Gratis fitness tips

Gratis fitness tips Als je 's avonds van je werk thuiskomt heb je de puf niet meer om naar de sportschool te gaan. Beter is het om je portie beweging in je dagelijkse routine in te bouwen. Hoe doe je dat?

Opmerking

Deze tips zijn informatief bedoeld en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Ieders' persoonlijke situatie is anders. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiële keuzes. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goede informatiebron. Vraag bij problemen hulp aan gekwalificeerde en betrouwbare adviseurs.

Geen sportschooltype

Het kan zijn dat je graag beweegt, maar toch geen sportschooltype bent. Het kan ook zo zijn dat je het je domweg niet kunt veroorloven om ook nog een extra sportschoolabbonnement aan te schaffen. Toch kun je fit zijn door in je dagelijkse routine beweegmomenten in te bouwen.

Bewegen en presteren

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen op basisscholen en middelbare scholen die regelmatig een beweegmoment tussen de lessen hadden beter presteerden. De kinderen konden beter bij de les blijven na de "beweegsessie". Verder heeft regelmatig ingelaste lichaamsbeweging een positieve uitwerking op een aantal gebieden. Denk hierbij aan gezondheid en zelfvertrouwen.

Goedkoop transport: fiets

Zelf die kleine dingen zoals iedere dag naar je werk fietsen draagt bij aan een gezonder leven. Veel bedrijven willen dit gezonde en milieuvriendelijke gedrag zelfs stimuleren. Bij een aantal gemeenten is het zelfs zo dat je voor een parkeerplek voor je auto fors moet betalen. Parkeerruimte kost geld. Dus gemeentes in de stedelijke gebieden kunnen zo ook op huurkosten besparen. Het hoeft echt niet veel geld te kosten om meer te bewegen.Bij heel veel bedrijven en instellingen kun je zelfs fiscaal voordelig een fiets aanschaffen. Als je 's avonds eenmaal op de bank zit komt er niet zo vlug meer vanaf. Dit speelt met name als het buiten dan ook nog donker, koud of nat is.

Overdag: wandel en loop

Probeer zo veel als mogelijk te lopen of te wandelen. Ga bijvoorbeeld in je lunchpauze wandelen. Indien je een stok achter de deur nodig hebt: spreek met andere collega's af. Als je ook nog van getallen houdt kun je een goede stappenteller dragen. Mannen worden nogal eens gemotiveerd door een competitie-element. Ga met een aantal gelijkgestemden een loopcompetitie aan. Houd met behulp van grafiekjes bij wie het meeste stappen per dag, per week en per maand zet. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog de trap in plaats van de lift nemen. Zelfs ieder half uur vijf minuten gaan staan schijnt al een positief effect op je gezondheid te hebben. Voor mensen met een zittend beroep is het beter zo veel als mogelijk overdag matig te bewegen. Smeer dus de beweging over de dag uit. Neem in plaats van de lift de trap.

Huishoudelijke klussen

Probeer vooral als je een zittend beroep hebt huishoudelijke klussen zoveel als mogelijk zelf te doen. Schrob zelf je keuken, badkamer of toilet en houd zelf de tuin bij. Lach hierbij regelmatig. Je buikspieren worden hiermee getraind en het is goed voor je gezondheid.

Gezellig sporten met vrienden

Ga samen met je vrienden iets actiefs doen. Organiseer een wandeltocht, ga geocachen. Spreek eens af in het zwembad. Doe mee met de avondvierdaagsen. In vele dorpen worden in de maanden juni, juli en augustus goedkope wandeltochten en fietstochten georganiseerd. Spreek met je vrienden af om op zondagmorgen te gaan joggen, fietsen of voetballen. Poets bij toerbeurt elkaars huis. Dit is niet alleen een fysieke workout, het is ook gezellig. Misschien sponsort je werkgever of het ziekenfonds een abonnement bij de sportschool. Dan zou je ook in je lunchpauze of meteen na je werk kunnen gaan sporten. Als je eenmaal thuis bent heb je hier misschien geen zin meer in.

Lees verder

© 2013 - 2020 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/beweging/
  • http://www.dbsv.hva.nl/content/dbsv/domein-bewegen-sport-en-v/inleiding/Bewegen-is-beter-leren.pdf

Reageer op het artikel "Gratis fitness tips"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 16-05-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Bespaartips
Medische informatie…
Schrijf mee!