InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmetica

Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmetica

Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmetica NaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, waren daar tot voor kort niet zo zeker van. Er was namelijk geen wet die bepaalde welke ingrediënten natuurlijke cosmeticaproducten moesten bevatten. Met het NaTrue kenmerk kan iedereen nu wel zien wat er in een product zit. NaTrue is een garantie dat cosmetica echt natuurlijk is.

Geen eenduidigheid in regelgeving natuurlijke cosmetica

Voorheen waren er best veel spelers op de markt die beweerden dat zij pure natuurlijke cosmetica verkochten. Allemaal hanteerden ze daarvoor echter andere regels en eigenlijk was er dus geen peil op te trekken wat nu wel natuurlijk was en wat niet. Het NaTrue keurmerk, een internationaal keurmerk met strenge criteria zorgt nu wel voor duidelijkheid.

NaTrue: Voor alle cosmetica producten andere eisen

In het NaTru keurmerk is een onderscheid gemaakt in de verschillende producten. Voor elk cosmeticaproduct is aangegeven wat er in mag zitten om als natuurlijk te worden beschouwd. Voor zeep zijn de eisen bijvoorbeeld heel anders dan voor deodorant of voor parfum.

Sterren geven aan hoe natuurlijk iets is

NaTru heeft bovendien een sterrensysteem ingevoerd. Deze sterren staan voor de mate waarin er biologische ingrediënten zijn verwerkt in het product. Een natuurlijk product kan één, twee, of drie sterren krijgen.

Verklaring sterren NaTrue

  • 1 ster: Deze natuurlijke cosmetica bevat alleen maar natuurlijke en natuurverwante ingrediënten die volgens zeer strikte normen zijn vastgelegd.
  • 2 sterren: Deze natuurlijke cosmetica bevat gedeeltelijk biologische ingrediënten. Om aan deze sterrenstatus te komen moet er minimaal 70 procent aan biologische ingrediënten in het product te vinden zijn.
  • 3 sterren: Deze biologische cosmetica bevatten maar liefst 95 procent aan biologische ingrediënten.

Nog niet alle natuurlijke cosmetica heeft het NaTrue keurmerk

Wie cosmetica koopt kan overigens nog niet verwachten dat alle merken al voorzien zijn van het keurmerk. Veel bedrijven die natuurlijke cosmetica produceren hebben een aanvraag ingediend, maar die zijn nog niet allemaal gekeurd. In februari 2009 lagen de eerste gecertificeerde producten in de schappen en sinds die tijd zijn er veel artikelen bijgekomen met het keurmerk. Ook zullen er merken zijn die het keurmerk niet krijgen omdat ze niet voldoen aan de eisen.

De voordelen van natuurlijke cosmetica

In natuurlijke cosmetica worden geen stoffen gebruikt die de huid kunnen irriteren of beschadigen (tenzij iemand allergisch is voor die stof). De huid heeft die natuurlijke elementen nodig. Het is ten slotte het grootste orgaan dat de mens heeft en als dat niet meer functioneert, ontstaan er enorme problemen. De menselijke huid scheidt haar af van de rest van de wereld, maar is wel heel erg in contact met die buitenwereld die vaak veel schadelijke stoffen bevat en die de huid opneemt. De ademende huid doet veel goed werk en scheidt zaken af die niet goed voor de mens zijn. Een gezonde huid is dan dus ook van wereldbelang. De huid verzorgen met pure en zoveel mogelijk biologische producten kan daartoe bijdragen.

NaTrue in plaats van het BDIH keurmerk

NaTrue komt in plaats van het tot nu toe gebruikte BDIH keurmerk.

Meer informatie over NaTrue

Meer informatie over het keurmerk NaTrue is te vinden op de website: NaTrue

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De hype van natuurlijke cosmeticaDe hype van natuurlijke cosmeticaDe aandacht voor natuurlijke producten neemt toe en dat zie je steeds vaker terug in de winkels: biologisch eten, superf…
Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Op biologische producten in een biologische winkel of supermarkt staat vaak een eko keurmerk. Soms staan er zelfs meerde…
Natuurlijke cosmeticaNatuurlijke cosmeticaDat er in Europa niet meer op dieren getest mag worden, was destijds een mooi overwinning. Alleen is dat niet genoeg om…
Hoe groen is “groene cosmetica”?Hoe groen is “groene cosmetica”?Langzaam maar zeker gaan steeds cosmeticahuizen over op groene lijnen. Nu nog naast de traditionele cosmetica, maar aang…
Dr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDe verzorgingsproducten van Dr. Hauschka Cosmetica omvatten producten voor gezicht, lichaam, mond en lippen, haren, bene…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmetica"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-04-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsverzorging
Schrijf mee!