InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine, een vervelende aandoening

Migraine, een vervelende aandoening

Veel mensen in Nederland hebben vaak last van hoofdpijnen. Die mensen kunnen dan niet werken of naar school gaan. Één van die hoofdpijnen is migraine. Ik ga het houden over: - wat is migraine? - hoe ontstaat migraine? - wat kun je tegen migraine doen? - soorten migraine - migraine bij kinderen - kan migraine bij kinderen overgaan? Ik schrijf dit artikel omdat ik denk dat niet veel mensen weten wat het is, hoe je ermee om moet gaan en hoe vervelende aandoening het werkelijk is.

Wat is migraine?

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt. De hoofdpijn komt plotseling op, soms midden in de nacht zodat je er wakker van wordt. De pijn zit meestal aan één kant van je hoofd of als een band op je achterhoofd en nek. De pijn die je voelt is heftig en bonzend. Door druk bezig te zijn wordt de pijn erger.

De aanval gaat vaak samen met misselijkheid en overgeven. Je kunt ook slecht tegen fel licht en hard geluid. Een half uur tot een uur voor de aanval kun je schitteringen, flitsen of golvende beelden zien. Soms heb je een doof gevoel, tintelingen of minder kracht aan één kant van je lichaam. Ook praten kan moeite kosten. Een aanval kan 4 tot 72 uur duren, maar is meestal binnen één dag over. Sommige hebben slechts af en toe een migraineaanval, andere hebben er regelmatig last van.

Hoe ontstaat migraine?

Migraine ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanden in de hersenen tijdelijk verstoord raken. Waarom de één meer last heeft van migraine is niet bekend. Soms ontstaat een aanval na lang slapen, te kort slapen, een nachtdienst of na stress. Vrouwelijke hormonen hebben invloed op de migraine. Bij gebruik van de anticonceptiepil kan de migraine verergeren of juist verminderen. Na de overgang blijkt de migraine bij een kwart van de vrouwen te verminderen, bij de helft verandert er niets en bij een kwart neemt de migraine zelfs toe. Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen kunnen de aanvallen ook veroorzaken: chocola, cafeïne, kunstmatige zoetstoffen en alcohol.

Wat kun je tegen migraine doen?

Het behandelen van migraine bestaat uit twee delen.
  1. Het behandelen van de aanval
  2. Het voorkomen van een migraine aanval

Het behandelen van de aanval

Medicijnen kunnen de migraine verminderen. Kinderen geef je als pijnstiller paracetamol en voor volwassen is er Imigran. Verder is het belangrijk om rust te nemen in een donkere kamer zonder geluid. Vaak helpt het om een tijde te slapen.

Het voorkomen van een migraine aanval

Eerst het belangrijk om regelmatig te eten en te slapen. Van vermoeidheid kan namelijk migraine ontstaan. Het is ook belangrijk om een hoofdpijndagboek bij te houden. In dat dagboek kun je schrijven wat je die dag ( van de migraine aanval ) hebt gedaan en gegeten. Op deze manier kun je ontdekken wat de oorzaak is waardoor je migraine krijgt.

Soorten migraine

Je hebt twee soorten migraine:
  1. Migraine met aura
  2. Migraine zonder aura

Migrane met aura

Bij migraine met aura komt het vaak voor dat je schitteringen, gekleurde of donkere vlekken ziet of soms zelfs gezichtuitval. Begint de aanval te zakken dan moet je vaak gelijk naar de wc en kan je het vreselijk koud krijgen.

Migraine zonder aura

Bij deze hoofdpijn ben je vaak misselijk en gevoelig voor licht en geluid. Deze vorm van migraine komt het meest voor. In beide vormen gaat de aanval meestal samen met maag en darm klachten, waardoor een ingenomen medicijn weinig helpt. Begint de aanval te zakken dan moet je net als bij de migraine met aura gelijk naar de wc en krijg je het daarna weer erg koud.

Migraine bij kinderen

Kinderen met migraine stoppen vaak met spelen of komen thuis van school. Soms worden ze wakker van de hoofdpijn. Het voelt alsof de hersenen geklemd zijn. Ze gaan liggen, zien er slecht uit, mijn misselijk en moeten overgeven. Vaak kunnen ze niet tegen fel licht of hard geluid. Bij jonge kinderen duurt een aanval soms maar 1 tot 4 uur. Een aanval kan ontstaan als het normale slaapritme verstoord is.

Kan migraine bij kinderen overgaan?

Er is een grote kans dat bij kinderen migraine vanzelf overgaat. Dat gebeurt bij 50% van de kinderen voordat ze 18 jaar worden. Dit hebben onderzoekers ontdekt bij een grote groep kinderen die lang onderzocht zijn. De kans dat migraine over gaat wordt kleiner bij kinderen die 2 of meer keren per maand een migraine aanval hebben.
© 2010 - 2019 Elmaschreuder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
Migraine en behandelingMigraine en behandelingMigraine is niet zomaar hoofdpijn, het is een vorm van hoofdpijn die uw hele leven op zijn kop kan zetten. Het is een zi…

Reageer op het artikel "Migraine, een vervelende aandoening"

Infoteur: Elmaschreuder
Gepubliceerd: 29-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!