeren in met name Azië en Zuid-Amerika is het als zodanig één van de populairste remedies bij de aandoening vanwege het stabiliserende effect dat momordica heeft op het bloedsuiker (Cefalu, 2008). Alternatieven voor diabetesmedicatie op basis van plantaardige producten worden wereldwijd sowieso veel gebruikt. Van verschillende van deze remedies is bovendien op basis van wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat ze daadwerkelijk werken.

Er zijn ook aanwijzingen dat een alternatieve remedie op basis van momordica helpt bij het bestrijden van diabetes. De hypoglycemische of bloedsuikerverlagende effecten van momordica zijn het gevolg van verschillende fysiologische, farmacologische en biochemische processen. Zo zijn er aanwijzingen gevonden dat gebruik van de vrucht glucose-gebruik van de perifere en skeletspieren stimuleert, de intestinale glucoseopname remt en belangrijke gluconeogene enzymen onderdrukt (zie onder meer: Singh, 2011). Helaas zijn er anno 2019 nog geen tot weinig grootschalige dubbelblinde onderzoeken verricht naar de werkzaamheid van momordica bij diabetes en is meer onderzoek nog nodig. Wel is van momordica bekend dat gebruikt ervan niet leidt tot bijwerkingen buiten de genoemde maagbezwaren die kunnen optreden wanneer men de rode zaadjes niet verwijdert voor de verwerking van de vrucht.

Hoe gebruik je Momordica charantia?

Momordica charantia kan in capsulevorm als supplement worden gebruikt. Aangeraden wordt om dagelijks 1000 tot 2000 mg te gebruiken. Het is belangrijk daarbij altijd de instructies uit de bijsluiter of van de verpakking op te volgen en de aanbevolen dosis niet te overschrijden. Capsules kunnen worden ingenomen met een glas water. Heb je moeite met het doorslikken van de capsules dan kun je zo ook innemen met bijvoorbeeld een hap vla of yoghurt.

Lijd je aan diabetes en gebruik je hiervoor medicatie op doktersrecept dan wordt afgeraden om zonder overleg met je behandelend arts te stoppen met de voorgeschreven medicijnen en deze te vervangen door alternatieve geneesmiddelen.

Verkrijgbaarheid

Momordica charantia of bitter melon in supplementvorm is in Nederland verkrijgbaar bij diverse natuurwinkels en via webshops. Het wordt onder meer verkocht van de merken Mattisson, Full Spectrum, Healthy Vitamins en Phyto Health.

Lees verder

© 2019 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bitter melon en andere komkommerachtigenBitter melon en andere komkommerachtigenKomkommer, pompoen, kalebas maar ook wilde planten zoals de heggerank zijn in de plantenwereld familie van mekaar. De ko…
Bittere meloen bij diabetesBittere meloen bij diabetesIn de wetenschappelijke literatuur zijn veel planten met een hypoglykemische werking beschreven. Sommige van deze plante…
Momordica charantia, groente en geneeskruidMomordica charantia, groente en geneeskruidWereldwijd zijn er honderden planten die tegen ouderdomsdiabetes gebruikt worden en die een invloed hebben op de bloedsu…
Suikerziekte en kruidenOuderdomdiabetes is in de kruidengeneeskunde altijd een ‘populaire’ ziekte geweest. Ook in onze tijd zijn mensen nog bez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Titanium22, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Cefalu WT et al, 'Efficacy of dietary supplementation with botanicals on carbohydrate metabolism in humans', Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 2008 Jun; 8(2):78-81 (Cefalu, 2008)
  • Singh J et al, Medicinal chemistry of the anti-diabetic effects of momordica charantia: active constituents and modes of actions (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21966327/) (Singh, 2011).
  • https://academic.oup.com/ajhp/article-pdf/60/4/356/28406614/ajhp0356.pdf

Reageer op het artikel "Momordica charantia (bitter melon) gebruiken bij diabetes"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 15-05-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!