InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Chlorella, zoetwateralg als supervoeding

Chlorella, zoetwateralg als supervoeding

Chlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrijk zoetwater aan de oppervlakte van meren, moerassen en poelen. Dit zowel in zeer warme als ijskoude klimaten. Chlorella vulgaris is een ééncellige, groene micro-alg van het eukaryoottype (met een duide­lijke afgebakende celkern), die zich ontwikkelt onder de vorm van micro-plankton. Een chlorellacel is sferisch, microscopisch klein (2 à 8 micron, ongeveer zoals een rode bloedcel), maar heeft wel een celwand die be­staat uit drie lagen, hoofdzakelijk cellulose. Daarvan is de buitenlaag zeer sterk. Binnenin vertoont chlorella naast de celkern ook mitochondriën, chlorofylkorrels en zetmeelkorrels. Met 2 à 3 % chlorofyl, het hoogste ge­halte van alle planten, kan chlorella door fotosynthese tot 10 maal meer koolzuurgas opnemen en zuurstof produceren dan veel andere planten. In ideale groeiomstandigheden kan een chlorellamoedercel zich om de 20 à 24 uur delen in 4 dochtercellen.

Hoge voedingswaarde lang niet bruikbaar

Op het einde van de jaren '40 van de vorige eeuw stelde men de hoge voedingswaarde van chlorella vast. Toen in een zoektocht naar geschikte voedingsmiddelen tegen de honger in de wereld meer dan 1000 planten gescreend werden naar hun gemak van voortplanting en naar de voedings­waarde, bleek chlorella (samen met spirulina) echte "supervoeding" te zijn. Maar gedurende lange tijd kon men niet genieten van de voedingsrijkdom van chlorella.

Chlorella is namelijk omgeven door een sterke 3-lagige celwand, die niet te verteren valt in de menselijke spijsvertering. De in gewone, gedroogde chlorellapreparaten worden dan ook nauwelijks opgenomen en de chlorellacellen verlaten quasi onveranderd het lichaam! Bovendien kunnen dergelijke chlorellapreparaten soms leiden tot spijsverteringsmoeilijkheden.

Gebroken celwanden en topkwaliteit

Om te kunnen genieten van de voedingswaarde van chlorella, moeten de celwanden ervan dus kunnen gebroken of verpulverd worden1. Pas op het einde van de jaren 80 van de vorige eeuw werd hiervoor een procédé ontwikkeld zonder de voedingswaarde van chlorella te verminderen en waardoor chlorella voor minstens 80 % verteerd kon worden. Dit procédé komt er in grote lijnen op neer dat door een compressie met lucht, gevolgd door een snelle decompressie, de celwanden op een natuurlijke manier gebroken worden, zonder dat hiervoor chemische behandelingen (enzy­men) of verhitting nodig zijn.

Breed gezondheidsbevorderend door hoge voedingswaarde

Een eerste en zeer belangrijke eigenschap van chlorella is de uitermate hoge voedings­waarde. Zo bevatten 6 tabletten chlorella per dag al bijna 30 % van de aan­bevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer, wat samen met de aanwezigheid van de heemring in chlorofyl het hemoglobinegehalte verhoogt en de bloed-aanmaak stimuleert. Opvallend is ook het hoge gehalte aan bètacaroteen, waardoor 6 tabletten al aan 1/3 van de dagelijkse behoefte voldoen. Bèta-caroteen is één van de belangrijkste carotenoïden, die 15 à 30 % uitmaakt van alle carotenoïden in het bloed. Bètacaroteen helpt als antioxidans be­schermen tegen vrije radicalendruk, versterkt het immuunsysteem en helpt zo cellen te beschermen tegen mutaties en tumorvorming. Aan te stippen is ook het feit dat chlorella voor 50 à 60 % uit eiwit bestaat met daarbij alle 8 essentiële aminozuren. Ook het gehele vitamine B-complex, inclusief vitamine B12, is aanwezig in chlorella. Als daarbij de natuurlijke enzymen, de door de pigmenten opgeslagen zonne-energie en het hoge gehalte van de verderop aangehaalde nucleïnezuren en chlorofyl worden gerekend, dan mag chlorella zeker als een algemeen gezondheidsbevorderend mid­del betiteld worden.

Gebruik Chlorella

Door al deze inhoudstoffen is het begrijpelijk dat CHLORELLA veelzijdig te gebruiken is, onder meer bij asthenie, (vermoeidheid), energiegebrek, ouderdomszwakte, jetlag, herstel na ziekte, operaties en in­spanningen, ondersteuning bij chronische ziekte, anémie (bloedarmoede, ijzergebrek, overmatige menstruaties, ijzerbron gedurende de zwangerschap, tekorten aan voedingsstoffen, geringe stressbestendigheid, hoge werkdruk, depressiviteit, ondersteuning bij zwangerschap en zogen, bij menopauze en menstruatie, bij P.M.S. (premenstrueel syndroom) en bij osteoporose.

Chlorella is een echt voedingssupplement in de juiste betekenis van het woord. Een alg die vooral in poeder of tabletvorm een aanvulling kan zijn op de dagelijkse voeding vooral tijdens stressperiodes, bij lichamelijke inspanningen en in examenperiodes.

Wetenschappelijk onderzoek Chlorella

  • Hasegawa T, Okuda M, Makino M, Hiromatsu K, Nomoto K, Yoshikai Y. 1995. Hot water extracts of Chlorella vulgaris reduce opportunistic infection with Listeria monocytogenes in C57BL/6 mice infected with LP-BM5 murine leukemia viruses. Int J Immunopharmacol. 1995 Jun;17(6):505-12.
  •  Kashiwa, Y. and Y. Tanaka 1970. Changes induced by Chlorella on the body weight and incidence of colds among naval trainees, Midoria, 1, 1970.
  • Merchant RE, Andre CA. 2001. A review of recent clinical trials of the nutritional supplement Chlorella pyrenoidosa in the treatment of fibromyalgia, hypertension, and ulcerative colitis. Altern Ther Health Med. 2001 May-Jun; 7(3): 79-91. Review.
  • Merchant RE, Carmack CA, Wise CM. 2000. Nutritional supplementation with Chlorella pyrenoidosa for patients with fibromyalgia syndrome: a pilot study. Phytother Res. 2000 May; 14(3): 167-73.
  • Tanaka K, Yamada A, Noda K, Shoyama Y, Kubo C, Nomoto K. 1997. Oral administration of a unicellular green algae, Chlorella vulgaris, prevents stress-induced ulcer. Planta Med. 1997 Oct; 63(5): 465-6.
Gerelateerde artikelen
Chlorella - Gezond en mooi met algenChlorella is een zoetwateralg die zowel als poeder en als pillen te kopen is. Er worden talrijke positieve eigenschappen…
Blijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
De geneeskracht van chlorellaChlorella is een supergezonde zoetwateralg. Chlorella is afgeleid van het Griekse Chloros wat groen betekent. Chlorella…
Radioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit is een intressant natuurkundig verschijnsel. Daarnaast is het ook gevaarlijk en is enige kennis van dit…
Mexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep moeheid: Een bekend symptoom bij de Mexicaanse griep is moeheid. Veel zieken voelen zich slap en lustel…
Bronnen en referenties
  • Altern Ther Health Med. 2001 May-Jun;7(3):79-91. A review of recent clinical trials of the nutritional supplement Chlorella pyrenoidosa in the treatment of fibromyalgia, hypertension, and ulcerative colitis. Merchant RE, Andre CA.
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/chlorella

Reageer op het artikel "Chlorella, zoetwateralg als supervoeding"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 06-04-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!