InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Novo lipogenese: het omzetten van koolhydraten in vet

Novo lipogenese: het omzetten van koolhydraten in vet

Novo lipogenese is het proces van het omzetten van koolhydraten in vet. Dit proces zou er voor zorgen dat mensen dik worden van teveel koolhydraten en daarom wordt gewaarschuwd tegen het eten van veel koolhydraten. Is dit terecht? Hoe werkt novo lipogenese?

Wat betekent novo lipogenese?

Novo lipgenese, ook bekend als novo lipogenesis of gewoon lipogenese, is de omzetting van koolhydraten in vet. De letterlijke betekenis is nieuwe vetsynthese. De nieuwe aanmaak van vet dus.

Wat houdt novo lipogenese in? Hoe werkt het?

Novo lipogenese is dus het omzetten van koolhydraten in vet. Dit proces vindt plaats in een tussenproces van de stofwisseling van simpele suikers zoals glucose. De omzetting vindt plaats in de lever. Op deze manier worden sommige dieren zoals varkens en koeien vetgemest. Ze krijgen goedkope koolhydraatrijk voedsel wat vervolgens wordt omgezet in vet (zie studie Hellerstein).

Word je dan dik door veel koolhydraten te eten?

Als novo lipogenese daadwerkelijk actief zou zijn in mensen, zou men dik worden van veel koolhydraten. Iets wat door veel zogenaamde voedingscoaches ook wordt beweerd en dit idee wordt door reclame versterkt. Het proces vindt in mensen echter nauwelijks plaats: bij mensen is dit proces erg inefficiënt. Het kost zo'n 30% van de energie uit de geconsumeerde calorieën.
Een studie (McDevitt et all) onder slanke en dikke vrouwen liet zien dat er slechts 4 gram vet per dag werd aangemaakt terwijl de vrouwen 50% meer dan hun energiebehoefte aten en een heel groot deel daarvan uit snelle koolhydraten, suikers, bestond. Normaal gesproken, met een westers vetrijk dieet, zou je met zoveel calorieën zo'n 100 gram vet per dag aankomen. Voor meer informatie en voorbeelden, raadpleeg de bronnen.

Als je niet dik wordt van koolhydraten, hoe dan wel?

Koolhydraten maken inderdaad niet dik. Zoals dr. McDougall het mooi omschrijft: The fat you wear is the fat you eat. Ofwel, het vet dat je draagt (je lichaamsvet) is het vet dat je eet. En zeg nou zelf, wat is logischer? Dat je lichaam koolhydraten opslaat als vet of dat je lichaam vet opslaat als vet? Vet is dus de bron van lichaamsvet. Probeer daarom de hoeveelheid vet in voeding drastisch te verminderen.

Je lichaam staat altijd klaar om vet op te slaan in lichaamsvet, anders dan koolhydraten omzetten in vet, verloopt dit proces erg efficiënt. Dit proces kost slechts 3% van de geconsumeerde calorieën. Er hoeft geen groot chemisch proces in gang te worden gezet. Uit onderzoek blijkt ook dat uit het lichaamsvet van mensen geconcludeerd kan worden wat die mensen eten. Mensen die veel transvetten eten slaan het ook op als transvetten in het lichaam. Het lichaam ziet vet gewoon als vet en kan het direct opslaan.

Kenianen als voorbeeld

De Keniaanse marathonlopers staan erom bekend om gigantische hoeveelheden koolhydraten te eten. Maar ze staan ook bekend om hun magere lichaam. Die toplopers in de grote marathons eten veel ugali, rijst, brood, bonen en vooral ook veel pure suiker. Maar liefst 76.5% van de energie komt uit koolhydraten en slechts 13,4% uit vetten.

Conclusie

Koolhydraten omzetten in vet gebeurt nauwelijks in mensen. Het menselijk lichaam is niet goed in het omzetten van koolhydraten in vet, maar slaat juist vet als lichaamsvet op. Verminder daarom de vetinname en verhoog de koolhydraatinname. Koolhydraten worden namelijk puur als brandstof gebruikt. Een overschot wordt simpelweg weggewerkt.
© 2014 - 2018 Infoteuryannick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afslanken met immogenicsAfslanken met immogenicsHet NOVO Immogenics geeft voedingsadviezen aan de hand van een bloedanalyse. Dit bedrijf gaat er vanuit dat sommige stof…
Hoe stel je een voedingsschema op?Hoe stel je een voedingsschema op?Een voedingsschema wordt vaak gebruikt bij een dieet. Een voedingsschema is handig om af te vallen maar ook om aan te ko…
Calorieën verkeerd? Integendeel!Calorieën verkeerd? Integendeel!We zien calorieën als boosdoeners: “Niet eten, er zitten teveel calorieën in”. Maar wist je dat calorieën onmisbaar zijn…
Inspanningsfysiologie; eiwitten, vetten en koolhydratenJe eet gezond wanneer je voeding alle voedingsstoffen levert aan je lichaam, zonder dat je dik wordt. De gemiddelde calo…
Afvallen en alcoholAfvallen en alcoholMensen die willen afvallen krijgen altijd te horen dat ze beter geen alcohol kunnen drinken. Hoe zit dit nu eigenlijk? I…
Bronnen en referenties
  • Dr. McDougall: https://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/mar/passionate.htm
  • Hellerstein MK. De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects. Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S53-65.
  • McDevitt RM, Bott SJ, Harding M, Coward WA, Bluck LJ, Prentice AM. De novo lipogenesis during controlled overfeeding with sucrose or glucose
  • In lean and obese women. Am J Clin Nutr. 2001 Dec;74(6):737-46
  • Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10365981
  • Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lipogenesis

Reageer op het artikel "Novo lipogenese: het omzetten van koolhydraten in vet"

Reacties

A., 20-11-2016 21:56 #2
Lees het boek Broodbuik eens. Daarin staat duidelijk dat koolhydraten (met name van tarwe) leiden tot verhoogde insulinespiegels die de lever vervolgens aanzetten tot het maken van vet wat dan weer in het lichaam terechtkomt (en daar wordt opgeslagen voor mindere economische tijden = honger). Reactie infoteur, 16-04-2017
Hallo A.,

Zoals beschreven in het artikel is dit een proces van zeer kleine omvang.

Met vriendelijke groet,
infoteuryannick

Jannso (infoteur), 04-10-2014 16:56 #1
"En zeg nou zelf, wat is logischer?"
Met zo'n vraag speel je wel lekker in op de emoties van mensen, meer waarde heeft het niet.
Biochemie, evenals andere processen in het lichaam, werkt niet volgens deze 'logica'. Bij biochemie spelen nog veel meer factoren een rol. Dié factoren bepalen wat 'logisch' is, goedkope oneliners niet.

"Dat je lichaam koolhydraten opslaat als vet of dat je lichaam vet opslaat als vet?"
Vals dilemma. Het lichaam doet beide. Reactie infoteur, 16-04-2017
Beste Jannso,

Je hebt gelijk dat logica niet de bepalende factor is. Dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat duidelijk aantoont dat het omzetten van koolhydraten naar vet zeer gering is.

Met vriendelijke groet,
infoteuryannick

Infoteur: Infoteuryannick
Laatste update: 16-10-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!