Natuurlijke cosmetica
Dat er in Europa niet meer op dieren getest mag worden, was destijds een mooi overwinning. Alleen is dat niet genoeg om een product “groen” te mogen noemen … en terecht. Maar we willen alles biologisch, zo natuurlijk mogelijk en dus mag de cosmetica hier niet ontbreken. We zijn het beeld van de geitenwollensok voorbij en willen graag ook onze cosmetica groen.
Wat is groene cosmetica?
Waar we het over hebben is dat alle ingrediënten in de cosmetica natuurlijk in basis zijn en niet synthetisch. Want synthetische materialen zijn gefabriceerd door te mens, wat het overigens niet direct slechter maakt. Allergieën kunnen net zo hard bij natuurlijke ingrediënten de kop op steken als bij synthetische.
Het lastige bij groene cosmetica is dat er geen wettelijke bepalingen zijn waar een product aan moet voldoen om het predicaat “groen” mee te krijgen. De mens zou de mens niet zijn als daar geen ge- of misschien wel misbruik van gemaakt zou worden. Aangezien de meeste consumenten niet de kennis hebben om alle ingrediënten op een verpakking te doorgronden, is het dus mogelijk om de consument om de tuin te leiden. De verpakking doet vermoeden of zegt expliciet dat het ”groen” is en dus koopt menig man of vrouw een groen cosmeticaproduct wat helemaal niet echt groen is. Maar het maakt het product populairder, duurder of is goed voor het imago van het merk. Noem de argumenten maar op.
Voor enige zekerheid moet je naar een partij die heel sterk keurt op “groen” en dat is NATRUE. Als dit op de verpakking staat moet je er vanuit kunnen gaan dat het ook echt groen is. NATRUE gaat zover dat men een onderscheid maakt in de verschillende producten. Voor ieder product is aangegeven wat er in mag zitten wil het als “natuurlijk” betiteld worden.
Labels als BDIH en ECOCERT zijn wel overwegend groen, maar laten in zeer beperkte mate nog wel eens synthetische middelen toe.
Extra
Sommige merken doen zelfs net dat beetje meer. Zo’n merk is Aveda, want behalve natuurlijke producten worden de producten gemaakt in een fabriek die op windenergie draait en de bedrijfskeuken levert alleen organische maaltijden.
“The most beautiful makeup of a woman is passion. But cosmetics are easier to buy.” Yves Saint-Laurent
Houdbaarheid?
Het is zo dat de houdbaarheid van natuurlijke cosmetica net even wat korter is dan de “normale” cosmetica. In de normale cosmetica zitten synthetische middelen die de houdbaar verlengen, maar dat kan natuurlijk niet bij groene cosmetica.
Een uitzondering op die regel zijn de producten van Dr. Alkaitis. In zijn concept heeft hij de juiste mix van plantdelen en extracten gevonden, om het product wel langer houdbaar te laten zijn. Je kunt bij deze producten uitgaan van zo’n 1,5 jaar houdbaarheid. De meeste producten zijn dan al lang op.
Als je van normale cosmetica overgaat op groene cosmetica, is het goed te kijken naar je winkelgewoonten. Als je een aanbieding ziet en je koopt er normaal flink wat van in, dan is dat niet zo’n probleem. Echter, op groene cosmetica staat een vervaldatum … zorg dat je je daar ook aan houdt en leg dus geen voorraad aan.
Zaligmakend?
Is groene cosmetica zaligmakend? Nee, want er is al eerder aangegeven dat je met groene cosmetica ook last van bijvoorbeeld allergieën kunt krijgen. Dit is niet anders dan bij merken die synthetische stoffen gebruiken. Wel is het zo dat er verschillende onderzoeken zijn gedaan naar verschillen op dit vlak en de hoeveelheid opspelende allergieën bij mensen die natuurlijke cosmetica gebruiken is beduidend minder. Bijna de helft, om precies te zijn.
Maar veel mensen gaan uit principe over op natuurlijke cosmetica en daarnaast is de groep groeiende die alles zoveel als mogelijk natuurlijk wil. Kleding, schoenen, voeding … en dan kan cosmetica niet ontbreken.
Kosten
De kosten van groene cosmetica liggen niet echt hoger dan de betere normale merken. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Wel uitkijken als je van een bepaald product maar weinig gebruikt. Door de kortere houdbaarheid, zou je en product dan mogelijk half vol al weg moeten gooien.
Tot slot
Uit principe, om een standpunt te maken of omdat je lichaam er beter op reageert … iedereen heeft zij zijn/haar eigen beweegredenen om aan de groene cosmetica te gaan. Respecteer waarom iemand het wel doet en waarom iemand er geen gebruik van wil maken.