InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)

De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)

De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium) Door zijn fijn verdeelde bladeren lijkt het of dit kruid wel duizenden blaadjes heeft. Duizendblad, of Achillea, werd genoemd naar de krijgsheld van Troje: Achilles. Achilles redde de levens van zijn soldaten door hun wonden te behandelen met dit geneeskrachtig kruid. De plant heeft wondhelende en bloedstelpende eigenschappen. Het woord Millefolium verwijst naar de Latijnse woorden mille (duizend) en folium (blad). Duizendblad wordt ook wel timmermans- of schrijnwerkerskruid genoemd. Het kruid wordt geprezen omwille van zijn geneeskrachtige eigenschappen.

Wat is duizendblad?

Duizendblad of Achillea millefolium is een vaste plant uit de composietenfamilie met een geveerd blad. Millefolium verwijst naar het dubbel veerdelige blad. Dit geeft de indruk dat het blad uit wel duizend blaadjes bestaat. De naam is een afleiding van Achilles, de krijgsheld van Troje, die het kruid gebruikte om de wonden bij soldaten te verzorgen. De plant houdt van een voedselrijke ondergrond en groeit heel goed op braakliggende terreinen, zonder dat het veel water nodig heeft. De plant bloeit vooral in Europa en Noord-Amerika. Zelf wordt de plant niet hoger dan 50 à 70 centimeter. De bloeiperiode is van juni tot oktober en kenmerkt zich met witte of roze bloemen. De roze bloemen zie je heel vaak in de kruiden- of siertuin.

De geneeskracht van duizendblad

Duizendblad is erg gekend omwille van zijn geneeskrachtige eigenschappen. Duizendblad is bloedstelpend, bloedzuiverend, ontstekingsremmend, zweetdrijvend, krampstillend en werkt versterkend voor de bloedvaten. Ook zou het heilzaam zijn bij reumatische aandoeningen. Kortom heeft deze plant zowel positieve geneeskundige kwaliteiten, zowel bij inwendig gebruik als uitwendig gebruik.

Inwendig gebruik

Bij aambeien wordt duizendblad zowel in- en uitwendig gebruikt. Ook wordt duizendblad bij koorts gebruikt om transpiratie op te wekken en de koorts te laten dalen. Duizendblad is eveneens bijzonder geschikt om koorts bij kinderen te behandelen. Daarnaast kan het ook ingezet worden bij een slecht circulerende bloedsomloop, koude handen en voeten en spataderen. Mensen met reuma of hevige menstruatiepijnen zijn ook gebaat door de eigenschappen van het duizendblad.

Uitwendig gebruik

Duizendblad kan worden gebruikt als crème of spoeling bij ontstoken wonden en eczeem. Bij snijwonden kan het ingezet worden om de bloedingen te stoppen. Ook zweertjes kunnen behandeld worden met duizendblad.

Duizendblad in de eigen kruidentuin

Het duizendblad past wel degelijk in je eigen kruidentuin. Echter het maken van extracten en zalfjes laat je beter over aan herboristen of apothekers. De ongeveer 50 à 70 centimeter hoge plant groeit van juni tot oktober. De witte (vrije natuur) en roze (sier- of kruidentuin) bloempjes zijn heel mooi. Indien je toch een iets specialer exemplaar wenst, dan kan je de kleurrijke cultivars aanschaffen. Voorbeelden hiervan zijn “Coronation Gold” (gele kleur) en “Petra” (rode kleur).

Planten en verzorging van duizendblad

Duizendblad kan je aanschaffen bij een vaste plantenkweker of bij een tuincentrum in de buurt. Duizendblad wordt in de tuincenters in een pot gekweekt, waardoor je ze op ieder moment kan planten in je kruidentuin. Zorg ervoor dat je duizendblad plant op een waterdoorlatende plek en liefst in de volle zon. Uiteraard na het planten dien je de plant goed te gieten. De plant hoeft niet ondersteund te worden. Uitgebloeide bloemen snij je tot 20 centimeter onder het bloemscherm weg voor een langere bloeitijd. Duizendblad blijft uiteraard niet eeuwig leven. Je doet er goed aan om na enkele jaren de plant te splitsen. Gebruik, na het splitsen, alleen de beste en meest krachtige zijkanten van de kluit.

Vijf andere weetjes over duizendblad

  • Het blad van het duizendblad ruikt bijzonder lekker. Het heeft een zeer aparte geur die moeilijk te beschrijven is. De frisse geur ruikt zoals deze van pas gemaaide weides en bermen.
  • Eén fijngemaald blaadje van duizendblad is genoeg om een kruiwagen compost sneller te laten verteren. Bovendien zou de kwaliteit van de compost er aanzienlijk door verbeteren.
  • Duizendblad, dat koortswerende eigenschappen heeft, werd vroeger in de plaats van kinine gebruikt.
  • Indianen zouden boze geesten verdreven hebben met de rook van duizendblad.
  • Duizendblad heeft eveneens een positieve werking op andere planten. Nuttige insecten, zoals lieveheersbeestjes, roofmijten en sluipwespen, worden er door aangetrokken.
Gerelateerde artikelen
Achillea millefolium L., inhoudstoffen, werking en gebruikHet gebruik van planten voor onze gezondheid is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Maar is gebaseerd op duizenden ja…
In de naam van... DuizendbladEen plant van wegen en wegbermen, zoals Duizendblad heeft de mens door de eeuwen altijd begeleid en is dus ook veel gebr…
Duizendblad tegen winterhandenIn de winter, hebben meer mensen last van dat vervelende verschijnsel winterhanden en wintervoeten. Ten gevolge van de k…
Geneeskrachtige kruiden bij verbrandingen en brandwondenGeneeskrachtige kruiden bij verbrandingen en brandwondenBrandwonden en zonverbrandingen kunnen veel irritatie aan de huid opleveren. De verbrandingen kunnen lang aanhouden en v…
Geneeskrachtige kruiden bij wondenGeneeskrachtige kruiden bij wondenHet bespoedigen van de genezing van wonden van alle soorten kan met behulp van huismiddeltjes gemaakt van bepaalde kruid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alsen, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Duizendblad_%28soort%29, 16 augustus 2015
  • Natuurlijkerwijs.com, http://www.natuurlijkerwijs.com/duizendblad.htm, 16 augustus 2015
  • Kruidjes.be, http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=33, 16 augustus 2015
  • Plantenkwekerijen.be, http://www.plantenkwekerijen.be/achillea-duizend.html, 16 augustus 2015
  • Meer dan duizendblad, Nest, juni 2013

Reageer op het artikel "De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)"

Reactie

E. Duiverman, 28-11-2016 17:01 #1
Waarom wordt duizendblad ook wel schrijnwerkerskruid of timmermanskruid genoemd?

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 17-08-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!