InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zin of onzin van voedingssupplementen

Zin of onzin van voedingssupplementen

Veel mensen weten niet of ze de vitaminen en mineralen wel nodig hebben die zij als voedingssupplement dagelijks trouw slikken. Ze vergeten dat we met de juiste voeding alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgen. Heel vaak wordt - wellicht onnodig - al snel een bedrag van meer dan 80,00 per maand uitgegeven voor supplementen zoals vitaminen, mineralen, anti-oxidanten, omega-vetzuren enz. .

Supplement

Het woord supplement komt van het Latijnse supplementum, dat aanvulling betekent. Voedingssupplement is dus een aanvulling op (een mogelijk tekort) van voeding.

Voedingssupplementen nodig?

De voedingssupplementen die we bij warenhuis, supermarkt of drogist tegen een schappelijke prijs kunnen kopen zijn vaak van een dusdanige samenstelling dat ze niet of veel minder gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Het gevolg daarvan is dat het vaak onverteerd door het lichaam weer wordt afgevoerd en dat de gebruiker van de supplementen in feite bezig is om vrij 'dure' plas en ontlasting te fabriceren. Wil iemand toch een voedingssupplement gebruiken, dan is het aan te raden om het middel te nemen in de meest natuurlijke vorm, zodat het goed opgenomen kan worden in het lichaam. Het gevolg van een supplement in de meest natuurlijke vorm is dat met veel minder milligram per tablet of capsule een beter resultaat behaald kan worden.

Conclusie:

Gesteld kan worden dat noch mineralen, noch vitaminen of anti-oxidanten enz. nodig zijn, mits men:
  • in balans is;
  • goede, verse voeding eet.

Opmerking

Veel mensen die niet in balans zijn, hebben (tijdelijk) wel voedingssupplementen nodig. Dat zelfde geldt ook voor zwangere en borstvoeding gevende vrouwen, chronisch zieken, ouderen en diegenen, die geen goede en verse voeding eten.

Gevolg van intensieve landbouw

Enige jaren geleden heeft een Duits onderzoek aangetoond dat in de groentes en fruit van de supermarkt na verloop van tijd substantieel minder vitaminen en mineralen zaten. Vaak ging het in dat geval over een percentage tot 82 procent minder aan deze voedingsstoffen. Dit is vooral het gevolg van intensieve landbouw. In Nederland kampt de landbouwgrond met een groot tekort aan selenium. Selenium is een essentiële voedingsstof, die vooral werkzaam is in de lever. Het zorgt voor een goede werking van de schildklier. Hier uit volgt dat wat niet in de grond zit ook niet in de voeding terecht kan komen en dat leidt weer tot een tekort aan dergelijke voedingsstoffen.

Biologische producten

In de regel bevatten biologische groenten en biologisch fruit veel meer vitaminen en mineralen. Daarnaast hebben biologische producten minder last van belasting door (kunstmatige) groei- en bestrijdingsmiddelen, terwijl bestrijdingsmiddelen ook niet goed voor de mens zijn.

Baat het niet, schaadt het dan ook niet?

Een Nederlands gezegde luidt: "Baat het niet, het schaadt ook niet". Veel mensen geloven dat een voedingssupplement geen kwaad kan. Toch is dat niet helemaal waar. Wel is het zo dat alles wat in water opgelost kan worden bij een teveel ervan gewoon uitgeplast zal worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor vitamine C. Andere vitaminen echter worden opgenomen in het vetweefsel van het lichaam. Een teveel aan vitamine A kan bij langdurig gebruik leiden tot onder meer:
  • gebrek aan eetlust;
  • verminderd gezichtsvermogen;
  • hoofdpijn;
  • misselijkheid;
  • vermoeidheid;
  • duizeligheid;
  • spierpijn;
  • oogafwijkingen;
  • haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid.

Het principe: "baat het niet, het schaadt ook niet", klopt in dit geval dus niet.

Goede voeding

Goede voeding is:
  • vers;
  • liefst biologisch-dynamisch of in ieder geval van minder intentief gebruikte landbouwgrond;
  • afkomstig uit de eigen regio;
  • de voeding van het seizoen. Dat betekent voor het Nederlandse klimaat: in de winter en in de herfst meer knollen en kolen en juist minder sla en tomaten uit een ver land of uit een kas. Het gaat dan om groenten en fruit van de volle grond, die de kans krijgen om te rijpen in de zon en dus niet onrijp op transport worden gezet om vervolgens in de supermarkt of thuis te moeten narijpen.

Dergelijke groenten en fruit bevatten al het goede van de natuur. Dus: eten van het seizoen en het liefst eveneens uit de eigen landstreek is het beste. In de zomer bevatten zongerijpte groenten en fruit veel meer dan dat wat is opgeslagen in pak- en koelhuizen.

Conclusie:

Koop en eet zongerijpte groenten en fruit en bouw je systeem op om in de winter voldoende weerstand te hebben. Eet ook vers. Snij je eigen groenten en schil je eigen fruit. Alle voorverpakte en voorgesneden groenten bevat echt veel minder vitaminen en mineralen dan wanneer je het zelf bereidt vlak voordat je gaat eten.

Opmerking

Vers betekent ook geen restjes bewaren en weer opbakken of koken. Want later opbakken of koken houdt in dat bij (her)verhitten de vitaminen en mineralen vervliegen. Eet ook afwisselend en niet teveel hetzelfde. Hoe dichter je bij het oorspronkelijke product blijft, des te beter het is.
© 2011 - 2019 Emfkruyssen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen PaardVoedingssupplementen PaardOm de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplem…
Het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischHet verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischEr is een verschil tussen biologische landbouw en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamisch is veel gezonder.…
Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Op biologische producten in een biologische winkel of supermarkt staat vaak een eko keurmerk. Soms staan er zelfs meerde…
Biologische voeding door de ogen van een diëtistBiologische voeding door de ogen van een diëtistBiologisch voeding springt als paddenstoelen uit de grond; natuurlijk wel biologische paddenstoelen. In steeds meer supe…
Bronnen en referenties
  • Complementair therapeut An-Akh Zaldoc: 'suppletie'.

Reageer op het artikel "Zin of onzin van voedingssupplementen"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 07-04-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!