InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?

Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?

Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen? Afvallen niet altijd even makkelijk. Gezond en verantwoord afvallen is nog lastiger. In de media worden veel dieeten van diverse dieetgoeroe's aangeprezen, met elke hun eigen visies. Hierdoor zie je vaak door het bomen het bos niet meer. Het risico van veel van deze dieeten is dat je te weinig voedingsstoffen en vitaminen binnenkrijgt. In dit artikel worden de standpunten van gezond en verantwoord afvallen voor jou op een rij gezet

Hoe kunnen we gezond en verantwoord afvallen?

Over het algemeen weten we best hoe het moet. Gezond en verantwoord afvallen hangt samen met minder eten en meer bewegen. Echter is deze stelregel wel heel simpel gezegd. Want wat is minder eten? Te weinig eten zorgt er ook weer voor dat je lichaam in een spaarstand gaat en door te weinig eten krijg je te weinig essentiële voedingstoffen binnen. Gezond en verantwoord afvallen is dus nog niet eens zo simpel. Laten we eens kijken wat we nu precies nodig hebben om gezond en verantwoord af te vallen.

Populaire diëten en het uitsluiten van essentiële voedingsstoffen

Diverse dieetgoeroe's prijzen in de diverse media hun diëten aan. Echter zijn deze diëten vaak gebaseerd op het laten staan van enkele voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan het dieet van Dr. Frank waarbij de inname van het aantal koolhydraten tot het minimale beperkt wordt. Deze diëten waarbij bepaalde voedingsstoffen worden uitgesloten hebben op lange termijn vaak schadelijke effecten voor de gezondheid. Meer over de schadelijke effecten voor de gezondheid m.b.t diverse populaire diëten vind je in het artikel: De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid.

Bron: Voedingscentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Voedingscentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Schijf van vijf

Aansluitend bij het vorige kunnen we dus vast stellen dat het om gezond te eten van essentieel belang is om je te houden aan de schijf van vijf. Dit geldt ook wanneer je graag enkele kilo's wilt afvallen. De schijf van vijf is een hulpmiddel ontworpen door het Voedingscentrum dat in een keer laat zien welke voedingsmiddelen je per dag moet nuttigen om alle essentiële voedingstoffen binnen te krijgen. Hierbij is variatie in de verschillende soorten groenten, vlees, koolhydraten etc ook nog eens van groot belang. Op de site van het voedingscentrum kun je per geslacht en leeftijd zien hoe groot de hoeveelheden zijn die je van elke groep voedingsproducten per dag zou moeten innemen.

De vijf vakken van de vijf van schijf bestaan uit:

  1. Brood, granen, pasta, peulvruchten, couscous, aardappelen, rijst
  2. Groente en fruit
  3. Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
  4. Vet en olie
  5. Dranken

Afvallen en toch redelijk veel eten.

Een grote vakuil wanneer we willen gaan afvallen is dat we te weinig gaan eten. Juist dan val je niet af, omdat je lichaam in een zogenaamde spaarstand komt te staan. Daarnaast krijg je te weinig essentiële voedingstoffen binnen. Wanneer je gezond wilt eten en ook wanneer je wilt afvallen is het verstandig om op regelmatige tijden te eten en drie maaltijden en drie tussendoortjes te nuttigen.

Afvallen, vet mag best, maar pas op met verzadigd vet

Het is onjuist om te denken dat je helemaal geen vet mag innemen op het moment dat je probeert af te vallen. Vet is juist goed voor hart en bloedvaten zoalang je je niet te grote porties vet binnenkrijgt.
Het is wel van belang om onderscheid te maken tussen verzadigd en onverzadigd vet. Hierbij zijn onverzadigde vetten de goede vetten en verzadigde vetten de slechtte vetten. Verzadigde vetten zijn ongezond omdat deze het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Een hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 17-12-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Lichaam en geest
Medische informatie…
Schrijf mee!