InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Is chlorella gezond? Gevaren en bijwerkingen

Is chlorella gezond? Gevaren en bijwerkingen

Is chlorella gezond? Gevaren en bijwerkingen Chlorella wordt gepromoot als superfood. Veel mensen gebruiken deze alg dagelijks in tabletten, poeder of overige supplementen. Net als spirulina wordt het gebruikt vanwege de hoge doses aan vitaminen, mineralen en anti-oxidanten. Chlorella is echter duur en veel verkopers beweren dat het beschermend is tegen kanker en allerlei andere ziekten. Maar is chlorella echt een dergelijk wondermiddel? Of zijn er bijwerkingen bij het gebruik van chlorella? En tenslotte: is chlorella gezond of ongezond?

Inhoud

Wat is chlorella?

Chlorella is een soort groene alg die verbouwd wordt in zoet water. Vanwege de grote hoeveelheid aan gezonde voedingstoffen zoals eiwitten, vet, vezels, mineralen en vitaminen wordt chlorella vaak verwerkt in medicijnen en vitaminepillen. Met name de hoeveelheid vitamine C en bèta caroteen is zeer hoog: beide anti-oxidanten. Anti-oxidanten schijnen er voor te zorgen dat vrije radicalen, schadelijke onstabiele moleculen, worden geblokkeerd. Daardoor wordt geloofd dat algen zoals chlorella en spirulina gezond zijn. Veel mensen slikken daarom chlorella bij. Vaak wordt er aan deze supplementen nog andere voedingsstoffen bijgestopt waardoor het niet alleen pure chlorella is maar ook andere vitamines en aminozuren. De voedingswaarden zijn als volgt:

It is an attractive potential food source because it is high in protein and other essential nutrients; when dried, it is about 45% protein, 20% fat, 20% carbohydrate, 5% fibre, and 10% minerals and vitamins
(bron:wikipedia)

De gevaren van superfoods en supplementen

Wat de consument in het achterhoofd moet houden voordat hij of zij superfoods koopt is dat er geen wondermiddeltjes bestaan op het gebied van voeding. Een gezonde voeding komt voort uit een gevarieerd dieet, genoeg beweging en welzijn en onder andere weinig suiker, ongezonde vetten en zout. Door een bepaald voedingsmiddel te consumeren kan je nooit dezelfde vitaminen en overige gezonde stoffen binnenkrijgen als door een variatie aan verschillende ingrediënten. Daarnaast zijn superfoods altijd duur en maken bedrijven gigantische winsten door deze producten te promoten op basis van zogenaamd wetenschappelijk onderzoek. Vaak worden deze onderzoeken ontmaskerd maar dan is het al te laat. Het woord gaat rond dat het desbetreffende voedingsmiddel een superfood is en de grote bedrijven kunnen de winst binnenslepen. Superfood zijn meestal niet eens ongezond maar de gezondheidsvoordelen zijn doorgaans zwaar overdreven en soms zijn er zelfs gevaarlijke bijwerkingen te ontdekken.

Hoe wordt chlorella gepromoot?

Zo wordt chlorella op de markt gebracht als kankerbestrijdend. Ook wordt beweerd dat chlorella bacteriale infecties voorkomt, de bloeddruk verlaagt en het immuunsysteem versterkt. Chlorella verkoopt met name zo goed wegens de claim dat het kanker voorkomt. Dit zou gebeuren doordat chlorella het lichaam reinigt van giften en zware metalen. Al dit onderzoek is echter niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Chlorella bevat veel vitaminen en overige gezonde stoffen maar het is niet zo dat chlorella op magische wijze kanker kan genezen.

Gezondheidsvoordelen

Er zijn echter wel degelijk gezondheidsvoordelen van chlorella. Er zitten veel gezonde eiwitten in en een extreem hoge dosis aan vitaminen en mineralen. Voornamelijk de eerder genoemde bèta caroteen vitamine C zijn zeer gezond. Men kan spirulina zo toevoegen aan een gevarieerd en gezond dieet om extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit moet echter gedoseerd gebeuren. Het is ongezond om één ingrediënt te gebruiken als basis voor een zogenaamd gezond dieet.

Gezondheidsnadelen

Net als de gezondheidsvoordelen worden gezondheidsnadelen vaak ook overdreven zoals te lezen valt op veel forums en websites. Chlorella kan echter ook slecht zijn voor de gezondheid. Zo is er een significant aantal mensen die een allergie kan hebben of ontwikkelen voor chlorella Ook is er een negatief verband gelegd tussen chlorella en asthma en beweert men dat zwangere vrouwen geen chlorella bij zouden moeten slikken. De laatste twee argumenten zijn echter speculaties die niet onderbouwd zijn door wetenschappelijk onderzoek.

Conclusie

Er wordt heel veel gespeculeerd over chlorella en er is heel weinig over bewezen. Chlorella is in ieder geval niet heel ongezond en bevat genoeg goede voedingsstoffen om als supplement gebruikt te worden. Echter, veel van de gezondheidsvoordelen zijn pure speculaties. Met name de relatie met kanker is ongefundeerd. Onthoud dat er geen wondermiddeltjes bestaan, ook niet als ze bestempeld worden als superfoods. Chlorella is gezond maar gebruik het met verstand en mate.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep moeheid: Een bekend symptoom bij de Mexicaanse griep is moeheid. Veel zieken voelen zich slap en lustel…
Matcha thee, supergezonde groene theepoederMatcha thee, supergezonde groene theepoederDat groene thee je kan helpen om af te vallen en goed is voor je lichaam wisten we al iets langer. Zo kan het je vetverb…
Chlorella, zoetwateralg als supervoedingChlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrij…
Chlorella - Gezond en mooi met algenChlorella is een zoetwateralg die zowel als poeder en als pillen te kopen is. Er worden talrijke positieve eigenschappen…
Blijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
Bronnen en referenties
  • http://www.fda.gov/ucm/groups/fdagov-public/@fdagov-foods-gen/documents/document/ucm277773.pdf
  • http://www.ehow.com/facts_5898368_dangers-chlorella_.html
  • http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-907-chlorella.aspx?activeingredientid=907&activeingredientname=chlorella
  • http://www.livestrong.com/article/185781-what-are-the-dangers-of-chlorella/

Reageer op het artikel "Is chlorella gezond? Gevaren en bijwerkingen"

Reacties

Theo, 08-03-2019 14:59 #4
Het lijkt me van groot belang om bij het huidige aanbod van dergelijke additieven na te gaan wat de herkomst is; de mate van uiteenlopende prijzen maakt mij iig zeer kritisch…!

Defossé, 11-08-2016 17:56 #3
In geen enkele voeding geproduceerd volgens de huidige technieken zitten voldoende voedingselementen omdat de gronden uitgeput zijn, overdreven insecticiden en pesticiden bevatten en de consumptietijd ver verwijderd is van de productietijd. Redenen genoeg om orthomoleculair bij te voeden.
Met de meeste hoogachting
Vriendelijke groeten

Groeneman, 18-04-2016 19:19 #2
Ik gebruik al vele jaren chlorella en ik moet zeggen tot nu toe voel ik me daar heel goed bij.
Ik zie het niet als een supplement maar gewoon als voeding. Het is tenslotte een natuurproduct.
Heb geen ziektes of iets dergelijks, ben prima gezond en 60 jaren jong. Uiteraard leef ik gewoon normaal gezond rook en drink niet. Kan het aanbevelen en zeker ipv al die fabrieksvitamines.

Vandamme Lieve, 13-11-2015 12:55 #1
Nam ruim één jaar chlorella, voelde me als ex-kankerpatiënte met dit supplement heel goed, energiek, maar misschien is het ook een beetje imaginatie dat een supplement alles met je doet.
Enkele maanden geleden schakelde ik op kurkuma over, en is het ook imaginatie als ik zeg dat ik me met chlorella veel beter voelde? Misschien IS het ook zo, dat chlorella voor mijn lichaam beter is?
Ik wil maar duidelijk maken, dat supplementen effectief een goede werking bij de mensen geven, vooral als je daar nog positief bij gaat denken, je denkt dat je door deze capsules geholpen wordt, het zijn natuurproducten. Mijn behandelende arts is op de hoogte van mijn inname, maar adviseert je klassieke medicatie niet te verwaarlozen!
Ik schakel dus terug op chlorella over, en hoop dat ik, al is het misschien deels psychisch, me terug zo goed mag en kan voelen.

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 30-09-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!