InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?

Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?

Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal? Op biologische producten in een biologische winkel of supermarkt staat vaak een eko keurmerk. Soms staan er zelfs meerdere keurmerken op de verpakking. Welke keurmerken voor biologische producten komen het meest voor en wat betekenen ze precies? Wat is het verschil tussen de verschillende keurmerken? Bestaat er een speciaal keurmerk voor biologisch vlees, biologische kleding en natuurlijke cosmetica? En wat is een eco certificaat?

Internationaal biologisch keurmerk

Voor biologische landbouwproducten en biologische voeding bestaat het Europees biologisch keurmerk. Het betekent dat niet alleen de boer of tuinder, maar ook de productie- en verwerkingsbedrijven, verpakkings- en opslagbedrijven, importeurs en groot- en detailhandels die de producten verhandelen voldoen aan Europese wet- en regelgeving voor biologische producten. Alleen winkels die verpakte producten rechtstreeks aan de eindconsument verkopen, hoeven niet aan de regelgeving te voldoen.
In Nederland wordt de controle uitgevoerd door de inspectie en certificatie-instantie voor biologische producten Skal in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Op biologische voedingsmiddelen die door Skal zijn gecontroleerd, staat een groen blaadje van sterren. Voor natuurlijke cosmetica bestaat het internationale keurmerk NaTrue en voor biologische non-food producten en diensten, zoals kleding en schoonmaakmiddelen, bestaat het EU Ecolabel.

EKO-keurmerk

Het EKO-keumerk is een Nederlands keurmerk voor biologische voeding en landbouwproducten. Het keurmerk is bedoeld als aanvulling op het Europees biologisch keurmerk. De betekenis van het eko keurmerk is dat het product niet alleen afkomstig is van de biologische landbouw, maar dat ze van een producent, handelaar of boer komen die zich extra inspant voor duurzaamheid. Dat betekent ook respectvol zaken doen, transparante ketens, klimaatneutraal produceren, hernieuwbare verpakkingen of maatschappelijke betrokkenheid tonen. De EKO-code, die biologische boeren samen met Stichting EKO-keurmerk hebben opgesteld, helpt bedrijven om hun duurzaamheidsstatus vast te stellen en te kijken waar ze verbeteringen kunnen en willen doorvoeren. De eko producten die volgens de standaarden van het EKO-keurmerk worden geproduceerd, zijn te herkennen aan het zwarte-witte eko logo. De controle is in handen van de inspectie en certificatie-instantie voor biologische producten Skal.
Er bestaat ook een EKO-keurmerk Horeca voor restaurants, keukens en cateringbedrijven die biologische producten inkopen en een EKO-keurmerk Winkels voor biologische winkels waarvan het assortiment voor meer dan 90% biologisch gecertificeerd is en die zich extra inspannen voor duurzaamheid.

Ecocert keurmerk

Het Ecocert keurmerk is een Frans keurmerk voor biologische voeding, biologische kleding en natuurlijke cosmetica. De betekenis van dit eco keurmerk is hetzelfde als het Europees biologisch keurmerk en het Nederlandse EKO-keurmerk. Het staat soms samen met deze keurmerken op biologische producten in een biologische winkel of supermarkt.

Soil Association keurmerk

Soil Association is een Engels keurmerk voor biologisch eten, biologische kleding en biologische gezondheids- en cosmeticaproducten. Gezondheidsproducten zijn producten in een farmaceutische vorm en met een farmaceutisch uiterlijk, zoals voedingssupplementen. De betekenis van dit eco keurmerk is hetzelfde als het Europees biologisch keurmerk en het Nederlandse EKO-keurmerk. Net zoals het EKO-keurmerk gaat Soil Association verder dan de Europese regels. Zo heeft de keurmerkinstantie regels voor dierwelzijn en natuurbehoud. Het keurmerk staat soms samen met het Europees biologisch keurmerk en het EKO-keurmerk op biologische producten.

Bio-garantielabel

Bio-garantielabel is een Belgisch keurmerk voor producten uit de biologische landbouw. Het keurmerk staat voor hetzelfde als het Europees biologisch keurmerk. Je ziet dit keurmerk soms samen met het Europees biologisch keurmerk op biologische producten in de supermarkt of natuurvoedingswinkel.

Bio-Siegel

Bio-Siegel is een Duits eko keurmerk dat wordt gebruikt op producten uit de biologische landbouw. De eisen zijn grotendeels vergelijkbaar met het Europees biologisch keurmerk. Je vindt dit bio keurmerk soms samen met het Europees biologisch label op biologische producten in natuurvoedingswinkels en in supermarkten.

Agriculture Biologique (AB) keurmerk

Agriculture Biologique (AB) is een keurmerk van de Franse overheid voor biologische landbouw. Het geeft dezelfde garanties als het Europees biologisch keurmerk.

Demeter keurmerk

Het Demeter keurmerk garandeert dat een product afkomstig is van biodynamische landbouwbedrijven en verwerkers. Deze producten voldoen in aan de Europese normen voor biologische landbouw en daarnaast aan de Demeter-normen en -richtlijnen voor biologische dynamische landbouw, zoals het gebruik van preparaten die de vitaliteit van gewassen ondersteunen en het bevorderen van de samenhang tussen bodem, planten, dieren, mensen en omgeving.

Wat is een eco certificaat?

Soms hebben producten geen eko keurmerk, maar bestaat er wel een eco certificaat dat door de verkoper kan worden overlegd. Een eco certificaat betekent dat door een onafhankelijke derde partij is vastgesteld dat een organisatie streeft naar het beheersen en verbeteren van prestaties op milieugebied, zoals het inrichten en verbeteren van een milieumanagementsysteem en CO2 footprinting. Hiervoor zijn binnen ISO normen opgesteld: de ISO 14000 normen voor milieumanagement.

Bestaat er een keurmerk voor biologisch vlees?

Er bestaat geen speciaal keurmerk voor biologisch vlees. Biologisch vlees is in de winkel herkenbaar aan het Europees biologisch keurmerk, het EKO keurmerk of het Demeter keurmerk.
© 2015 - 2019 Annemiekkrogt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde melk, Biologisch melkGezonde melk, Biologisch melkDat biologische voeding gezonder is dan gewone voeding is vooralsnog niet wetenschappelijk bewezen. Een uitzondering gel…
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischHet verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischEr is een verschil tussen biologische landbouw en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamisch is veel gezonder.…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
Bronnen en referenties
  • http://www.eko-keurmerk.nl/, bezocht op 26 juli 2015
  • http://www.skal.nl/, bezocht op 26 juli 2015
  • http://keurmerken.milieucentraal.nl/keurmerken/inhoud/voeding/overig/ecocert, bezocht op 26 juli 2015
  • http://www.allesduurzaam.nl/keurmerken/keurmerken_item/t/ecocert, bezocht op 26 juli 2015
  • http://www.factorinfinity.com/nl/profiel/eco-certificaten, bezocht op 26 juli 2015
  • http://neprofarm.nl/zelfzorg/zelfzorgproducten/gezondheidsproducten/, bezocht op 26 juli 2015
  • http://www.stichtingdemeter.nl/demeter/demeter-keurmerk/, bezocht op 26 juli 2015
  • http://www.voedingswaar.nl/eko.htm, bezocht op 26 juli 2015

Reageer op het artikel "Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?"

Infoteur: Annemiekkrogt
Laatste update: 25-11-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!