InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemen

Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemen

Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemen Last van erectieproblemen, een te hoog cholesterolgehalte of dichtslibbende kransslagaderen? Het eten van vier teentjes knoflook per dag is de oplossing volgens een televisieprogramma uitgezonden door de BBC.

De bevorderende werking van knoflook op de erectie

In het programma genaamd The Truth About Food namen zeven mensen met erectieproblemen deel aan een onderzoek waarin onderzocht werd of knoflook een bevorderend effect heeft op de erectie. De proefpersonen aten gedurende drie maanden, vier teentjes rauwe knoflook per dag. Om het effect uitsluitend aan de knoflook toe te wijden, werd hun voedingspatroon niet veranderd. Bij zes van de zeven proefpersonen nam de doorbloeding van de penis toe, met als gevolg dat ze weer een erectie konden krijgen.

Knoflook voorkomt het dichtslibben van kransslagaderen en hartaanvallen

De onderzoekers hebben bij de proefpersonen een aanzienlijke daling gemeten van het LDL cholesterol, wat verantwoordelijk is voor aantasting van de bloedvaten. Dit kan leiden tot verstoppingen in de kransslagaderen, met als gevolg een hartaanval.
Daarnaast stelden de onderzoekers dat mannen met erectieproblemen gemiddeld drie jaar na het optreden van de erectiestoornis te maken krijgen met een hartaanval.

Allicine, het werkzame bestanddeel van knoflook

Een onbewerkt knoflook teentje bevat het geurloze alliïne. Echter wanneer de knoflook gesneden wordt, komt het enzym alliïnase vrij, wat het alliïne omzet in allicine. Allicine is verantwoordelijk voor de sterke geur van knoflook.
De teentjes dienen niet gekookt te worden en na het snijden is het raadzaam om niet al te lang te wachten alvorens ze te eten. Allicine is namelijk een instabiele stof, onder invloed van warmte en andere stoffen kan het snel worden omgezet in een ander product.

Mogelijke bijwerkingen

Het eten van deze hoeveelheden knoflook kan ook problemen met zich meebrengen. Bij sommige mensen kunnen allergische reacties optreden, zoals huidirritatie. In sommige gevallen treden er spontane bloedingen op, vooral bij mensen die al bloedverdunnende medicijnen gebruiken. Daarnaast zorgt knoflook voor een sterke geur uit de mond, die niet door iedereen als prettig wordt ervaren. Het eten van peterselie, kauwgom of mint snoepjes kunnen deze geur echter verhelpen.
© 2008 - 2019 Nick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Knoflook in de keukenKnoflook wordt door velen geassocieerd met pijnlijke, brandende ogen en een sterke smaak en geur. Dit kleine lookgewas s…
Knoflook - Tegen alle kwaadKnoflook - Tegen alle kwaadGrieken, Romeinen, oude oosterse beschavingen... de heroïsche verhalen over de krachten van knoflook gaan ver terug. Vol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hermaion, Pixabay
  • http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/9212/Knoflook_tegen_erectieproblemen.html http://www.food-info.net/nl/national/ww-knoflook.htm http://www.morguefile.com/archive/?display=159040&&sid=041025d3b9a02fc9b66d0a1c75c5b58d The Truth About Food (televisieprogramma)

Reageer op het artikel "Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemen"

Reactie

Dayse Chaves, 21-08-2013 10:50 #1
Super artikel! Vanaf nu. Knoflook iedere dag! Bedankt!

Infoteur: Nick
Gepubliceerd: 21-08-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!