InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!

Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!

Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan! Om stevig te kunnen afvallen maken veel mensen gebruik van een koolhydraatarm dieet. Op zich is dat een juiste insteek, omdat koolhydraten met een hoge glycemie waarde teveel glucose aan het lichaam afgeven. Daardoor gaan we door de tijdelijke werking teveel voedsel innemen. Toch moet men oppassen met afvallen, indien een compleet koolhydraatarm dieet wordt gevolgd. Koolhydraten zijn deels verantwoordelijk voor de stemming waarin we verkeren. Het langdurig onthouden van koolhydraten zorgt ervoor dat we depressief kunnen worden. Hoe kun je goed afvallen zonder er depri van te worden?

Optimistisch goed afvallen

Het hebben van overgewicht kan een slechte invloed hebben op de gezondheid, waarnaast het ook de opgewektheid voordelig of nadelig kan beinvloeden. Een vaak optredend fenomeen is depresiviteit gedurende het afslanken. Dit komt omdat het lichaam niet meer de gewenste stoffen binnenkrijgt. De persoon kan dus in een negatieve spiraal terechtkomen. Wat kun je doen om optimistisch wel goed af te vallen?

Werking van slechte koolhydraten

Koolhydraten worden omgezet in glucose. Slechte koolhydraten met een GI waarde van meer dan 55 zorgen ervoor dat er een relatieve piek aan glucose vrijkomt. Daarop reageert het lichaam door insuline aan te maken. Insuline neutraliseert glucose, waardoor het lichaam als het ware denkt dat het niet meer wordt gevoed. De honger zal daardoor terugkeren. Daardoor neemt de inname van slechte koolhydraten toe. Het is dus logisch dat we bij afvallen van de koolhydraten en verzadigde vetten af willen. Maar een compleet koolhydraatarm dieet werkt niet. Waarom? Koolhydraten worden ook omgezet naar serotonine en zijn noodzakelijk voor de stemming.

Gevolgen van te weinig serotonine

Serotonine is een belangrijke aminozuur waarmee een paar belangrijke gemoedsstemmingen worden veroorzaakt, benadrukt of onderdrukt. Het aminozuur is deels verantwoordelijk voor emoties, seksualiteit, onzekerheid, lust en slaap. Stel je nu voor dat je geen koolhydraten conform een koolhydratenarm dieet meer binnenkrijgt, wat dan? Dat houdt in dat er geen serotonine meer wordt aangemaakt, met tot gevolg:
  • een toename van stemmingswisselingen en depressiviteit;
  • een kans op schade aan de lever;
  • een toename van de cholesterolgehalte omdat vetten in het lichaam blijven rondzwerven en dus de kans op trombose toeneemt;
  • een groei van suikerziekte omdat er onvoldoende glucose in het lichaam vrijkomt.

Het is goed voor de gezondheid om af te vallen, echter dit moet niet worden gedaan middels het compleet weren van koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet heeft de kans om te falen, omdat we door onze verminderde stemming onjuist voedsel gaan eten. Er dient dus een balans gevonden te worden tussen diëten en het hebben van goede stemming.

Negatieve stemming kan depressiviteit veroorzaken

Een tekort aan koolhydraten zorgt voor te weinig serotonine en dat heeft zo zijn effect op de stemming van een persoon. Dit kan inhouden dat de diëtende persoon:
  • grote stemmingsvariaties heeft;
  • geen zin meer heeft in intimiteit en seks;
  • agressief kan zijn zonder dat daar aanleiding toe is;
  • depressief kan worden.

Wat kan hieraan worden gedaan? We willen graag die kilo’s afvallen maar dat kan dus niet zonder de inname van koolhydraten.

Gepast koolhydraten dieet is beter

Je wilt afvallen maar je wilt ook niet de kans lopen om depressief te raken. Wat voor opties heb je dan? Het is noodzaak om een koolhydraten dieet te volgen, waarbij je dus nog wel koolhydraten binnenkrijgt. Dit betekent dat je gezonde koolhydraten moet blijven innemen, terwijl je daarmee geleidelijk afvalt. Gezonde koolhydraten zijn koolhydraten welke geen bloedglucosepiek geven, echter het lichaam krijgt geleidelijk aan glucose en serotonine in heb bloed. Insulineproductie blijft uit en dus keert het hongergevoel niet snel terug.

Gezondheid en goed afvallen

De inname van gezonde vezelrijke koolhydraten indien men een ziekte heeft, heeft een positieve werking op het lichaam.

Hart en vaatziekten

Deze ziekten worden veroorzaakt door teveel aan cholesterol in het bloed, maar ook teveel aan opgeslagen vetten. Door een positieve stemming te hebben worden minder verkeerde vetten ingenomen. Het is belangrijk om gezonde koolhydraten te combineren met onverzadigde vetten zoals gevonden in vis en noten.

Vertraagde stofwisseling door schildklierproblemen

Een gezonde levensstijl met een gepast koolhydraten dieet zorgt ervoor dat men geleidelijk afvalt. Het binnen krijgen van serotonine geeft de patient een positieve stemming.

Meer positief worden

Depressiviteit en agressiviteit kunnen afnemen omdat voldoende serotonine in het lichaam komen. De stemming van de persoon blijft daarmee positief. De symptomen kunnen middels de inname van gezonde koolhydraten afnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Afvallen niet altijd even makkelijk. Gezond en verantwoord afvallen is nog lastiger. In de media worden veel dieeten van…
Afvallen met kaneelVeel mensen willen graag afvallen. Kun je afvallen met kaneel? Kaneel is een smaakmaker, maar volgens velen ook een idea…
Afvallen met het Atkins Dieetmijn kijk opAfvallen met het Atkins DieetHet Atkinsdieet is gebaseerd op het eten van eiwitten en vetten, waarbij koolhydraten zo veel mogelijk beperkt moeten wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.psycholoog.net/koolhydraten-zijn-essentieel-voor-goede-stemming

Reageer op het artikel "Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!