InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van spirulina

De geneeskracht van spirulina

Spirulina is een voedingsupplement dat bestaat uit micro-algen en het kan door mensen en dieren worden gegeten. Het wordt aan vissen en kippen gegeven in de voedingsindustrie. Mensen kunnen spirulina-supplementen in pilvorm kopen. In de biologie worden alle levensvormen geclassificeerd. Spirulina wordt tegenwoordig anders geclassificeerd; niet onder de naam spirulina. Men heeft besloten de naam spirulina aan te houden.

Inhoud:

Spirulina is eigenlijk arthrospira

Er zijn twee soorten algen die worden gebruikt om dit supplement te maken: Arthrospira platensis en Arthrospira maxima. Spirulina was de oude classificatie; tegenwoordig worden de bedoelde soorten onder de Arthrospira gerekend. Om de zaak niet ingewikkeld te maken heeft men toch besloten de naam spirulina aan te houden.

De spirulina-alg / Bron: Matthieu Sontag (Mirgolth), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De spirulina-alg / Bron: Matthieu Sontag (Mirgolth), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Azteken gebruikten spirulina

Tot de 16e eeuw hebben de Azteken en andere volkeren uit Midden Amerika spirulina gebruikt. Deze alg komt van nature voor in tropische meren. In Tsjaad wordt spirulina traditioneel gevangen en gegeten. Er wordt brood van gemaakt. Afrikaanse mensen hebben de spirulina-alg gevangen in het Tsjaadmeer. Spirulina wordt vandaag de dag om commerciële wijze gemaakt in de VS, Thailand, India, Taiwan, China, Pakistan, Myanmar, Griekenland en Chili.

Proteïnen in spirulina

Spirulina is zo gezond omdat er veel proteïnen in zitten. Het bevat alle essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft. Daarom wordt gezegd dat het een compleet scala aan eiwitten bevat. Er zit meer proteïne in dan ander plantaardig voedsel.

Spirulina in tabletvorm / Bron: Perdita, Wikimedia Commons (Publiek domein)Spirulina in tabletvorm / Bron: Perdita, Wikimedia Commons (Publiek domein)

B12 en spirulina

In voedingsupplementland maakt men zich nogal eens druk over vitamine B12 en vegetariërs die deze stof te weinig binnen zouden krijgen. Van spirulina wordt gezegd dat het geen betrouwbare bron van B12 is. Dat betekent dat het er wel in zit maar dat de dosering kan fluctueren. Dat is de reden dat fabrikanten er pseudovitamine B12 bij doen. Het helpt niets want deze pseudovitamine maakt geen of weinig reactie in het lichaam. Bovendien weet niemand wat het gevolg is van een pseudovitamine toevoegen; het zou kunnen zijn dat dit onverwachtse bij-effecten creëert maar daar gaat de wetenschap voor het gemak niet van uit. Het staat leuk op het etiket als een fabrikant kan mededelen dat er B12 in zit. Het is voor fabrikanten niet illegaal om pseudovitamine B12 in een supplement te doen zodat de klant denkt dat hij een rijke bron van B12 in handen heeft waardoor hij gezondheidswinst hoopt te behalen.

Thiamine en riboflavine

Wat de voedingswaarde betreft is pure spirulina ongekend gezond. Thiamine of vitamine B1 bevat 100 gram spirulina 207% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Dat betekent niet dat deze hoeveelheid ook zit in een pilletje. Dit gaat alleen over verse spirulina. Vitamine B2 bevat per ons 309% van de ADH. Dat zijn hele hoge waarden. De Azteken en de bewoners van Tsjaad hadden het bij het goede eind door in spirulina een product van hoge gezondheidswaarde te zien.

Spirulina in capsulevorm / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Spirulina in capsulevorm / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Overige vitaminen spirulina

Er zitten nog meer vitaminen in spirulina zij het met mindere percentages dan B1 en B2. Toch zijn de meeste percentages erg hoog te noemen. Voor niacine of B3 geldt dat er 85% van de ADH in zit. Verder zit er pantotheenzuur of B5(70%ADH), pyridoxine of B6(28%ADH), foliumzuur of B11(24%ADH), vitamine C(12%ADH), vitamine E(33%ADH) en vitamine K(24%ADH) in.

Spirulina en vervuiling met zware metalen

Ondanks dat spirulina erg gezond lijkt en het door de Voedsel- en Warenautoriteit is geaccepteerd op de voedselmarkt zijn er een paar bedenkelijke zaken rond spirulina. Supplementen uit China moeten worden vermeden omdat de Chinese autoriteiten hebben gezegd dat er regelmatig lood-, kwik- en arsenicumvervuiling in spirulinasupplementen zitten. Wie via internet iets koopt weet niet altijd waar het vandaan komt en tegenwoordig is het makkelijk om een etiket op een potje te plakken waar een andere herkomst op staat. De veiligheid van spirulina is daarom niet 100%

Spirulina in poedervorm / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Spirulina in poedervorm / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Spirulina en aspartaam

Behalve zware metalen zit er in alle spirulina het aminozuur fenylalanine. Dit aminozuur is een van de weinige aminozuren die door de hersen-bloedbarriere gaan waar normaal gesproken zeer weinig stoffen worden toegelaten. Fenylalanine kan zich daar ophopen waardoor er te grote gifconcentraties kunnen ontstaan. Dit is van extra gevaar voor mensen die veel light-frisdrank met aspartaam drinken omdat deze stof in drie stoffen uiteen valt waarvan er één fenylalanine is. Fenylalanine zit verder in kleine concentraties in normale voedingsstoffen zoals kaas, amandelen, pinda´s en sojabonen of mungbonen maar dat behoort, in tegenstelling tot fenylalanine uit aspartaam, tot de natuurlijke stoffen. Natuurlijke fenylalanine is belangrijk voor de aanmaak van neurotransmitters. Belangrijk om te weten is dat spirulina en aspartaam niet goed samen gaan.

Geen medicinale effecten bekend

Spirulina is onderzocht op mogelijke medicinale effecten tegen meerdere ziekten zoals hooikoorts, hoge bloeddruk en arsenicumvergiftiging maar er zijn geen conclusies aan te verbinden omdat er niet genoeg onderzoek is gedaan. Feit is wel dat de NASA spirulina als belangrijk voedingsupplement ziet voor tijdens ruimtereizen. De voedingswaarde van spirulina is erg hoog. Vroeger stond spirulina gelabeld als organisch product maar omdat er Chileens nitraat wordt gebruikt, wat op zichzelf een natuurproduct is, mag het niet meer biologisch heten. Dit natuurlijke nitraat doet planten en algen sneller en beter groeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingenDe gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingenIs spirulina nou echt gezond of is het allemaal een mythe? Als voedingsmiddelen verkocht worden als superfoods moet er a…
Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Algen zijn supergoed voor de gezondheid, 100% natuurlijk en zorgen dat ons lichaam weer in optimale conditie komt. Reden…
Spirulina verjongt en versterktSpirulina is een blauwgroene alg, microscopisch klein en spiraalvormig, vandaar zijn naam. Spirulina beschikt over verjo…
Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens, een aantal uitermate voedzame en krachtige grassen en algen die steeds bekender worden. Ze bevatten veel be…
Salarias fasciatus - Gestreepte rotsspringerDe salarias fasciatus is ongetwijfeld de bekendste algeneter in het tropische zeeaquarium. Hij wordt vaak liefkozend 'gr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van spirulina"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!