InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen

Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen

Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen Suiker blijkt in veel onderzoeken bij overmatig gebruik ongezond te zijn. Daarom zijn er veel alternatieven voor suiker zoals stevia, aspartaam en ook sucralose. Maar is sucralose dan wel gezond? Of zijn er bijwerkingen en is sucralose eigenlijk gevaarlijk voor de gezondheid? Aangezien sucralose een E-nummer is gaan er veel spookverhalen rond die niet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Aan de andere kant moet men uitkijken bij het gebruik van synthetische zoetstoffen. Daarom gaan we op basis van wetenschappelijk onderzoek op zoek naar het antwoord op de vragen: wat is sucralose, waar kan je sucralose vinden en is sucralose gezond of ongezond?

Wat is sucralose?

Sucralose is een zoetstof waarmee vaak suiker vervangen wordt. Soortgelijke zoetstoffen zijn aspartaam en sacharine. Het grootste gedeelte van de sucralose wordt na inname meestal niet verteerd door het lichaam waardoor er geen calorieën worden opgenomen. Daarom is het dan ook populair onder mannen en vrouwen die willen afvallen en worden drankjes voor deze doelgroep verrijkt met deze zoetstoef. Sucralose is 320 a 1000 keer zo zoet als sucrose (tafelsuiker). Als E-nummer staat het bekend als E955. Sucralose wordt gemaakt door suiker met chloor te laten reageren.

Waar kan je surcralose vinden?

Sucralose is een zoetstoef die vaak in plaats van suiker wordt gebruikt. Zo is sucralose vaak in zoete ''light''-dranken te vinden. Vaak worden deze dranken gepromoot als suikerloos of als caloriearm. Ook kan het gevonden worden in verschillende soorten snoep en mueslirepen.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van sucralose?

Suiker is een voedingsmiddel dat zeer schadelijk is voor de gezondheid. Het kan stress veroorzaken, is slecht voor het hart en met name schadelijk voor kinderen. Veel mensen zijn echter gehecht aan de zoete smaak die suiker teweegbrengt en daarom keert men massaal naar alternatieve zoetstoffen als stevia, aspartaam en sucralose. Sucralose zorgt ervoor dat je nog steeds zoete drank en voedsel kan eten terwijl er geen calorieën worden opgenomen. Daarnaast heeft het geen effect op de suikerspiegel en zullen daardoor de nadelen op het hart, stresshormoonafgifte en insulineniveaus. Hierdoor is de kans op diabetes en hart- en vaatziekten veel kleiner dan bij suikerconsumptie.

Door de Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration) is er een onderzoek uitgevoerd waarin gezocht werd naar eventuele giftige eigenschappen van sucralose. Er werd nauwelijks iets gevonden en er werd geconcludeerd dat sucralose veilig is voor consumptie:

"In determining the safety of sucralose, the FDA reviewed data from more than 110 studies in humans and animals. Many of the studies were designed to identify possible toxic effects, including carcinogenic, reproductive, and neurological effects. No such effects were found, and FDA's approval is based on the finding that sucralose is safe for human consumption."

Bijwerkingen en risico's

Nader onderzoek heeft echter wel gezondheidsnadelen gevonden. Zo vermeldt het Journal of Toxicology and Environmental Health onder andere de volgende gezondheidsrisico's:
  • Sucralose blijkt toch effect te hebben op insuline-afgifte. Deze wordt gestimuleerd door smaakreceptoren in de mond waardoor het lijkt alsof er gewoon suiker wordt geconsumeerd. Dit kan er voor zorgen dat er suiker wordt vrijgemaakt in de lever waardoor sucralose indirect toch invloed heeft op de suikerspiegel
  • Sucralose blijkt nadelige invloeden te hebben op verschillende bacteriën in de mond en in de darmen.
  • Sucralose is mogelijk giftig wanneer er mee gebakken en gekookt wordt

Conclusie: gezond of ongezond?

Het onderzoek naar sucralose duidt op enkele bijwerkingen. De bijwerkingen zijn echter vele male minder ernstig dan die van suiker. Wat we allereerst kunnen concluderen is dat sucralose als vervanging van suiker een gezondere keuze is. Dit hoeft echter niet te betekenen dat sucralose op zich gezond is. Er is nog te weinig onderzoek gedaan over sucralose. Door slimme marketing wordt er echter snel overgegaan op de massaconsumptie van dergelijke voedingsmiddelen zonder dat men precies weet wat de nadelen kunnen zijn. Over het algemeen kan men dus aannemen dat sucralose veiliger is dan suiker. Tegelijkertijd is het ook niet de bedoeling om te veel synthetische zoetstoffen te consumeren en is het ook een oplossing om voornamelijk natuurlijke zoetstoffen als stevia of fruit te gebruiken in het dagelijkse dieet.

Lees verder

© 2014 - 2017 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is zoetstof gezonder dan suiker?Is zoetstof gezonder dan suiker?Mensen die minder suiker willen eten voor hun gezondheid of omdat je willen afvallen, vervangen de suiker in hun eten en…
Stevia; een gezond alternatief voor suikerStevia; een gezond alternatief voor suikerSteeds vaker is te lezen over de nadelige gevolgen van suiker (verslavend, dikmakend). Gelukkig is er een gezond alterna…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Bronnen en referenties
  • http://www.prevention.com/food/healthy-eating-tips/health-risks-sucralose
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/262475.php
  • Susan S. Schiffman, Kristina I. Rother. Sucralose, A Synthetic Organochlorine Sweetener: Overview Of Biological Issues. Journal of Toxicology and Environmental Health, Part B, 2013; 16 (7): 399 DOI:
  • http://www.fda.gov/ohrms/dockets/98fr/040398a.pdf
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856475/

Reageer op het artikel "Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen"

Reacties

Paul, 11-04-2017 21:17 #6
Stevia is inderdaad erg gezond: sarcasme modus aan. Wanneer ik iets drink met stevia erin, spelen mijn darmen gelijk het Wilhelmus. U kunt dus over het algemeen ''aannemen'', dat ik gelijk aan de dunne ben. Om maar eens een term uit het verhaal over sucralose hierboven te gebruiken.

Bem, 03-01-2017 04:18 #5
Te veel suiker heeft een nadelig effect op de gezondheid. Daarmee worden we helemaal plat gebombardeerd. Maar roepen dat synthetische zoetstoffen gezonder zijn dan suikers zonder gedegen onderzoek vind ik een gevaarlijke stelling.

Arina, 30-07-2016 23:55 #4
Er staat hier niet veel over bijwerkingen van sucralose, maar toch denk ik dat deze er zijn.
Ik heb het gevoel dat wanneer ik zoetstoffen gebruik dat dit gevolgen heeft in mijn spieren. Symptomen als stijfheid nemen dan enorm toe. Wie kan mij dat bevestigingen en heeft hier ook ervaringen mee?

Veronica, 24-06-2016 11:58 #3
Stevia is de natuurlijkste zoetstof maar heeft een bijsmaak, het is wel lekker in de thee, maar niet bv in koffie. Ik gebruik dan suclarose. Over aspartaam hoor ik nadelige bijwerkingen, geldt dit ook voor suclarose?

Karin, 20-10-2015 17:06 #2
Suiker is idd niet gezond, dat is algemeen bekend. Zoetstoffen vervangen suiker. Stevia is daarvoor de 'gezondste' vervanger. Maar waarom heeft deze zoetstof een bittere nasmaak? Dat is voor mij een reden om gewone zoetstoffen te gebruiken. En wanneer, bij gebruik van hoeveel zoetjes per dag, is zoetstof schadelijk? Ik gebruik gemiddeld 3 sucralose zoetjes per dag.

Margot, 04-06-2015 12:55 #1
Suiker is per definitie ongezond? 'Suiker is een voedingsmiddel dat zeer schadelijk is voor de gezondheid. Het kan stress veroorzaken, is slecht voor het hart en met name schadelijk voor kinderen.' Waar komt deze informatie vandaan?
Waarop is de conclusie 'Over het algemeen kan men dus aannemen dat sucralose veiliger is dan suiker' gebaseerd? Welke onderzoeken?

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 05-03-2017
Subrubriek: Dieet
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!