InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingen

De gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingen

De gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingen Is spirulina nou echt gezond of is het allemaal een mythe? Als voedingsmiddelen verkocht worden als superfoods moet er altijd een belletje gaan rinkelen. Superfoods betekenen bijna altijd drie dingen: het product is duur, er zit een enorme marketingcampagne achter en de gezondheidsvoordelen worden overdreven. Bij spirulina is dit allemaal van toepassing. Daarnaast kunnen er ook gevaren achter de zogenaamd gezonde producten schuilen. In spirulina zijn zo giftige stoffen en metalen te vinden, overmatig gebruik kan leiden tot verschillende soorten ziekten en kwalen. Dit kan voorkomen worden door een bewust gebruik van spirulina.

Inhoudsopgave

Hoe wordt spirulina gepromoot?

Samen met chlorella en andere blauwe en groene algen wordt spirulina verkocht als superfood. Men zegt dat het ziekten kan voorkomen, kinderen kan helpen met autisme en als vitaminesupplement kan dienen. Er zit inderdaad een hoge concentratie aan vitamine A en B in spirulina. Daarnaast bevat het een paar essentiële vetzuren en bèta caroteen. Er kleven echter heel wat andere gezondheidsnadelen aan het gebruik van spirulina.

Spirulina en gevaar voor de cellen

Regelmatig gebruik is slecht voor de cellen. In een studie ''Toxicology and Applied Pharmacology'' uit 2011 zijn ontdekkingen gedaan dat er cytoxins inzitten. Deze zijn schadelijk voor de cellen. Daarnaast zetten wetenschappers in dit onderzoek vraagtekens achter de hoge voedingswaarde. Het volgende citaat is uit dit onderzoek (bron: sciencedirect)
''However, extracts from all products were cytotoxic. In light of the findings, the distribution and commercial sale of Aph. flos-aquae products, whether pure or mixed formulations, for human consumption appear highly questionable.''

Zware metalen

Alle voedingsmiddelen die in water worden verbouwd absorberen zware metalen zoals lood en kwik. Spirulina kan te hoge concentraties van deze metalen bevatten. Onderzoeken suggereren dat deze dichtheid van zware metalen in supplementen als spirulina met de jaren is afgenomen maar hier is weinig nader onderzoek naar gedaan. Daarnaast kan je de aanwezigheid van zware metalen niet van het etiket aflezen. Door de grote distributie is dit lastig te controleren, vooral als de spirulina al verwerkt zit in supplementen.

Microcystine

Microcystine zijn aminozuren die giftig kunnen zijn voor je lever wanneer je er te veel van inneemt. Microcystine komt ook voor in blauwalgen en dus ook in spirulina. Overmatig gebruik kan erg slecht zijn voor de gezondheid, mycrocystine kan zo ook kanker veroorzaken. In sommige staten in Amerika zoals Oregon is er zelfs een limiet ingesteld op de maximale concentratie aan microcystines in voedingsmiddelen. Men moet vooral oppassen met kinderen, aangezien zij in hun ontwikkeling nog extra gevoelig zijn voor giftige stoffen. Omdat spirulina gepromoot wordt als een heler tegen autisme zullen veel mensen dit mogelijk giftige stofje dagelijks aan hun kinderen geven. Dit kan echter leiden tot enorme gezondheidsrisico's.

Nierstenen

Er is ook een relatie tussen spirulina en nierstenen. Dit komt door de ''nucleic acids'' volgens de Beth Israel Deaconess Medical Center. Ze creëren bij de stofwisseling ''uric acid.'' Een overschat hiervan kan nierstenen creëren. Als je hier al eerder last van gehad hebt of in een risicogroep hiervoor zit is het niet aan te raden spirulina in te nemen.

Allergieën.

Sommige mensen ervaren allergieën met algen zoals spirulina. Deze allergieën kunnen leiden tot jeuk en irritatie. Echter bij een sterke allergische reacties kan het een slechte invloed hebben op de ademhaling. Met veel superfoods is nog nauwelijks bekend hoeveel mensen een allergische reactie ontwikkelen. Vooral bij voedingsmiddelen die in supplementen in een hoge concentratie worden ingenomen kan de kans op een allergische reactie groter zijn.

Diarree en Maagpijnen

Wanneer er te veel spirulina wordt ingenomen ervaren veel mensen maagproblemen. Onder andere diarree kan hier een resultaat van zijn. De dosering van spirulina is nog niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Hierdoor kan je de doses die op de bijsluiter staan niet altijd vertrouwen. Probeer dan eerst kleine hoeveelheden uit en kijk voornamelijk uit met het voeden van kinderen met spirulina. Kinderen zijn namelijk gevoeliger voor toxische en lichaamsvreemde stoffen.

Afsluitend: Weet waar je spirulina koopt en hoe je het gebruikt

In principe kan spirulina een gezonde toevoeging op het dagelijkse dieet zijn. Spirulina is echter zoals iedere superfood alles behalve essentieel voor een gezond dieet. Probeer voornamelijk suiker en snelle koolhydraten te vermijden en genoeg (goedkope) groenten te eten. Wil je toch spirulina innemen? Gebruik het dan met mate, probeer langzaam de hoeveelheid op te bouwen. Kijk daarnaast uit met kinderen. Wanneer je spirulina koopt kan je het best via een betrouwbare natuurvoedingswinkel kopen en niet via het internet, vooral met het oog op de zware metalen die er mogelijk inzitten. Onthoud: als iets te goed is om waar te zijn is het waarschijnlijk niet waar. Veel superfoods worden dagelijks ontmaskerd nadat consumenten er honderden euro's aan hebben besteed.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep moeheid: Een bekend symptoom bij de Mexicaanse griep is moeheid. Veel zieken voelen zich slap en lustel…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Algen zijn supergoed voor de gezondheid, 100% natuurlijk en zorgen dat ons lichaam weer in optimale conditie komt. Reden…
Blijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
Chlorella, zoetwateralg als supervoedingChlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrij…
Bronnen en referenties
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0041008X12004358
  • http://vitamins.lovetoknow.com/Danger_of_Spirulina
  • http://www.ehow.com/facts_4795482_danger-of-spirulina.html
  • http://www.livestrong.com/article/446006-spirulina-dangers/

Reageer op het artikel "De gevaren van spirulina: kwalen en bijwerkingen"

Reacties

Raoul, 14-01-2019 13:09 #10
Goed artikel, prettig om eens een kritisch(er) geluid te horen over superfoods.

Betreft zware metalen vond ik een wetenschappelijk artikel waarin gesteld wordt:

'Based on this study the concentration of inorganic elements was not found to exceed the present regulation levels, and they can be considered as safe food.'

Bron:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3824145/

Wel denk ik dat het goed is om kritisch te blijven waar spirulina vandaan komt, juist omdat het giftige stoffen en zware metalen opneemt.

René, 15-03-2017 23:16 #9
Vreemd dat verhaal over zware metalen. Heb gehoord dat i.i.g zeewier (dus ook algen?) geen zware metalen etc opslaat? Puur omdat (dierlijk) vet ontbreekt waar giffen zich juist in opslaan…

Ciska, 01-10-2016 14:45 #8
Spirulina is te verkrijgen bij de aldi en is ook biologisch. Het zit in een potje en is in poedervorm gemaakt. Ik neem 's morgens een theelepeltje door de yoghurt en het smaakt niet vies. Na 2 weken merk ik dat ik meer energie heb maar ik zeg erbij dat je ook superfoods met mate moet gebruiken omdat er naast de goede eigenschappen ook vast wel stoffen in zitten die bij overmatig gebruik slecht zijn. Je bent je eigen graadmeter als iets niet goed voelt moet je het niet innemen.

Jannie, 23-05-2016 22:58 #7
Ik gebruik de spirulina van een biologisch merk, lijkt mij dan toch dat er ook geen kwik e.a. rommel inzit? Ze zijn 1000mg per tablet en ik slik er maar 2 op een dag met aanvulling van hoge dosering vit. d en c en vanaf het begin nergens last van gehad, ook voor sommigen wel een lage dosis spirulina maar met de andere vitaminen erbij voel ik me prima wat daarvoor wel anders was, moe. Lusteloos en wat deprie.

Will, 02-05-2016 14:50 #6
Ik gebruik spirulina al jaren, bijna 15 jaar. Kreeg veel energie, het zee algje is volgens mij super gezond. Jammer dat het niet meer te krijgen is, ik stop er nu ook mee, kan niet anders ben nu al moe.

Donny, 07-04-2016 22:35 #5
Zat 4 dagen aan de groene pillen van spirulina, toen kreeg ik de Mexicaanse griep, zit hier een toevalligheidje in? Aangezien spirulina uit Mexico komt?

Petray, 19-04-2015 18:18 #4
Mag ik spirulina gebruiken, aangezien ik bloedverdunners, bloeddrukverlagers, cholesterolverlagers gebruik?

Bob Walberg, 09-01-2015 19:05 #3
Jammer dat van beidde kanten erg ongenuanceerd wordt gesproken over deze soort onderwerpen. De overheid en bedrijven (wat je ook vaak in een noemer kan zetten) willen veel verdienen, dus aan medicijnen maar ook aan natuurproducten. Alles naar de waarde in geld. Aan medicijnen en met name chemo's en cytostatica's word heel erg veel verdiend tot wel 20.000 euro per patiënt. Dus medische bedrijven zullen altijd tegen "natuurlijke" kruiden zijn. Omgekeerd wordt er ook flink verdiend aan reform artikelen en ook daar geld weer hoe meer we verkopen hoe meer geld, en geld is natuurlijk belangrijker dan uw gezondheid.
De waarheid ligt min of meer in het midden. Zo heb ik ook diverse mensen meegemaakt die met chemo's niet beter werden maar met wiet heel snel genezen (niet roken want roken is altijd slecht). En zo zal het ook met chlorella zijn. Het leeft in water dus neemt het natuurlijk ook gifstoffen op. Anderzijds wat je ook koopt in de winkel, er zit altijd troep in en soms ook bewust omdat bedrijven ook liever niet hebben dat mensen te oud worden (ook bedrijven betalen aan de pensioen mee). Ik zeg altijd, kijk eerst naar de ervaringen van anderen, zeker als je dat een langere tijd doet want sommige producten laten pas na langere tijd goede of slechte resultaten zien. Testen of zogenaamde onderzoeken neem ik nooit meer serieus omdat er altijd een (geld) belang aan vastzit.

Anja, 08-12-2014 19:19 #2
Thea, je kunt beter direct stoppen met chlorella want dan is het niet geschikt voor jou. Ik kon er ook niet tegen en anderen die ik er over gehoord heb ook niet. Spirulina daarentegen werkt wel heel goed, ik krijg er veel energie van.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mvg Anja

Thea Kuijpers, 08-12-2014 10:11 #1
Ik gebruik sinds een aantal weken chorella, maar voel mij er niet zo lekker op.Als ik opsta ben ik misselijk heb maagpijn en heb een opgeblazen gevoel heb geen honger maar ik eet wel, en het smaakt me goed.
Ik ben met 3xdaags 2 tabletten begonnen zoals was gezegd.Ik heb ook last van rode ogen.Ik wil ook graag weten of er kwik in chorella zit, want daar ben ik zeer allergisch voor ook voor andere metalen maar weet niet meer waar voor. Al mijn amaalgaan is jaren geleden uit mijn mond gehaald, en voelde me daar een stuk beter door. Ik hoop dat u mij kunt vertellen of ik door kan gaan, of moet stoppen met chorella.
Is spirulina hetzelde? Vr gr Thea kuijpers

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 14-09-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!