InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrouw en voeding: maaltijdschijf

Vrouw en voeding: maaltijdschijf

Vrouw en voeding: maaltijdschijf De maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschijf ook bekend onder de naam: de schijf van vijf, waar het voedingspakket (tegenwoordig) verdeeld is in 4 vakken: Groenten en fruit, aardappelen, graanproducten en peulvruchten, vlees, eieren en zuivelproducten, en vet. Wat moet een vrouw dagelijks eten om te voldoen aan de indicatie van de maaltijdschijf?

Maaltijdschijf

Wat is de maaltijdschijf? De maaltijdschijf wordt wereldwijd gebruikt als indicatie voor een gezond voedingspatroon voor de mens. Deze schijf is verdeelt in 4 vakken (of 4 groepen) deze vakken zijn:
  • Groenten en fruit,
  • Aardappelen, graanproducten en peulvruchten,
  • Vlees, eieren en zuivelproducten,
  • Vet.
De eerste 2 vakken (groenten en fruit en aardappelen, graanproducten en peulvruchten) zijn de 2 grootste groepen waar de vrouw dagelijks het meest van in moet nemen. De laatste 2 vakken (vlees, eieren, zuivelproducten en vet) zijn de kleinste vakken waar de vrouw dagelijks het minst van inneemt.
De indicatie voor een gezond voedingspatroon zou zijn: “Een maaltijd is pas compleet als er iets in zit uit ieder vak.”

Indicatie gezonde voeding vrouw

Wat is de indicatie voor gezonde voeding voor een vrouw volgens de maaltijdschijf?

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn zeer belangrijke leveranciers in de dagelijkse voeding van een vrouw van:
  • Vitaminen,
  • Mineralen en
  • Spoorelementen.
Het is zeer belangrijk om de groenten en fruit zo vers mogelijk te eten. Kook de groente zo kort mogelijk en in zo weinig mogelijk water, zodat de beschikbare vitaminen en mineralen bewaard blijven.
Als je graag een appel of peer met schil eet, was deze appel of peer zeer grondig voordat je hem met schil en al op eet. Fruit als tussendoortje, of tijdens het ontbijt of voorafgaand van een maaltijd is van harte aan te raden.
Advies van de maaltijdschijf groenten en fruit is: gebruik dagelijks 4 porties uit deze schijf.

Aardappelen, graanproducten en peulvruchten

Aardappelen, graanproducten en peulvruchten zijn zeer belangrijke leveranciers in de dagelijkse voeding van een vrouw van:
  • Vitamine B en van
  • Mineralen.
Gezonde producten voor de vrouw uit deze schijf zijn:
  • Volkorenmacaroni,
  • Volkorenbrood,
  • Zilvervliesrijst,
  • Gierst,
  • Muesli,
  • Boekweit,
  • Aardappelen,
  • Zoete aardappelen,
  • Alle peulvruchten,
  • Erwten en
  • Bonen.
Eet deze producten in combinatie en varieer veel voor een gezond voedingspatroon.
Advies van de maaltijdschijf graan en graanproducten is: gebruik dagelijks 4 porties uit deze schijf.

Vlees, eieren en zuivelproducten

Zuivel is een zeer belangrijke leveranciers in de dagelijkse voeding van een vrouw van:
  • Mineralen, zoals:
  • Calcium (kalk) en
  • IJzer.
Gezonde producten uit deze schijf voor een vrouw om goede en gezonde botten te houden zijn:
  • Melk,
  • Karnemelk,
  • Yoghurt,
  • Kwark,
  • Vla.
Zuivelproducten bevatten voor een vrouw goede bouwstoffen zoals calcium (kalk) en eiwitten met een goede aminozuur samenstelling. Aangezien zure zuivelproducten veel beter verteren dan de zoete, is het gebruik van
  • Karnemelk en
  • Yoghurt met rechtsdraaiende melkzuur (biogarde)
van harte aan te raden voor een goede voedingspatroon voor een vrouw in het vak zuivel.
Vlees is een belangrijke leveranciers in de dagelijkse voeding van een vrouw van:
  • Dierlijke eiwitten,
  • IJzer.
Als je vegetarisch eet, kan het voorkomen dat je ijzer te kort komt. Meer informatie over de voordelen en nadelen van vegetarisch eten is te vinden in het volgende artikel: Vrouw en voeding: vegetarisme, geen vlees eten..
Advies van de maaltijdschijf vlees, eieren en zuivelproducten zijn: gebruik dagelijks 2 porties uit deze schijf.

Vet

Vet is een zeer belangrijke leveranciers in de dagelijkse voeding van een vrouw van:
  • Vitamine A,
  • Vitamine D,
  • Vitamine E en bevat
  • Essentiële vetzuren zoals meervoudig onverzadigde vetzuren.
Vetrijke producten leveren energie aan de vrouw. Vetrijke producten bevatten heel veel calorieën, gebruik daarom niet meer dan 60 gram vet of olie per dag.
Producten uit deze schijf zijn oa:
  • Olijfolie,
  • Plantaardige oliën,
  • Roomboter,
  • Plantaardige margarine,
  • Halvarine.
Advies van de maaltijdschijf vetten en oliën zijn: gebruik dagelijks niet meer dan 60gram uit deze schijf.
Gerelateerde artikelen
De voedselzandloper in plaats van de Schijf van VijfDe voedselzandloper in plaats van de Schijf van VijfKris Verburgh (schrijver van het boek ‘De voedselzandloper’) stelt dat de Schijf van Vijf verouderd is. Naar aanleiding…
Senioren: gezond eten en voedingWanneer u een dagje ouder wordt is goede voeding zeer belangrijk om gezond te blijven. Het is zeer voornaam om een evenw…
Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Veel diëten beroven het lichaam van voedsel, maar als je kijkt naar wezens in de natuur zul je zien dat je het nodig heb…
Ik Kies Bewust-logoIk Kies Bewust-logoMet het Ik Kies Bewust-logo wil de Stichting Ik Kies Bewust de consument helpen om een verantwoorde keuze te maken met b…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Maaltijdschijf
  • http://www.ontwikkelcentrum.nl/objects/smaaklessen/OC-10134p4-1.pdf
  • De homeopathische Vrouwen Gids – Voor een natuurlijke gezondheid – Marianne Meijer en Leo Huijsen – Homeovisie – Alkmaar - 1991

Reageer op het artikel "Vrouw en voeding: maaltijdschijf"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!