InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporose

Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporose

Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporose Waarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk voor het uitscheiden van kalk? Hoe kan een vrouw botontkalking voorkomen? Door gezonde voeding? Waarom hebben vrouwen een grotere kans op botontkalking? Wat is botontkalking en wat is osteoporose? Kunnen vrouwen door op hun voeding te letten botontkalking voorkomen?

Botontkalking

Waarom is het voor vrouwen zo belangrijk om dagelijks voldoende kalk binnen te krijgen? Omdat vrouwen die dagelijks voldoende kalk binnen krijgen op latere leeftijd verminderde kans hebben op botontkalking.

Wat is het?

Wat is botontkalking? Botontkalking is een aandoening aan het bot, die zowel bij mannen als bij vrouwen voorkomt, waarbij de botten hun botmassa, zoals het kalk en mineralen, en het botstructuur verliezen. Het gevolg is dat de botten poreus worden en dat de kans op een botbreuk veel groter worden. De botten worden met botontkalking zo poreus dat iemand met botontkalking “spontaan” een bot kan breken. Botten hebben calcium (kalk!) nodig om sterk te zijn en te blijven. Ook jongeren kunnen te maken hebben met botontkalking, botontkalking is niet iets exclusiefs voor oudere mensen, zoals vaak gedacht wordt.

Osteoporose

Wat is osteoporose? Osteoporose betekent letterlijk: poreus bot. Een ander woord voor botontkalking is osteoporose. Osteoporose is dus hetzelfde als botontkalking.

Vrouwen

Vrouwen hebben een verhoogde kans op botontkalking – of osteoporose – als zij in de overgang terechtkomen. Vrouwen die zelfs vervroegd in de overgang terecht komen hebben een extra grote kans op de afbraak van hun botten als zij niet goed letten op de juiste inname van kalk.

Tekort aan kalk

Welke voedingsstoffen zorgen ervoor dat vrouwen meer kalk uitscheiden en daardoor een verhoogt risico aan ernstige kalk tekorten hebben? Voedingsstoffen die verantwoordelijk zijn voor het extra uitscheiden van kalk en dus zo veel mogelijk moeten worden vermeden om op latere leeftijd verminderde kans op botontkalking zijn:
  • Suiker (witte suiker),
  • Koffie en cola,
  • Alcohol,
  • Eiwitten van vlees en vleeswaren.
Bovenstaande voedingsstoffen vergroten de uitscheiding van kalk bij de vrouw, waardoor een mogelijk tekort aan kalk vergroot kan worden.

Voorkomen

Hoe kan een vrouw een mogelijk ernstige botontkalking voorkomen? Een vrouw kan botontkalking voorkomen door dagelijks:
  • 2 glazen karnemelk drinken,
  • Olijfolie te gebruiken,
  • Schaaltje yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur te eten en door
  • Een of meerdere boterhammen met kaas te eten.

Kalk

Wat als een vrouw geen melkproducten kan verdragen? Hoe moet zij aan goede kalkbronnen komen om een eventuele botontkalking tegen te gaan? Andere goede kalkbronnen zijn:
  • Zonnebloempitten,
  • Amandelen,
  • Hazelnoten,
  • Paranoten,
  • Sesamzaad,
  • Sojabonen,
  • Sojavlees,
  • Boerenkool,
  • Tuinkers,
  • Koolraap,
  • Kikkererwten,
  • Postelein,
  • Spinazie en
  • Chinese kool.

Uitscheiden

Hoe kan de vrouw er voor zorgen dat zij zo min mogelijk kalk gaat uitscheiden? Om dagelijks zo min mogelijk kalk uit te gaan scheiden zou de vrouw:
  • Heel weinig suiker moeten gebruiken,
  • Niet meer dan 3 kopjes koffie of glaasjes cola per dag drinken,
  • Nooit meer dan 2 alcoholische drankjes per dag drinken en
  • Verminder sterk de consumptie van dierlijke vetten zoals, bijvoorbeeld, varkensvlees.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…
Training verbetert ook de conditie van je bottenTraining verbetert ook de conditie van je bottenVan nature hebben we allemaal een bepaalde bouw maar door training kunnen we veel invloed uitoefenen op spieren en skele…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Gezond eten en drinken tijdens de overgangGezond eten en drinken tijdens de overgangEten en drinken kan een belangrijke rol spelen tijdens de overgang. Zo kan bepaalde voeding overgangsklachten doen toene…
Bronnen en referenties
  • De homeopathische vrouwen gids, voor een natuurlijke gezondheid – Marianne Meijer en Leo Huijsen – Homeovisie – Alkmaar - 1991
  • http://www.zuivelonline.nl/?PageID=174
  • http://www.osteoporoseplein.nl/content/osteoporose/botontkalking.asp
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/70542-overgang-natuurlijke-hulp-tegen-opvliegers.html
  • http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/58192-olijfolie-het-vloeibare-goud.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39287-angst-voor-de-gevolgen-van-stress.html

Reageer op het artikel "Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporose"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!