InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Langzaam afvallen zonder dieet!

Langzaam afvallen zonder dieet!

Langzaam afvallen zonder dieet! Je bent vol goede moed begonnen aan het zoveelste dieet. Je merkt echter bij jezelf dat de vele speciale regels en recepten tegen gaan staan. Sommige programma's werken zelfs met een weekmenu. Je begrijpt wel dat veel koekjes en snoepjes een overmaat aan koolhydraten oplevert en bij overmatige consumptie kan leiden tot overgewicht. Gezonde hapjes zijn beter. Maar een koolhydraatarm dieet is een redelijke omschakeling als je ook nog een gezin hebt. Hoe zorg je ervoor dat je gewoon kunt eten, maar toch blijft afvallen? Je wil gewoon een aantal algemene richtlijnen die je moet volgen om overgewicht te voorkomen.

Bij overgewicht: neem contact op met je arts ga niet zomaar snel afvallen

Bij vragen of zorgen over je lichaam of je gezondheid of bij vermoedens van overgewicht is je behandelend arts altijd je eerste aanspreekpunt. Ga niet snel afvallen. Dit artikel wil informeren maar is geen vervanging voor advies door een medicus.

Eet je afgesporte calorieën er niet weer dubbel en dik aan: neem gezonde hapjes mee

Het is in bijna alle gevallen goed om te bewegen. Twijfel je, neem dan contact op met je behandeld arts. Een valkuil is echter dat je na het sporten denkt dat je weer even over de schreef mag gaan. De met bloed, zweet en tranen verbrande energie wordt er weer dubbel zo hard aan gegeten. Wil je op de lange termijn echt resultaat boeken dan is het belangrijk dat je hier op let. Wees voorbereid: neem gezonde hapjes mee. Een wortel of een appeltje mag echt wel na het sporten. Maar ga zeker niet koffie met gebak eten! De kans is namelijk groot dat je netto calorieënresultaat tegenvalt. Je hebt er dan waarschijnlijk meer calorieën bijgesnoept dan je verbrand hebt. Dus bewegen is goed, maar gebruik deze gezonde gewoonte niet om dan weer onnodig veel te eten.

Afvallen zonder dieet? Bewegen is haast altijd aan te raden

Om op de lange termijn een gezond gewicht te houden is het van belang om te bewegen. Ook als je wil afvallen zonder dieet. Maar bewegen is gewoon ook voor je algehele welbevinden belangrijk. De meeste mensen knappen op van de juiste hoeveelheid beweging. Neem je bewegingspatroon eens onder de loep en probeer leuke, sportieve momenten in je leefpatroon in te bouwen. Kies vooral activiteiten die bij je passen. Als je je voorneemt om een sport te doen die totaal niet bij je past is de kans namelijk minder groot dat je je goede voornemens op de lange termijn volhoudt. Dus als je van nature van rustige bezigheden houdt, kun je op je klompen aanvoelen dat een agressieve contactsport niet bij je past. Ga bijvoorbeeld lunchwandelen met die leuke collega, of fiets eens naar familie die in de buurt woont. Afvallen met wandelen is mogelijk. Als je gaat shoppen kun je ook best wel op de fiets naar een dichtstbijzijnde stad. Een andere optie is om samen met een vriend of vriendin te gaan sporten. Als je niet weet wat bij je past kun je tegenwoordig ook vaak bij fitnesscentra tegen een redelijke prijs een dagkaart kopen. En wat dacht je van zwemmen in de zomer of schaatsen in de winter. Dit zijn redelijk laagdrempelige sportieve activiteiten die niet vereisen dat je lid bent van een club.

Een koolhydraatarm dieet? Pas op met koolhydraten en neem gezonde hapjes

Bewegen kan ook helpen tegen de verveling. De meeste mensen hebben zo veel bezigheden overdag dat ze niet eens te kans hebben om aan eten te denken. 's Avonds voor de buis is dan de tijd om uit te puffen. Dan wordt er nogal eens gesnackt. Dit is jammer! Als je deze contraproductieve gewoonte zou afleren is de kans namelijk groter dat je langzaam maar zeker afvalt. Wat je namelijk niet aankomt, hoeft er namelijk ook niet af! Ken jezelf. Als je van jezelf weet dat je 's avonds behoefte hebt aan een knabbeltje, speel daar dan op in. Zorg dat je augurken, bleekselderij, cherrytomaatjes en bijvoorbeeld komkommer in huis hebt. Dit zijn gezonde hapjes. Snackworteltjes zijn een beetje zoet, maar bevatten redelijk weinig calorieën. Zet deze onder handbereik en zorg dat de ongezonde alternatieven op een moeilijk bereikbare plaats staan. Weet je dat je nogal eens last hebt van zwakke momenten, zorg dan dat je bijvoorbeeld chocolade en koekjes (bevatten koolhydraten) gewoon niet in huis hebt. Voorkomen is beter dan genezen! Dus een koolhydraatarm dieet is niet altijd nodig.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Langzaam afvallen zonder dieet!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 09-11-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!