InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen en alcohol

Afvallen en alcohol

Afvallen en alcohol Mensen die willen afvallen krijgen altijd te horen dat ze beter geen alcohol kunnen drinken. Hoe zit dit nu eigenlijk? Is alcohol werkelijk zo slecht en kun je inderdaad beter afvallen als je geen alcohol drinkt? Hoeveel calorieën zitten er in een glas alcohol en wat gebeurt er nou eigenlijk met je lichaam nadat je gedronken hebt?

Calorieën in alcohol

Alcohol zit vol met calorieën. Gemiddeld zitten er zon 9 calorieën in een gram alcohol. Dit is meer dan in vet: in een gram vet zitten namelijk doorgaans 7 calorieën. In glazen komt bij alcohol uit op ongeveer 100 tot 200 calorieën per glas, afhankelijk van het drankje dat je wilt. Bier zit doorgaans tussen de 75 en de 130 calorieën per glas, afhankelijk van het soort bier. Een glas gin is al rond de 150 calorieën en een flesje Breezer bevat zelfs 194 calorieën. En het zijn ook nog eens nutteloze calorieën. Er zitten geen belangrijke voedingsstoffen is zoals calorieën en koolhydraten. Ook stilt het geen honger.

Rekensom met calorieën

Stel je gaat een avond stappen en je drinkt tien biertjes die ieder 100 calorieën bevatten. In een avond heb je dan al 1000 calorieën ingenomen. Afhankelijk van je geslacht en leeftijd heb je ook calorieën op een dag nodig. Dit is doorgaans tussen de 1500 en 3000 per dag. Met andere woorden: door een avondje te stappen zit je gemiddeld al op de helft van het aantal calorieën dat je nodig hebt. Tel daar al het eten bij op dat je ook hebt gehad en je hebt al snel teveel calorieën binnengekregen.

Alcohol en honger

Het is algemeen bekend dat alcohol ervoor zorgt dat je trek krijgt. Je ziet immers geregeld dat mensen naar de snackbar of de shoarmazaak gaan nadat ze flink gedronken hebben. Veel horecagelegenheden die s nachts vette hapjes verkopen maken veel winst op de echte uitgaansdagen. Behalve dat je dus de calorieën binnenkrijgt van de drank, krijg je ook nog eens de calorieën binnen van de vette snack.

Vetverbranding werkt niet goed met alcohol

Als je alcohol hebt gedronken zal je lichaam eerst de alcohol afbreken voordat het de calorieën kan afbreken. Ook is het lichaam daarna bezig met andere zaken. Zo heb je bijvoorbeeld last van een kater en dit kost het lichaam veel energie. Dit betekent dat het lijf in veel gevallen niet toekomt aan het verbranden van de calorieën, waardoor je al snel behoorlijk kunt aankomen. Zeker als je met grote regelmaat drinkt, zul je dit hoogstwaarschijnlijk in je gewicht merken. Wil je afvallen? Dan kun je dus beter niet drinken, want het heeft geen goed effect op je vetverbranding. Zonde!

Alcohol kan ook goed zijn

Alcohol staat er echter ook om bekend dat het ook gezond kan zijn. Zo kan wijn de kans op hart- en vaatziektes. Ook kan alcohol op andere gebieden goed zijn voor het lichaam. Wel geldt: overdaad schaadt. Drink niet meer dan één á twee glazen per dag. Dit past prima in een dieet. Je kunt rekening houden met je gewicht en ook nog eens wat lekkers drinken. Het is dus vooral belangrijk dat je niet gaat overdrijven met de hoeveelheid alcohol die je binnen krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gezonder-afvallen.nl
  • Hoeafvallen.nl
  • Sochicken.nl

Reageer op het artikel "Afvallen en alcohol"

Reactie

Carlien, 24-10-2013 11:12 #1
Beste heer/ mevrouw,
De energetische waarde van alcohol is 7 kcal per gram. Die van vet 9 kcal per gram. Jullie hebben de boel een beetje omgewisseld.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 26-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!