InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe groen is “groene cosmetica”?

Hoe groen is “groene cosmetica”?

Hoe groen is “groene cosmetica”? Langzaam maar zeker gaan steeds cosmeticahuizen over op groene lijnen. Nu nog naast de traditionele cosmetica, maar aangezien er steeds meer vraag naar is, zullen ze enig moment wel moeten. Maar hoe groen is die groene cosmetica eigenlijk?

Natuurlijke ingrediënten?

Het lastige hieraan is dat we vaak te weinig kennis van zaken hebben de etiketten goed te kunnen lezen. Cosmetische producten mogen al de naam “groene cosmetica” dragen als er maar een natuurlijke grondstof in verwerkt is.

Helemaal uitsluiten als je een product koopt is lastig, maar er zijn wel een aantal grondstoffen die vermeden moeten worden als je op zoek bent naar puur natuurlijke cosmetica. Een opsomming van een aantal veel voorkomende:

  • Synthetische emulgatoren, is meng- en bindmiddel, zoals Polysorbate of PEG
  • Synthetische conserveringsmiddelen zoals Phenol verbindingen, chloor verbindingen of tricloson
  • Synthetische toevoegingen Propylene glycol, MEA of Carbomeren
  • Synthetische oliën zoals Paraffine of Vaseline

Is niet groen slecht?

Nee, niet direct. De traditionele cosmetica wordt ruim getest en zal geen levensbedreigende taferelen opleveren. Hoewel het duidelijk afneemt wordt er nog steeds op dieren getest. Los van wel of niet groen, is het eigenlijk niet meer acceptabel dat dieren stoffen ingespoten of opgesmeerd krijgen voor onze huid of haren.

De cosmeticahuizen die geen dieren meer gebruiken in de laboratoria maken dit doorgaans bekend. Hetzij vanuit commerciële overwegingen, hetzij vanuit solidariteit met organisaties die strijden tegen dierproeven.

Vetmantel

Waakzaamheid met betrekking tot de huid is wel belangrijk. De vetmantel van de huid is belangrijk voor het gezond en vitaal houden van ons grootste orgaan.
Verschillende onnatuurlijke stoffen worden nog steeds gebruikt maar sluiten de huid (poriën) min of meer af, daar zijn we ons meestal niet bewust van. De aanmaak van nieuw huidvet kan hierdoor verstoord worden. Om dit op te lossen gaan we weer smeren en worden er weer andere onnatuurlijke stoffen gebruikt. Dit maakt de huid wel vet maar laat de natuurlijke werking van de huid niet zijn werk doen.
Paraffine is bijvoorbeeld zo’n stof die voor de huid verslavend kan werken om de huid maar glad en soepel te houden. Maar de huid doet dan niet wat de natuur met de huid moet doen, maar wordt kunstmatig glad en soepel gehouden.

Informatie

Zoek bij twijfel zaken op via internet of vraag het desgewenst bij de huisarts na. Verschillende schoonheidsspecialisten zijn gespecialiseerd in groene cosmetica en kunnen je ook informeren. Slechts weinig parfumerieën hebben personeel in huis die hier uitleg over kunnen geven. Deze krijgen vaak alleen de informatie van de betreffende fabrikant mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke cosmeticaNatuurlijke cosmeticaDat er in Europa niet meer op dieren getest mag worden, was destijds een mooi overwinning. Alleen is dat niet genoeg om…
Dr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDe verzorgingsproducten van Dr. Hauschka Cosmetica omvatten producten voor gezicht, lichaam, mond en lippen, haren, bene…
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Het succes van Yves RocherHet succes van Yves RocherYves Rocher is één van de succesvolste cosmetica leveranciers. Yves Rocher is al jaren een begrip voor vele vrouwen in N…
De hype van natuurlijke cosmeticaDe hype van natuurlijke cosmeticaDe aandacht voor natuurlijke producten neemt toe en dat zie je steeds vaker terug in de winkels: biologisch eten, superf…

Reageer op het artikel "Hoe groen is “groene cosmetica”?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-01-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!