InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Migraine bij Kinderen

Migraine bij Kinderen

Migraine bij Kinderen Migraine bij kinderen verschilt van migraine bij volwassenen. Lees hier wat het verschil is. Hoofdpijn is ook zeker niet altijd een migraine aanval. Verder lees je hier hoe je migraine bij kinderen kunt voorkomen, en hoe je een migraine aanval kunt behandelen.

Migraine bij kinderen

Er zijn veel kinderen die last hebben van hoofdpijn. Bij een klein deel van deze kinderen gaat het ook daadwerkelijk om migraine. Migraine is meer dan alleen maar hoofdpijn. Het kind voelt zich intens ziek bij een migraine aanval. Meerdere onderzoekers uit verschillende delen van de wereld zeggen dat migraine bij kinderen anders is dan bij volwassenen.

Verschil migraine bij kinderen en migraine bij volwassenen

  • de duur van de aanval van migraine bij kinderen is vaak korter
  • migraine bij kinderen geeft vaak pijn aan beide kanten van het hoofd
  • de pijn die zich voordoet bij migraine bij kinderen hoeft niet altijd een kloppende pijn te zijn en is meestal minder intens

Migraine bij kinderen

Hoe ontstaat het?

Migraine bij kinderen kan worden aangewakkerd door chronisch gebrek aan slaap en door spanning. De spanning kan veroorzaakt worden door stress, maar ook door blijdschap, woede of verdriet. Migraine bij kinderen zou dus ook veroorzaakt kunnen worden doordat het kind zich enorm verheugd op een leuke gebeurtenis zoals een vakantie of een feestje. De echte oorzaak van migraine bij kinderen is echter niet bekend. Het is echter wel een feit dat het vaak bij meerdere personen in één familie voorkomt. Migraine bij kinderen kan in alle jeugdige leeftijden voorkomen en het is moeilijk te herkennen.

Er zijn kinderen die in hun pubertijd over de migraine heen groeien terwijl anderen er hun hele leven last van blijven houden. Migraine kan bij meisjes juist in de pubertijd beginnen wanneer er hormoonschommelingen op gaan treden gedurende de menstruatie periode.

Hoe kun je het voorkomen?

Migraine bij kinderen is zeker niet altijd te voorkomen maar er zijn wel belangrijke dingen waar je aan kunt denken om de kans op een migraine aanval te verkleinen. Je zou een migraine aanval bij kinderen kunnen voorkomen door in ieder geval te zorgen dat het kind voldoende slaap krijgt. Door kinderen goed te begeleiden naar een spannende activiteit of gebeurtenis zou ook een migraine aanval voorkomen kunnen worden.

Hoe kun je het behandelen?

De behandeling van migraine bij kinderen bestaat in eerste instantie door aanpassing van de levensstijl. Hoe dit moet gebeuren is weer afhankelijk van de factoren die de migraine veroorzaken. Het zou dus kunnen zijn dat het kind eerder naar bed moet, meer moet bewegen of een dieet moet volgen. Dit kan dus per kind verschillen.

Als er éénmaal een migraine aanval is dan wordt vaak paracetamol of ibuprofen gebruikt als pijnstiller. Doordat de opname van medicijnen via de maag door de migraine aanval wordt verstoord wordt vaak een pijnstiller in de vorm van een zetpil gebruikt. Migraine bij kinderen vanaf 12 jaar kan ook worden behandeld met een speciaal migraine middel in de vorm van een neusspray.
© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Migraine, een vervelende aandoeningVeel mensen in Nederland hebben vaak last van hoofdpijnen. Die mensen kunnen dan niet werken of naar school gaan. Één va…
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…

Reageer op het artikel "Migraine bij Kinderen"

Reacties

Wubbo (infoteur), 04-09-2013 08:41 #2
Hallo Marynka,
Ik weet dat koorts in combinatie met migraine niet of zeer sporadisch voorkomt. Ik ben wel benieuwd wat jouw dokter aan vervolg onderzoek heeft gedaan. Ik ben van mening dat een huisarts dit soort heftige hoofdpijn niet kan afdoen met het voorschrijven van Paracetamol.

Er kunnen meerder oorzaken zijn die deze heftige hoofdpijn veroorzaken, maar dat is echt de taak van de huisarts om dit verder te (laten) onderzoeken.

Ik heb nog wel twee artikelen gevonden die je misschien interessant vindt om te lezen. Je kunt op de links hieronder klikken.

Ik wens je veel success met het vervolg en ik zou het prettig vinden wanneer je de vervolgstappen hier met ons deelt.

http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1608/hoofdpijn-bij-kinderen

http://people.zeelandnet.nl/vdwindt/migraine/kinderen.htm

Marynka, 03-09-2013 10:52 #1
Ik zat gister met mijn zoontje van 11 bij de huisartsenpost. voor mijn gevoel heeft hij migraine, ziet lichtjes, hele heftige hoofdpijnaanvallen en dan direct behoorlijk veel overgeven. ligt de hele dag in een hele donkere kamer onder zijn kussen te huilen dat het te licht is. de arts zei nee dat is het niet want hij heeft ook koorts. ik vind dat vreemd want naar mijn idee krijgen kids heel makkelijk koorts als ze zo naar zijn, maar dat werd weggewuifd. zit ik er dan zo naast? mvg mja van tilborg

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 24-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!