InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Helpt afvallen per e-mail echt?

Helpt afvallen per e-mail echt?

Helpt afvallen per e-mail echt? Veel mensen worstelen met overgewicht. Nu we meer en meer zaken via de computer afhandelen zijn er ook afvalcursussen via de e-mail beschikbaar. Dit kan handig zijn indien u onregelmatige diensten werkt of geen behoefte heeft aan bijeenkomsten buiten de deur. Werkt afvallen per e-mail echter wel?

Let op: overgewicht

Bij vragen of zorgen over uw lichaam of gezondheid of bij vermoedens van overgewicht is uw behandelend arts altijd uw eerste aanspreekpunt. Dit artikel wil informeren maar is geen vervanging voor advies door een medicus.

De expert op voedingsgebied en diëten

Er is tegenwoordig een groot scala aan mensen die zich bezig houden met diëten en voeding. Maar wie is nu eigenlijk het meest geschikt om uw vragen te beantwoorden? De gewichtsconsulent is iemand die een diploma/certificaat heeft gehaald bij een opleidingsinstituut voor de cursus Gewichtsconsulent. Het is niet noodzakelijk een HBO-opleiding te hebben. Een gewichtsconsulent mag mensen met gewichtsproblemen begeleden maar heeft niet noodzakelijk een medische achtergrond. Voedingsdeskundigen en voedingstherapeuten geven ook voedingsadviezen, maar ook zij voeren geen wettelijk beschermde titel. Een diëtist heeft echter minimaal een vierjarige HBO-opleiding doorlopen. Zij zijn niet alleen deskundig op het gebied van voeding (voedingsdeskundige), maar ze zijn ook deskundig op het gebied van diëten. De gevolgde opleiding die recht geeft op de wettelijk erkende titel van diëtist heet Voeding en Diëtetiek.

Groepsbijeenkomsten

U heeft al een grote stap gezet indien u onderkend dat u een gewichtsprobleem heeft. U wil dit probleem aanpakken. Maar wat werkt het best? Nu is het echter zo dat ieder mens zijn persoonlijke voorkeuren heeft. Zo kennen de meeste personen wel de Weight Watchers-aanpak. Deze organisatie biedt een heel scala aan begeleiding aan. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor wekelijkse bijeenkomsten waarbij u discreet wordt gewogen. Iedere week wordt er een ander thema behandeld. Indien u lid bent heeft u ook toegang tot speciale recepten.

Onderzoek naar effectiviteit van e-mailbegeleiding

Onderzoek (zie bronverwijzing) van de universiteit van North Carolina heeft reeds in 2006 aangetoond dat begeleiding via internet effectief kan zijn. Men had bijna tweehonderd mensen in drie groepen verdeeld. Deze groep had een gemiddelde leeftijd van vijftig jaar. De leeftijd varieerde tussen de veertig en zestig jaar en de proefpersonen hadden een BMI tussen de dertig en de zesendertig. De verschillende groepen kregen drie verschillende "behandelingen". Alle deelnemers hadden een centrale voorlichtingsbijeenkomst over afvallen, wat kortingscouponnen en toegang tot een interactieve website. De mensen uit groep 2 en 3 hadden daarnaast toegang tot een elektronische agenda en digitaal prikbord. Groep 2 ontving iedere week geautomatiseerde berichten toegesneden op hun persoonlijke situatie. Groep 3 echter ontving de meest persoonlijke begeleiding. Iedere week stuurde de begeleider een persoonlijke mail met terugkoppeling. Het zal u niet verbazen dat groep 2 en groep 3 het meeste gewicht verloren.

Welke begeleiding gaf het meeste gewichtsverlies op de lange termijn?

Na drie maanden hadden de deelnemers uit groep 2 (geautomatiseerde feedback) een gewichtsverlies van rond de vijf kilogram gerealiseerd. Degenen met de persoonlijke feedback per e-mail hadden rond de zes kilogram verloren. De groep die geen ondersteuning kreeg was slechts drie kilogram aan gewicht kwijt. Na zes maanden hadden de deelnemers in de groep die persoonlijke feedback per mail kreeg rond de zeven kilo verloren. De deelnemers uit groep 2 (de groep met de automatische feedback) was ongeveer vijf kilo lichter. Degenen die geen ondersteuning hadden ontvangen (groep 1) was iets meer dan twee-en-een-halve kilo kwijt. Hieruit kan men concluderen dat ondersteuning op maat door persoonlijke e-mails op de langere termijn het meeste gewichtsverlies bewerkstelligt.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dietistenpraktijkdordrecht.nl/index.php?option=com_content&view=category&id=19&layout=blog&Itemid=23
  • http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=410781
  • http://www.dcn.nu/dedietist/
  • http://www.weightwatchers.nl/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=122638&sc=3002

Reageer op het artikel "Helpt afvallen per e-mail echt?"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 14-11-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!