Slanke mensen: wat zijn hun leefgewoonten?

Slanke mensen: wat zijn hun leefgewoonten? U kent ze wel: die vrouwen die meer eten dan u, maar toch zonder moeite in damesmaatje 36 passen. U zou graag weten hoe die slanke dennen dat doen. U wil dus inzicht in de leefgewoonten van slanke mensen. Denk aan voedingsmiddelen: eten slanke mensen nu echt anders en gebruiken ze caloriearme recepten/vetarme producten of eten ze koolhydraatarm? Indien er bijvoorbeeld op uw werk een slanke den rondloopt kunt u observeren of ze (veel) water drinken of ook soms wel eens een lightdrankje. Beperk u echter niet alleen tot het aantal calorieën. Misschien kunt u eens vragen of hun eten kant-en-klaar is of dat ze zweren bij onbewerkte producten. Tenslotte kunt u ook nog eens nadenken over de dagelijkse portie beweging van slanke mensen.

Let op

Bij vragen of zorgen over uw lichaam of gezondheid of bij vermoedens van overgewicht is uw behandelend arts altijd uw eerste aanspreekpunt. Dit artikel wil informeren maar is geen vervanging voor advies door een medicus.

Slanke genen of slanke gewoonten?

U denkt misschien dat de slanke lijn van sommigen te maken heeft met een gelukkige genensamenstelling. U vermoedt dat slanke mensen een snelle stofwisseling hebben. Natuurlijk is het zo dat sommigen van nature gezegend zijn met een slanke bouw. Maar in tegenstelling tot wat u misschien denkt hebben slanke mensen over het algemeen ook een aantal "slanke" gewoonten. Als u iemand in uw naaste omgeving als slank ziet, kunt u misschien wat inzicht krijgen in slanke gewoonten door deze te observeren en eens te vragen naar zijn of haar gewoonten.

Bewegen

Slanke mensen bewegen gewoon over het algemeen meer dan minder gestroomlijnde types. Probeert u zo veel als mogelijk beweging in uw dagelijkse routine in te bouwen. Dus wandel in uw lunchpauze, ga indien mogelijk met uw fiets naar uw werk. Indien u regelmatig beweegt zult u minder gemakkelijk uitdijen. Indien u het bewegen simpel en leuk houdt, zijn de veranderingen ook op termijn vol te houden. Koopt u dus geen dure sportuitrusting, maar begint u eens met wandelen en fietsen.

Diëten: koolhydraatarm of vetarme producten?

Slanke mensen laten zich niet verleiden tot (extreem) diëten. Door streng diëten komt u lichaam in de overlevingsmodus. Het is zelfs zo dat als u enige tijd weinig calorieën binnenkrijgt dat uw lichaam overschakelt op "hongersnoodstand". Dat betekent dat calorieën nog effectiever worden verbrand. Uw verbranding vertraagt. Hoe meer u dieet hoe moeilijker het wordt om de kilo's kwijt te raken. Indien u dan na uw dieet uw "oude" voedingspatroon weer oppakt zullen de kilo's er weer aanvliegen. Trapt u dus niet in deze valkuil en probeert u dus gewoon gezond te eten en een beetje op te letten. Indien u dieet en uw voedingspatroon wordt compleet anders als u gewend bent zult u nog meer moeite hebben om op uw gewicht te blijven. Op suiker letten kan een bijdrage tot gewichtsverlies leveren. Maar misschien is het wat beter om van bijvoorbeeld koekjes over te schakelen naar een groentensnack. Dan hoeft u ook geen suikerarme producten te kopen.

Overeten

Slanke mensen overeten zichzelf niet. Zij houden net zo van lekker eten als een ander, maar stoppen met eten als ze net verzadigd zijn. Dus ze eten genoeg om hun hongergevoel te dempen, maar ze proppen zich niet vol. Prent uzelf in dat er altijd voldoende eten voorhanden is. Als u na enkele uren weer trek krijgt kunt u weer gecontroleerd iets kleins eten.

Zondigen

U zult het haast niet geloven, maar ook slanke mensen eten wel eens junkfood. Dus slanke dennen eten sporadisch een frietje of een hamburger. Ook toetjes worden gegeten, net zoals bij tijd en wijle chocolade. Dat betekent echter niet dat meteen de hele bonbondoos wordt leeggegeten. Slanke mensen zijn zich ervan bewust dat soms een beetje zondigen geen kwaad kan. Indien u ieder moment van de dag uw wilskracht moet aanspreken om "verboden" voedsel te weerstaan maakt u het zichzelf onnodig moeilijk. U bent dan in gedachten met niets anders dan eten bezig. Het gevolg van dit gedrag is dat u waarschijnlijk door de knieën gaat. Indien u de hele dag denkt: "Ik mag geen chocolade eten" dan zult u toch voor de bijl gaan voor diezelfde chocolade. Het beste is tegen uzelf te zeggen: "Soms een klein beetje chocolade kan geen kwaad". Dan zult u zichzelf in ieder geval niet zielig gaan vinden.

Obsessies

Mensen die een gewichtsprobleem hebben zijn over het algemeen dag en nacht met eten bezig. Slanke mensen denken niet zo veel na over eten. Probeert u weer op een ontspannen manier met eten om te gaan. Eet gewoon een verantwoorde maaltijd en stop dan op met denken over eten. Dus niet uitputtend calorieën of grammen tellen. Eten is functioneel, dus hoe minder u erover nadenkt hoe minder voeding een obsessie wordt.

Emotioneel eten

Slanke mensen eten hun problemen niet weg. Indien u de volgende keer weer meer gegeten heeft dan u van te voren gepland had ga dan na wat u voelde toen u zo'n eetaanval had. Stond u onder grote stress, had u te hard gewerkt of voelde u zich boos of eenzaam? Probeer uw problemen aan te pakken en ze niet weg te eten. Geniet van uw leven.

Lees verder

© 2012 - 2020 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slanke mensen: wat zijn hun leefgewoonten?"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!