InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen na zwangerschap en bevalling

Afvallen na zwangerschap en bevalling

Afvallen na zwangerschap en bevalling Je lichaam is veranderd door je zwangerschap. Nu je moeder bent en je aan je nieuwe levensritme gewend bent wil je nu je buitenkant aanpakken. Je zoekt weer een nieuw evenwicht en wil weer in vorm komen. Hoe pak je dit op een goede manier aan? Met andere woorden: hoe kun je verantwoord afvallen na je zwangerschap? Blijf in ieder geval gezond eten en zoek gezonde recepten met weinig calorieën. Als jij goed in je vel zit kun je ook beter voor je kindje zorgen.

Let op

Bij vragen of zorgen over je lichaam of gezondheid of bij vermoedens van overgewicht is je behandelend arts altijd je eerste aanspreekpunt. Als je net zwanger bent geweest of nog borstvoeding geeft dien je extra voorzichtig te zijn. Dit artikel wil informeren maar is geen vervanging voor advies door een medicus.

Terug naar je oude ik: buikspieroefeningen na bevalling

Na de bevalling moet je lichaam eerst op adem komen. Je moet als het ware weer omschakelen naar je oude ik. Het kan wel een half jaar duren voordat je lichamelijk gezien weer een beetje de oude bent. Verloskundigen houden zelfs als richtsnoer een periode van ongeveer negen maanden aan. Ook al vind je die uitgedijde taille vervelend mag je toch niet te hard van stapel lopen. Door de zwangerschap en bevalling zijn je buikspieren uitgerekt. Je mag niet zomaar beginnen met buikspieroefeningen na de bevalling! Vraag advies bij een deskundige. Die kan voelen of je al aan buikspieroefeningen toe bent. Dit is bij iedere vrouw anders en is afhankelijk van aanleg, eerdere zwangerschappen enzovoorts.

Waarom niet te snel sporten na bevalling

Je buikspieren zijn in verhouding nog erg slap en je bekkenbodemspieren moeten ook weer langzaamaan getraind worden. Als je naar de nagym voor zwangeren gaat zal hier vast wel aandacht aan besteed worden. De instructeur van deze gym kan soms ook voelen of je weer langzaam buikspieroefeningen mag doen. Loop niet te hard van stapel om de kans op blessures te verminderen. Dus niet te snel sporten na de bevalling.

Site van het Voedingcentrum: gezonde recepten met weinig calorieën

Ook al ben je nu veel met je kindje bezig: blijf gezond eten. Wen je niet aan om snel te snacken, want hier ga je achteraf spijt van krijgen. Kijk eens op de site van het Voedingscentrum voor gezonde recepten. Dek de tafel voor jezelf en ga echt voor je maaltijd zitten. Het duurt ongeveer twintig minuten voordat je hersenen het signaal doorgeven dat ze verzadigd zijn. Als je vlug iets naar binnen propt is de kans dus veel groter dat je te veel calorieën tot je neemt. Kauw aandachtig en neem de tijd voor je maaltijd. Dat heb je verdiend. Het is ook in het belang van je kindje dat mamma goed voor zichzelf zorgt. Een moeder die goed in haar vel zit is relaxter. Dat zal je kindje echt wel merken!

Maak een plan van aanpak voor het afvallen en blijf gezond eten

Als je weer enigszins de oude bent kun je een plan van aanpak maken. Wat wil je veranderen? Kies een of twee zaken die je weer in vorm wil krijgen. Denk niet dat je binnen de kortste keren weer je oude figuur terugkrijgt. Dat kan alleen maar op een teleurstelling uitlopen. Blijf wel gezond eten. Ben realistisch: een mens is een gewoontedier. Het duurt ongeveer drie maanden om een slechte gewoonte te veranderen. Dit kost nogal wat energie, dus kies je aandachtsgebieden met zorg! Als je jezelf diep in je hart namelijk zielig vindt, dan heb je veel meer kans dat je het opgeeft.

Wat is je beginsituatie: gewicht, bmi (bmi berekenen) en taille

Het is verraderlijk om je alleen te focussen op je gewicht. Het kan namelijk zo zijn dat je door beweging meer spiermassa opbouwt. Spieren zijn zwaarder dan vetweefsel. De situatie kan zich dan voordoen dat je tailleomvang krimpt, maar dat je dit succes niet waarneemt doordat je je focust op je gewicht en je bmi. Let dus niet alleen op de weegschaal, maar meet je buik, taille en andere belangrijke lichaamsdelen met een centimeter. Op de site van het Voedingscentrum kun je je bmi berekenen. Dan kun je samen met andere richtlijnen die op deze site zien of je inspanningen vruchten afwerpen!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Afvallen na zwangerschap en bevalling"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 19-11-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!