InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Mariadistel gebruiken bij diabetes type 2

Mariadistel gebruiken bij diabetes type 2

Mariadistel gebruiken bij diabetes type 2 Mariadistel kan een alternatief zijn voor Pioglitazon bij diabetespatiënten. Pioglitazon is een veel voorgeschreven middel voor patiënten met diabetes type 2. Het verlaagt het bloedglucosegehalte en zorgt ervoor dat glucose beter door het lichaam wordt opgenomen. Helaas hebben glitazonen veel vervelende bijwerkingen. Wetenschappers hebben nu ontdekt dat het gebruik van mariadistel - dat al langer bekend is om haar positieve uitwerking op de lever en de galblaas - hetzelfde effect heeft als het gebruik van glitazonen, maar dan zonder die vervelende bijwerkingen.

Mariadistel bij diabetes type 2

Herkomst van de mariadistel

De mariadistel of Silybum marianum (Engels: milk thistle) is een plant die behoort tot de composietenfamilie (Asteraceae). Hij komt met name voor in Zuid-Europa, het Midden-Oosten en het noorden van Afrika. Op beperkte schaal groeit de mariadistel ook in Nederland en is dan vaak verwilderd. Je kunt de mariadistel in Nederland met name aantreffen in de berm, vaak op kalkhoudende grond. De plant, die tussen de 0,5 en 1,5 meter hoog groeit, bloeit in de maanden juli en augustus en krijgt dan roze buisbloempjes. De vrucht is een zwart nootje.

Gebruik van mariadistel voor medicinale doeleinden

De mariadistel wordt al honderden jaren gebruikt als geneeskrachtige plant. De bekendste toepassing is het gebruik van de stoffen silymarine en silybine uit het nootje van de mariadistel tegen galblaas- en leveraandoeningen. Zo wordt het in de natuurgeneeskunde gebruikt gebruikt bij de behandeling van levercirrose, geelzucht en hepatitis. Dat mariadistel in deze toepassing daadwerkelijk effectief is wordt ondersteunt door wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat sylimarine en silybine een positieve invloed hebben op de functie van de lever en de galblaas omdat ze deze effectief kunnen beschermen tegen vrije radicalen (Al-Anati c.s., 2009).

De stof silybine die tevens uit de mariadistel gewonnen kan worden kan dienen als antigif bij vergiftiging door bepaalde schimmels (paddenstoelen). Een andere toepassing betreft gebruik als natuurlijk cholesterolverlagend middel. Claims die wel de ronde doen dat mariadistel kan helpen bij het vertragen van de uitzaaiing van kanker zijn nooit wetenschappelijk bewezen.

Mariadistel gebruiken bij diabetes

Iraanse onderzoekers hebben in een baanbrekend onderzoek vastgesteld dat het gebruik van mariadistel patiënten met diabetes type 2 kan ondersteunen. Diabetes type 2 komt relatief vaak voor bij mensen met leveraandoeningen als virale hepatitis, levercirrose, leververvetting of hemochromatose.

Al langer bestond onder wetenschappers het vermoeden dat het optreden van oxidatieve stress een rol speelt bij beschadiging van β-cellen in de alvleesklier bij diabetespatiënten. Iraanse onderzoekers hebben nu vastgesteld dat mariadistel de perifere glucoseopname verhoogt waardoor de alvleesklier minder insuline aan hoeft te maken. Het heeft daarmee nagenoeg één op één dezelfde werking als glitazonen die vaak door diabetespatiënten gebruikt worden. (Huseini c.s., 2016)

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van mariadistel ten opzichte van glitazonen (pioglitazon) is dat het geen bijwerkingen kent en geen wisselwerking heeft met andere middelen. Bij gebruik van glitazonen bestaat bijvoorbeeld het risico op hartklachten wanneer het in combinatie met insuline wordt genomen. Ook kunnen bij gebruik van pioglitazon bijwerkingen optreden als gewichtstoename, het vasthouden van vocht, brozer worden van de botten, gevoel van zwakte en erectieproblemen. Dergelijke bijwerkingen zijn bij gebruik van mariadistel niet bekend.

Overweegt u als diabetespatiënt mariadistel te gaan gebruiken? Stop dan nooit zonder overleg met uw behandelend arts met uw voorgeschreven medicatie.

Verkrijgbaarheid van mariadistel

Mariadistel is in capsules, poeder of tinctuur vrij verkrijgbaar bij drogisterijen en webshops. Het wordt onder meer verkocht van de merken Vitals, Lamberts, Artelle, Purasana, Vitotaal, Nutramin, Cruydhof, Carduus, Elvitaal en AOV.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mariadistel, dé leverplantMariadistel met als botanische naam Silybum marianum, vroeger Carduus marianus, is een één- of tweejarige plant, die voo…
Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenAlles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenEr bestaat nog veel onduidelijkheid over diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Hier lees je wat het ve…
De Bas van de Goor FoundationDe Bas van de Goor FoundationDe Bas van de Goor Foundation heeft als slogan 'sportief met diabetes'. Het organiseert sportieve evenementen voor diabe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Silybum_marianum#Medicinal_use
  • http://www.orthokennis.nl/nieuws/Mariadistel-bij-behandeling-diabetes
  • http://www.farmamozaiek.be/farmamozaiek/?q=node/407
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/pioglitazon#!
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mnfr.200800110/abstract;jsessionid=CAEB780FF267A2D969C1A3C29AB8875C.f01t02 (Al-Anati c.s., 2009)
  • https://www.researchgate.net/publication/6723243_The_efficacy_of_Silybum_marianum_L_Gaertn_Silymarin_in_the_treatment_of_type_II_diabetes_A_randomized_double-blind_placebo-controlled_clinical_trial (Huseini c.s., 2016)

Reageer op het artikel "Mariadistel gebruiken bij diabetes type 2"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-04-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!